Fokus: Sådan ændrer kvinderne bag Bombshell - Opgørets time Hollywood

Ingen ville lave den slags film - nu gør skuespillerinderne det bare selv! (Sponsoreret)
Billede
(© NORDISK FILM)

I den selvsamme uge for Harvey Weinsteins voldtægtsdom rammer en højaktuel film biograferne, nemlig dramaet om en af nyere tids største sexchikane-skandaler, Bombshell - Opgørets time.

Filmen skildrer de virkelige begivenheder omkring USA’s mest magtfulde medieimperium, Fox News, hvis frygtindgydende chef, Roger Ailes, i 2016 blev anklaget for omfattende seksuel udnyttelse af sine kvindelige medarbejdere.

Tre kvinder, spillet af Nicole Kidman, Margot Robbie og ikke mindst Oscar-nominerede Charlize Theron, tager med stålsat vilje og alt at tabe kampen op med den intimiderende ledelse af landets største tv-kanal - en arbejdsplads, der måske nok har givet dem berømmelse og magt… men for en meget høj pris.

Bombshell - Opgørets time får dansk premiere den 27. februar.


KVINDERNE TAGER SELV MAGTEN!
Theron, der er transformeret til Fox News' mest magtfulde værtinde, Megyn Kelly, står også i rulleteksterne som filmens producer. Theron er blot en af mange topskuespillerinder, der inden for det sidste årti har taget skeen i egen hånd og simpelthen selv skabt de roller, som ingen aldrig turde satse på. De producerer selv de film, med de roller, om de emner som de gerne selv vil se.

De producerer selv de film, med de roller, om de emner som de gerne selv vil se. 


Også hendes 'Bombshell'-medstjerner Kidman og Robbie producerer, og før disse har især Reese Witherspoon været med til lede vejen som indflydelsesrig producer.

Alle er de selvfølgelig til dels inspireret af #metoo- og Timesup-bevægelserne, der har fået kvinder i alverdens brancher til at sige: ”nu er det nok!”

’Bombshell’ er en film skabt i denne ånd, men udviklingen mod flere kvindelige producere startede faktisk længe før #metoo.

REESE WITHERSPOON (Pacific Standard)
Reese Witherspoon var en af de første kvinder, der fremhævede uligevægten ved at gøre noget ved det. Dødtræt af de roller, hvor kvinden eneste funktion er at henvende sig til den handlekraftige mand og sige: ”hvad gør vi nu?”, stillede hun sig selv og alverdens karrierekvinder spørgsmålet: ”hvad gør vi ved uligevægten?”

”Hvad gør vi nu?”

Hun oprettede produktionsselskabet Pacific Standard og begyndte at købe rettigheder til bøger. Snart producerede hun David Finchers Gone Girl, der sikrede Rosamund Pike en Oscar-nominering, og derefter den ligeledes Oscar-nominerede Wild - begge med afsæt i bøger om interessante og indviklede kvinder.

Da serien ’Big Little Lies’ i 2017 vandt otte Emmy-priser og derefter fire Golden Globes, var Witherspoon officielt nået til et nyt sted i sin karriere.

Seriens popularitet og hovedfokus på kvindelige venskaber sikrede ikke kun høje seertal, men de fem centrale kvinder dannede også en slags girl squad på sociale medier og var med til at forstærke budskabet: sammen står vi stærkest!

CHARLIZE THERON (Denver and Delilah Productions)
Charlize Theron har med sit produktionsselskab Denver and Delilah Productions (opkaldt efter hendes hunde) gennem det sidste årti stået bag flere film og tv-serier med fokus på komplicerede kvindelige karakterer - ofte sat i voldelige settings.

Fra seriemorder-Oscar-vinderen Monster til actionfilmen Atomic Blonde og tv-serien 'Mindhunter'. Hendes vej til netop 'Bombshell' var altså ikke Therons første producer-job, men det er muligvis hendes vigtigste hidtil.

I et interview med radiokanalen NPR har Theron nemlig afsløret de personlige årsager, der fik hende ombord på projektet. Her fortalte hun åbent om dengang en betydningsfuld unavngiven instruktør tidligt i hendes karriere forsøgte sig med fysiske tilnærmelser i arbejdsøjemed. En oplevelse, som hun ikke først selv kunne afkode som sexchikane. Film som 'Bomshell - Opgørets time' er nu med til at sprede budskabet.

Theron og co. har lavet en film, der netop spiller på folks forventninger.

Der er dog stadig langt mellem film om netop sexchikane. Måske fordi emnet også møder modstand. Men i en #metoo-tid, hvor samtalen hurtigt bliver skinger, har Theron og co. lavet en film, der netop spiller på folks forventninger.

'Bombshell' er nemlig - på trods af det alvorlige emne - fortalt i et underholdende og endda til tider humoristisk tempo. I interviews har Theron netop talt begejstret om glæden ved at overraske folks fordomme om, hvilken slags film, film om sexchikane skal og bør være.

MARGOT ROBBIE (LuckyChap Entertainment)
I 2014 grundlagde Margot Robbie sammen med sine mand og et par venner produktionsselskabet Luckychap Entertainment. Deres første film var I, Tonya, hvori Robbie gav et Oscar-nomineret og nuanceret portræt af den kontroversielle kunstskøjteløber Tonya Harding.

Selskabet har endda fået en first deal-aftale i hus med Warner Bros., hvilket bl.a. har affødt den aktuelle Birds of Prey om en flok kvindelige antihelte fra DC Comics.

Af kommende projekter har Robbie voldtægts-hævndramaet Promising Young Woman på programmet og ikke mindst Greta Gerwigs kommende Barbie-film med manus af Noah Baumbach og Robbie i rollen som Barbie.  

Deres formål er at skabe unikke kvindeligt-fokuserede film, hvor hele holdet er ombord. De spørger altid sig selv og hinanden først: ”vil vi bruge flere år på det her projekt?”. Hvis svaret ikke er et klart ”fucking ja!”, så sker det ikke.

NICOLE KIDMAN (Blossom Films)
Den første producer-tjans på Kidmans CV siger det hele. Den moderne film noir-thriller In the Cut om en kvindes farlige og erotiske involvering i en mordsag, var præcis den slags film INGEN ville lave. Meg Ryan var for gammel og bestemt alt for sød til at lave rå sexscener. 'Piano'-instruktøren Jane Champion var (gisp) en kvinde, og historien handlede i bund og grund om følelser.

Syv år senere etablerede hun sit selskab Blossom Films. Rollerne begyndte at blive mindre og mindre spændende, så hun måtte selv skabe dem. Første film blev sorgdramaet Rabbit Hole, der sikrede hende en Oscar-nominering, og gav blod på tanden til samarbejdet med Witherspoon på tv-serien ’Big Little Lies’.

"Jeg vælger aldrig projekterne ud fra forretning, men altid ud fra mine følelser"

Pt. er Kidman på vej med den kommende Susanne Bier-serie ’The Undoing’ samt to tv-serier over bøger af forfatteren bag ’Little White Lies’.

Blossom Films har faktisk ikke meldt ud, at de søger specifikke projekter om, med eller for kvinder, men kigger man på deres arbejde, er det ikke til at overse det kvindelige perspektiv. ”Jeg vælger aldrig projekterne ud fra forretning, men altid ud fra mine følelser”, fortæller Kidman i en artikel i Variety. Og deri ligger jo hele forskellen.



JODIE, DREW, SANDRA, ALICIA, NATHALIE, EVA OG ALLE DE ANDRE...
Mange andre skuespillerinder i Hollywood kan i dag og har igennem længere tid været producenterne bag sine egne film.

Fx gik Jodie Foster i gang allerede i 1992, mens Drew Barrymore og Sandra Bullock begge startede få år senere. Alle tre har udtalt, at de ønskede mere spændende roller til sig selv. Simpelthen.

Alicia Vikander startede sit selskab Vikarious ud fra en trist observation; hun havde netop haft hovedroller i fire film, men ikke i én af dem fik hun mulighed for at spille over for andre kvinder. Nu laver hun fortællinger, der alle har kvinder i front og side om side.

Natalie Portmans vinkel er at give flere kvindelige instruktører chancen for at arbejde, mens Eva Longorias mål er at skabe spændende roller til latinamerikanske skuespillere.

Bombshell - Opgørets time får dansk premiere den 27. februar.