Derfor fortjener Mads Mikkelsen en Oscar-nominering for sin præstation i 'Druk'

Filmen er allerede stor favorit
Billede
(© henrik ohsten)

Den 33. udgave af den europæiske Oscar, European Film Awards, løb af stablen denne weekend, og her snuppede Druk alle de store fiktionspriser.

Thomas Vinterberg vandt for bedste instruktør og manuskript, mens Mads Mikkelsen vandt for bedste europæiske skuespiller og selve filmen vandt årets bedste europæiske film.

Dermed står 'Druk' kun endnu stærkere som topfavoritten til at vinde Oscar-statuetten for Bedste internationale film

Men det standser slet ikke der.

For har man set 'Druk', medregner dette jammerlige filmår og kender bare lidt til Hollywoods forhold til hovedrolleindehaveren, så kan man sagtens argumentere for, at Mads Mikkelsen også skal indstilles i kategorien Bedste mandlige skuespiller!

Mere end en franchise-stjerne
At Mads Mikkelsen er en stor skuespiller, er ingen i Danmark vist i tvivl om. Men udover hans nationale og internationale stjernestatus, så er Mikkelsen uden tvivl også blandt landets dygtigste skuespillere. 

Er man i tvivl, skal man jo bare se på hans arbejde, når han vender hjem og arbejder fx sammen med Anders Thomas Jensen, Susanne Bier og selvfølgelig Vinterberg.

I sidstnævntes Jagten bevægede Mikkelsen sig op i en ny liga med en præstation, der gav ham skuespiller-prisen i Cannes, og uden tvivl har fået endnu flere i Oscar-akademiet til at bemærke ham som mere end den atletiske skandinaver fra alle de største franchises. 

Det samme gælder hans præstation i 'Druk'. Filmen handler om fire mænd, men det er Mikkelsens rolle, der bærer filmen.

En hyldest til Mads Mikkelsens ansigt
En af grundene til at 'Druk' føles som den ultimative demonstration af Mikkelsens evner, er den måde hvorpå Vinterberg bruger ham... nærmere bestemt; hans ansigt.

Der er en specifik scene i 'Druk' - det er mere eller mindre åbningsscenen, så vi spoiler intet - hvor Mikkelsens ansigt ejer hvert et sekund.

I scenen fejrer de fire venner en fødselsdag på en fin resturant. Mikkelsens karakter Martin bryder mere eller mindre sammen, da de andre spørger ind til hans trivsel. 

Sammenbruddet er katalysator for hele filmens præmis om fire mænds eksperimenteren med alkoholens styrker og svagheder. Men det er også det øjeblik, der invisterer publikum i Martin, og så er det blandt Mikkelsens største bedrifter.

Kameraet elsker hans ansigt. Og publikum drages til det. Hans kindben. Øjne og småskæve tænder. Nærbillederne ved det svagtbelyste middagsselskab er tæt på dramatisk porno. Vi kommer helt ind i intimesfæren på den... ja, lad os sige det som det er... smukke mand og hans fortvivlede sind.

Der sker så meget i den scene. Gruppepresset etableres. Slutningen på filmen foregribes. Komikken glemmes ikke. Og som sagt skydes plottet i gang. Midt i al det skinner Martins indre kampe igennem via Mikkelsens ansigt og alt det, hans øjne fortæller os. Martins rolige krakkelering gør så ondt. 

Hvis Oscar-akademiet KUN ser starten på denne sære danske film om druk og livsglæde, så eksponeres de stadig for skuespil i verdensklasse. Ser de filmen færdig, får de samme kaliber i sidste akt, hvor Martins konflikter igen sker i en indre kamp i selskab med vennerne. For endeligt at bryde ud i dans.

Lægger de den dramatiske tyngde (og den slutning!) oven i alle Mikkelsens ikoniske Hollywood-roller, er det slet ikke urealistisk, at Mads Mikkelsen kommer i betragtning til Oscar-statuetten. 

Muligheden er selvfølgelig kun større, hvis 'Druk' også opnår at blive nomineret for Bedste film, manus og instruktør. Hvilket slet ikke er svært at forestille sig efter den allerede store internationale hæder.