Danske Casper om arbejdet på Tenet: "Det var filmmagi"

Set designer Casper Nilsson hjalp Christopher Nolan under de danske optagelser  
Billede
(© Fra de danske optagelser (Warner Bros.))

Du kan lige nu se Christopher Nolans storfilm Tenet i de danske biografer. Og heri flere scener optaget i Danmark.

Find billetter til Tenet
BILLETTER

Christopher Nolan og hans Hollywood-hold indtog september sidste år Rødby Havn og vindmølleparken ved Rødby fjord. Her ansatte de lokale filmmedarbejdere til at hjælpe med produktionen.

Da vi interviewede Nolan fremhævede han, hvor fantastisk et samarbejde, han havde haft med det danske crew - se interview.

En af disse danske filmfolk var Casper Nilsson, der tidligere har arbejdet på film som The House that Jack Built, Mænd og høns og Klassefesten 3. Nilsson blev ansat som set designer på 'Tenet'.

Sammen med to danske kolleger skulle Nilsson fungere som ”local guys” på optagelserne - som et slags serviceteam for Nolans egen production design-afdeling. Danskerne skulle sørge for, at de visuelle, konstruktionsmæssige og rekvisitmæssige ønsker kunne realiseres. Primært omkring vindmølleparken.

Vi ringede i anledning af premieren på ’Tenet’ til Nilsson, for at høre nærmere om oplevelsen som et af de danske brikker i et af Hollywoods største puslespil.


Hvordan er det at arbejde sammen med Christopher Nolan?

Det var meget struktureret. De kom selv med et kæmpe hold og var godt forberedte. Den amerikanske production designer, Nathan, kom over, og han havde to assistenter. Måden det foregik på var, at de kom over, vi lavede en masse ting, så kom production designeren og godkendte, hvad vi havde lavet.

Så kom Christopher Nolan. Vi havde fx en hoved-location, som han skulle godkende. Da han ankom, stod alle på settet op på række, fordi der er så meget respekt omkring ham, både fra filmholdet og alle andre. Fordi han er så stort et navn.

Så gik han rundt sammen med sin indspilningsleder og sin fotograf og kiggede, kom med nogle kommentarer, og så gik han igen. Han var ret rolig og meget tilfreds egentlig. Det var lidt det indtryk man fik af ham i opstartsfasen.

Da vi optog, var det meget det tekniske hold, der var på location, og de sorterede faktisk rigtig mange mennesker fra, for at være så lille et hold som muligt, for at være så koncentrerede som muligt - også fordi de havde så store set-ups med skuespillere og statister, som de gerne ville lave selv. Så under selve optagelserne var vi ikke særligt mange, og hvad der skete der, bliver jeg nødt til IKKE at sige noget om, fordi det har jeg skrevet under på, at jeg ikke må.


Filmens helt, spillet af John David Washington, holder sig i topform inde i en dansk vindmølle. 

Hvad tænker du, gør Christopher Nolan så unik som filmskaber?

Christopher Nolan er ikonisk. Det at have så mange hatte på og styre en produktion, så vildt som han kan. På alle parametre. Alt. Det er så stort og så vildt, og han har ligesom hovedet på alt. Det synes jeg, er ret fascinerende. Når vi selv laver film i Danmark, Sverige og Norge, så er der mange mennesker inde over de funktioner, som han faktisk selv tager på sig, men samtidig er han selvfølgelig så organiseret, at han har nogle af de dygtigste folk på hver cheffunktion.


Mange filmskabere bruger en masse computergenerede effekter i stedet for praktiske, men ikke Nolan. Oplevede du det?

Som vi oplevede det, ville de gerne skyde alt rigtigt i kameraet, men ved hvert set, som de lavede, der havde de også nogle visuel effect guys, der gik og scannede alle locations. På alt hvad vi lavede. Deres argument var, at man i værste nødstilfælde kunne bruge de her remedier, ellers så lavede vi alt rigtigt i kameraet.

Selv når vi fik at vide, at vi ikke måtte flyve de store helikoptere ind i Danmark, så lavede man det bare rigtigt med nogle mindre helikoptere, skød det og scalede det op... eller downscalede settet faktisk. Og så er det jo lavet virkeligt. Det var en fed måde at arbejde på. Det var filmmagi.

 

Dannebro på en transporter under optagelserne til 'Tenet'.

Hvad var det vildeste, du oplevede på optagelserne? Uden spoilers selvfølgelig.

Selve set uppet i det hele taget. Nu var vi jo også i en lille provinsby, Rødby, hvor der nærmest ikke er nogle mennesker. Man gik fra at komme ned på en havn, der var tom, til lige pludselig, så var det en seriøs Hollywood-by, der blev bygget op.

Alt var i system, alt var struktureret, alle afdelinger havde femte, sjette, syvende led, som også var chefagtig og var super dygtig. Professionalismen var ret vild. På et helt andet niveau. De brugte også mange flere penge, end hvad vi er vandt til, kan man roligt sige. Og hvis man skulle have en maler, så skulle man have en maler fra London, man skulle ikke tage en af dem, vi havde fra København osv.

Så når vi skulle bygge en helikopter, så fik vi bare et helikopterteam over fra L.A., som kom og byggede helikopter i en uge, fordi så var det sådan, det var. Så den vildeste oplevelse var, at der var intet, der var umuligt, for alt skulle bare blive fedt.

 

Kunne I have indflydelse på fortællingen?

Nej, alt hvad der hed manus, blev vi undladt. Vi kiggede tegninger, konstruktioner og visuelle ting, men det danske hold fik ikke manus på noget tidspunkt.

 

Så du kendte faktisk ikke historien?

Ikke mere end hvad jeg kunne læse mig til. De kører det super secret og ville ikke lave nogle spoilers overhovedet, så de fortalte kun de ting, der var vigtige for min afdeling, og så byggede og designede vi det, som de havde brug for. Hvad historien bag det var, fik vi aldrig at vide.

 

Læs mere om Casper Nilsson på hans egen hjemmeside.
Casper Nilson Casper Nilsson (Art Book Agency).


Find billetter til Tenet

BILLETTER