Blod, smerte & Pinhead #3: Skøn følelse at spille monster
"Down the dark decades of your pain, this will seem like a memory of Heaven."
Pinhead er et moderne horror-ikon på niveau med Jason Voorhees, Freddy Krueger og Michael Myers. I denne interview-serie undersøger vi, hvordan helvedes-præsten har opnået denne status.
Til at hjælpe os med at åbne denne puzzle box har vi alliereret os med en af franchisens vigtigste aktører - nemlig Peter Atkins, der udover at have forfattet Hellraiser II, III og IV, også er en tæt ven af seriens skaber Clive Barker samt Pinheads menneskelige ansigt, Doug Bradley.
I den første artikel stillede vi skarpt på Hellraiser II: Hellbound, og hvordan publikum bestemte Pinheads skæbne, og i anden del handlede det om Pinheads navn og den poetiske dialog. Nu stiller vi skarpt på Hellraiser III: Hell on Earth (1992), hvor Pinhead vender tilbage og skaber kaos på jorden - og hvor Peter Atkins selv endte med at spille en Cenobite.
Peter Atkins får Clive Barkers velsignelse
'Hellraiser II' blev en succes, men det forhindrede ikke selskabet bag, New World Pictures, i at gå konkurs. Rettighederne endte hos et mindre selskab, Trans Atlantic, der ikke kunne komme til enighed med skaberen Clive Barker, og dermed gik planerne om en tredje film i stå.
- Vi var faktisk delvist i gang med en hel anden Hellraiser-film, som vi var ved at blive lavet med Chris Figgs produktionsselskab for New Worlds penge lige efter 2’eren. Men det kollapsede.
- Det var et års stilhed, hvor vi lavede andre ting. Men den nye producer kontaktede Tony Randell, som havde lavet 2’eren, der var et hit, og tilbød ham at instruere 3’eren. Tony sagde så, Gud velsigne ham, at han gerne ville lave den, men på den betingelse, at jeg kom tilbage og skrev den.
- Men da jeg kendte til Clives situation (med produktionsselskabet, red.), sagde jeg ikke ja med det samme. Jeg gjorde det moralsk rigtige og ringede til Clive og spurgte, om han havde et problem med det, fordi det var hans baby. Så hvis han havde sagt nej, vil jeg gerne tro, at jeg ikke havde taget jobbet.
- Men det gjorde han ikke. Han sagde "Jeg vil meget hellere have, at det er dine hænderne, end nogens jeg slet ikke kender”.
Dermed gik forbredelserne i gang til 'Hellraiser III: Hell on Earth'. Distributionen endte hos det amerikanske Miramax, som lavede deres eget in-house horror-label, det nu ikoniske Dimension Films, som den tredje film om Pinhead var med til at lancere:
- Senere købte Miramax rettighederne til Hellraiser fra Trans Atalantic. De kunne se box office værdien i Clive Barkers navn, så de ringede til ham og tilbød ham penge for at kunne skrive ”Clive Barker Presents”. Jeg er sikker på, at de gav ham flere penge, end både jeg fik som forfatter og Tony som instruktør.
- Men Clive sagde, han ikke ville tage pengene uden at gøre noget for dem. Han ville gerne være supervisor på post-produktionen og klipningen. Så han endte med at blive involveret og arbejdede med instruktør Anthony Hickox i klipperummet. Der var også lidt ekstra optagelser, som jeg tror, at Clive var til stede ved.
Peter Atkins som bartenderen Rick i 'Hellraiser III: Hell on Earth'. ©Trans Atlantic Entertainment
Bliver et ildspydende monster
Peter Atkins involvering med Hellraiser strækker sig til mere end blot at skrive manuskripterne. Forfatteren var nemlig også en del af optagelserne til filmene, hvor han ydede bistand på settet:
- Jeg var meget heldig i forhold til andre manuskriptforfattere, efter de har afleveret. På ’Hellraiser II’ var jeg ikke på settet på hele vejen igennem. Det blev skudt hos Pinewood, det store studie uden for London, hvor de også laver James Bond-filmene.
- Faktisk var de lige blevet færdige med den første Batman-film, den med Michael Keaton, og Gotham-kulisserne stod stadig i midten af Pinewood. Så det var sjovt, jeg gik ned ad Gothams hovedgade hver dag for at komme på arbejde.
Men det var ikke kun ny dialog og moralsk støtte, som Atkins bidrog med under optagelserne. Han endte faktisk i kostume som en Cenobite:
- På ’Hellraiser III’ var jeg til stede under optagelserne fra start til slut. Årsagen til det var, at instruktør-opgaven blev overtaget af Anthony Hickox, en anden englænder, der havde lavet en anden horrorfilm, ’Waxwork’, der var storartet.
- Så de fløj mig ud til North Carolina for at møde Anthony Hickox, da vi aldrig havde mødtes før. Vi fandt ud af det med det samme, og vi er stadig venner i dag. Men det var meget kort varsel for ham, så han følte en trang til at have en makker. Så han forlangte, at jeg blev der.
- Men det havde selskabet ikke råd til. Så Anthony fik en ide: "Jeg hyrer ham til at spille den ildspyende Cenobite, fordi det havde jo et budget til en skuespiller". Så jeg blev ansat som skuespiller, selvom jeg var der for at hjælpe med alle mulige andre ting.
- Men jeg fik lov til at være en Cenobite. Så det var en win-win. Jeg får lov til at være til stede under alle optagelserne, og jeg får lov til at spille et monster. Det var fantastisk!
'Hellraiser III' byder på en række nye Cenobites. Herunder "Barbie", spillet af Peter Atkins, længst til højre. ©Trans Atlantic Entertainment
En barnedrøm går i opfyldelse
Den Cenobite, som Peter Atkins fik lov til at spille, er i eftertiden blev kendt som "Barbie", hvis menneskelige form er Rick the Bartender på The Boiler Room Nightclub. Karakteren har pigtråd viklet om hans krop og hoved (barbwire, deraf kælenavnet "Barbie"). Han bærer rundt på en cocktail shaker med benzin, som han kan bruge til at spy ild med.
Det var en drøm, der gik i opfyldelse for manuskriptforfatteren, der var vokset op som en horror- og monsternørd:
- Den Cenobite, som jeg spiller, bestod i bund og grund af en stor maske med lidt tilføjelser. Så jeg skulle ikke pine mig igennem de tre timers make-up, som Doug (Bradley, red.) skulle som Pinhead. Det tog mig en halv times tid.
- Jeg elskede at spille Cenobite, fordi jeg kunne sige til mit eget 9-årige selv, der læste ’Famous Monsters of Filmland’, at nu spillede jeg også et berømt monster. Ikke at min mindre Cenobite er et særlig kendt monster, men det var bare en skøn følelse.
Blandt de mere kendte Cenobites fra den tredje Hellraiser-film vil mange måske huske den famøse "CD Head", der som navnet antyder kan skyde CD'er ud af sit hoved.
I artikel #4 dykker vi ned i processen bag den meget ambitiøse Hellraiser: Bloodline, der endte med at blive lavet under store uenigheder, og hvor instruktøren trak sig fra optagelserne.
Den famøse "CD Head"-cenobite fra 'Hellraiser III'. ©Trans Atlantic Entertainment