"Den blodigste åbningsfilm nogensinde" overrasker på ikonisk filmfestival

Zombier indtager Cannes 
Billede
(© Coupez! (Getaway Films / Lisa Ritaine))

Fra den 17.-28. maj afholdes filmfestivalen i Cannes for 75. gang. Det sydfranske er således samlingspunkt for alverdens filmfolk, journalister og indkøbere til biografer verden over.

Cannes-festivalen har et ry for at favorisere små, kunstneriske film, men har i årenes løb bevæget sig i retning af mere vidtfavnende programmer. I år åbnes festivalen således af en zombiefilm, der må være den blodigste film til at igangsætte Cannes nogensinde.

'Final Cut' ('Coupez!') hedder den, og der er tale om en vaskeægte metafilm med nok blod til at fylde adskillige spande og gøre genreeksperter som George A. Romero og Sam Raimi stolte.

Kino.dk's Daniel Bentien er taget til Cannes for at dække festivalen, og på førstedagen blev det til en premierevisning af netop 'Final Cut' i det ikoniske Palais des festivals. I biografsalen ved siden af sad Nikolaj Coster-Waldau og talrige andre kendisser fra hele verden iført smoking og aftenkjoler klar til at sætte festivalen i gang.

 Der er blodspruttende fart på den franske åbningsfilm 'Coupez!'

Det blev bl.a. til en æres-palme til den amerikanske skuespiller Forest Whitaker, der rørt modtog prisen til adskillige minutters klapsalve, sådan som det hører sig til i Cannes. Også Ukraines præsident fik taletid, da Volodymyr Zelenskyj tonede frem fra en videotransmission med en besked til verden om den igangværende russiske invasion.

Tilbage til filmen, der efter en times show blev igangsat i flere sale. Overraskelser er der nok af i filmen. De første 20 minutter er således ikke nær det, der følger efter, og undervejs præsenteres publikum for spidsfindige detaljer, der får det hele til at hænge sammen.

Bemærkelsesværdigt er det også, at instruktøren Michel Hazanavicius er manden, som stod bag den Oscar-vindende stumfilm The Artist. Selvom begge film handler om filmfolk, der laver film, er der alligevel langt fra to timers sort-hvid-fortælling uden tale til en grovkornet makaber zombiefest. Same same, but different.

Den japanske 'One Cut of the Dead' fra 2017 er blevet genindspillet på fransk

Branchebladet The Hollywood Reporter beskriver filmen som "den blodigste film til at åbne Cannes-festivalen nogensinde" og bemærker, at den er en tro genindspilning af en lavbudgetsfilm fra Japan med titlen One Cut of the Dead. Screen International skriver, at den er en "fjollet og godhjertet" hyldest til filmmediet.

På festivalen er to film med danske forbindelser i konkurrence. I kampen om Den gyldne palme ses Ali Abbasis Holy Spider, som følger op på hans fremragende Grænse, der for alvor satte den danske instruktør på verdenskortet. Derudover har islandske Hlynur Pálmason, som er uddannet på Den Danske Filmskole, filmen 'Vanskabte land' i sidekonkurrencen Un Certain Regard.
 

Desuden vises svenske Ruben Östlunds Triangle of Sadness, hvor Zlatko Burić og Vicki Berlin spiller to af filmens hovedroller. Endelig ses Viggo Mortensen i sit fjerde samarbejde med instruktøren David Cronenberg, når Crimes of the Future kæmper om Guldpalmen. 

Filmfestivalen i Cannes finder sted fra 17.-28. maj.

Følg med på vores Instagram, hvor vi dagligt dækker Cannes-festivalens begivenheder, store som små.