Taika Waititi: Guide til Hollywoods sjoveste mand

Instruktøren bag 'Jojo Rabbit'
Billede
(© 20th Century Fox/UIP/Unison Films)

Den premiereaktuelle Jojo Rabbit er en hjertevarm og morsom satire om den unge tyske Hitlerjugend-dreng Jojo, dennes oplevelser under Anden Verdenskrig og hvordan hans verdensbillede kollapser, da han opdager, at hans mor gemmer en jøde på loftet. Heldigvis er Jojo i selskab med sin usynlige fantasiven Adolf Hitler, som altid har et godt råd eller to.

Lyder det absurd? Det er det bestemt også! Men det er også genialt, unikt og dybt komisk. Og samtidig så charmerende at filmen snuppede publikumsprisen i Toronto (sidste års vinder var Green Book) og nu er nomineret til seks Oscars - bl.a. for Bedste film og Bedste manus.

Find billetter til Jojo Rabbit

Men hvordan kan en film som ’Jojo Rabbit’ overhovedet eksistere?

Svaret findes i den bemærkelsesværdige instruktør og manuskriptforfatter bag. Hans navn er Taika Waititi. Et frisk pust i Hollywood-maskineriet, som har formået at imponere med alt fra kult-komediegyset What We Do in the Shadows til den familievenlige komedie Hunt for the Wilderpeople, Marvel-hittet Thor: Ragnarok og senest denne nye krigssatire.

Når Waititi giver en film sit særlige lag af humor og finesse, sker der noget med genreformlerne, og netop derfor betragter mange i branchen Taika Waititi som Hollywoods pt. sjoveste mand.

Den newzealandske filmskaber blev født i 1975 af en jødisk mor og en māorisk far. I en alder af 30 fik han foden inden for filmbranchen med sin Oscar-nominerede kortfilm ’Two Cars, One Night’. Han tabte til Andrea Arnold, men han skabte da opmærksomhed under prisuddelingen med sit sove-stunt.


Her er lidt om hvad der gør Taika Waititi til en ener.

Det gakkede og jordnære
Ved en TED Talk fra 2010 udtalte Waititi om sit eget arbejde: ”Det varierer fra det seriøse til det ironiske og nogle gange politiske… men altid det sjove.” Og ganske rigtigt, fællesnævneren for alle Waititis film er humoren. Alle emner behandles med en tør, skæv og til tider nærmest Monthy Pythonsk komik, som får budskabet igennem med et grin.

Der findes dog i bund og grund to slags Taika Waititi-komedier:

Der er de helt gakkede som ‘Thor: Ragnarok’ og ’What We Do in the Shadows’, der begge går ind og dekonstruerer velkendte genrer med et morsomt twist. Superheltene er knap så episke og vampyrerne knap så farlige.

Og så er der de mere jordnære og varme komedier som fx ‘Hunt for the Wilderpeople’, hvor en gnaven gammel mand tager en ung småkriminel dreng til sig. Deres forhold er dybt rørende, men ikke uden indslag af grov og til tider voldelig humor.

‘Jojo Rabbit’ er faktisk en blanding af de to komedie-typer. Filmen har farce-elementer i form af Waititis eget portræt af Hitler og via den unge Jojos forskruede fortolkning af uhyrlighederne. Men side om side med disse absurditeter byder filmen bestemt også på rigtige relationer, monstrøse realiteter og en smuk fortælling om venskab.


Det barnlige og naive
”Hvis jeg kan få det til at blive morsomt, det er kreativitet for mig. At have det sjovt, og at se livet igennem et barns linse”. Det citat stammer fra 2010 - altså små 10 år før Waititi præsenterer os for Anden Verdenskrig som set gennem knægten Jojos øjne.

Børn fylder da også en del i Waititis arbejde, der har haft børnekarakterer i front i film som ’Boy’, ’Hunt for the Wilderpeople’ og ’Jojo Rabbit’ og utroligt barnlige karakterer centralt i film som 'What We Do in the Shadows'.

Instruktøren har i den anledning udtalt, at han elsker det naive, og den oprigtigt uskyldige tilgang til tilværelsen. Samtidig er han tiltrukket af outsiderer, og udforsker i samtlige af sine film de mennesker der ”ikke hører til”. Tag vampyrens lyssky natur, den forældreløse tykke knægt og den godtroende Hitlerjugend-dreng som eksemplarer herpå.

Waititi har da også selv peget på maleren Henri Rousseau (1844-1910) og kunstretningen naivismen som inspirationskilder. Her hyldede man det barnlige ved at efterligne børnetegninger og ved fx at være ligeglad med perspektiv. Rousseau var selv en outsider for sin tid med et farverigt og småskørt udtryk. Henri Rousseau (The Football Players)


Det personlige og underlige
Ifølge ham selv, har Waititi altid selv været en lidt underlig størrelse. En sand nørd, som med tiden har gjort det til sit embede at hylde det underlige i stiliserede dog humane værker.

Nørderiet gav pote, for Waititi har bygget en karriere op omkring sine forskellige ungdoms-besættelser.

Som 16-årig var Waititi eftersigende besat af at genskabe det Sixtinske Kapel med alle de muskuløse nøgne mænd i heroiske positurer. Og som voksen kunne Waititi bruge netop den erfaring på Marvels mest skulpturelle helt, Thor. Resultatet var intet mindre end MCU-viagra.

Derudover genbrugte han sin barndoms-fascination af Michael Jackson som et greb i hans succesfulde ungdomskomedie 'Boy'. Og ja, han var selv klædt ud som Jackson i en musikvideo-kopi af 'Thriller'.

Også hans nyeste film 'Jojo Rabbit' hænger direkte sammen med en ungdommelig passion... Waititi har nemlig selv udtalt, at selvom der er INTET cool ved atombomber, kræft og nazister, så var han dengang frygtfuldt betaget af disse tre ting. Han udviklede endda en tvangsvane, hvor han bare måtte tegne hagekors på alt, hvilket voksede til at han påførte Hitler-overskæg på alt lige fra sine barndomsportrætter, til burgere og blomster.

Og nu spiller Taika Waititi selv Adolf Hitler. Ikke som en hyldest, men som en grov farce og en slags krølle på halen.

Det smertefulde og realistiske
På trods af de lette og til tider fjollede genrevalg, er Waititis film aldrig uden konsekvens eller uden et humant budskab. Alle hans film har en varme og en sympati for karaktererne, der adskiller dem fra de mere rendyrkede komedier.

Således er fatale valg og døden yderst nærværende i overnaturlige settings som set i ’Thor: Ragnarok og ’What We Do in the Shadows’, mens svigt og manglende mødre er et generelt tema - bl.a. i ‘Hunt for the Wilderpeople’. Sidst men ikke mindst fungerer intet mindre end holocaust som bagtæppe for den lille Jojos liv i ’Jojo Rabbit’. Barske sager.


Det visuelle
Faren var maler, og Waititi startede også selv med at male, hvilket man fornemmer i et stærkt visuelt udtryk gennem hans værker. Det er aldrig grimt eller dovent at se på. I 'Thor: Ragnarok' gav han fx det flyvske fantasy-univers et tiltrængt Manowar-makeover.

På samme måde som Wes Anderson er Waititi en såkaldt world builder, der formår at skabe fuldendte universer omkring sine karakterer - universer hvor alt er lidt ekstra.


De finurlige cameos
Indtil videre har Waititi medvirket i samtlige af sine egne film - enten i små cameos eller i ret store roller. I ’Boy’ spiller han den uduelige far. I ’Thor: Ragnarok’ spiller han det elskværdige sten-væsen Korg, der deler instruktørens egen tørre og kærlige humor. I ’What We Do in the Shadows’ var han den snerpede vampyr Viago, og nu indtager den halvt jødiske instruktør rollen som fjende nr. et - Adolf Hitler i ’Jojo Rabbit’.

 

DE 5 BEDSTE FILM AF TAIKA WAITITI:

Boy
Gennembruddet kom med dette anmelderroste komediedrama, som for alvor præsenterede os for Waititis stil, skæve verdensbillede og overordnede tematikker. Filmen foregår i 1984 og handler om en ung dreng der er besat af Michael Jackson, som jagter piger, laver ballade og oven i hatten mangler voksne forbilleder. Waititi spiller den ret så uduelige far, der pludseligt vender tilbage fra spjældet og hjælper sin søn med at blive lidt mere mand.

What We Do in the Shadows
Genial og hylende morsom mockumentary om en gruppe vampyrer der bor sammen og deres hverdagsproblemer med skænderier om opvasken, valg af tøj før byturen og generel intern fnidder.

Genistregen er at Waititi og de andre skuespillere spiller deres ikoniske karakterer som neurotiske komiske arketyper uden snerten af det dragende vi kender fra genren. Filmen bygger på instruktørens egen kortfilm og er senere blevet til en tv-serie (dog uden Waititi).

Hunt for the Wilderpeople
Største newzealandske filmsucces nogensinde. En feel good-film om et ægtepar, der adopterer en wanna-be-gangsta-teenager med et stort hjerte hvorefter konen dør og den unge dreng efterlades med den gnavne enkemand, der mangler evnen til at kommunikere. Som om det ikke var slemt nok, må de to modsætningen snart overleve sammen i den barske vildmark – på flugt fra kriminelle.

Thor: Ragnarok
Første Hollywood-film for newzealænderen var den tredje solofilm om Tordenguden Thor, der aldrig rigtigt havde fundet fodfæste uden de andre Avengers. Men med dette skud Waititi blev Chris Hemsworths karakter pludselig en af de mere cool helte, og filmen står som et unikt værk i rækken af MCU-film.

Simpelthen en af de bedste, sjoveste og mest originale superheltefilm nogensinde.
Taika Waititi vender næste år tilbage med Thor 4: Love and Thunder.

Jojo Rabbit
Filmverden mangler ikke ligefrem dramaer om krigens rædsler. Til gengæld er der ikke mange komedier med holocaust på dagsordenen - og slet ikke Hitler. Og hvem bedre til at udføre dette end en halvt māorisk og halvt jødisk filmskaber, som altid har haft humoren som sit primære sprog!

Waititi spiller selv den fjollede, barnlige og dybt ulogiske fantasi-udgave af Hitler, som skal hjælpe den unge dreng Jojo igennem livet under krigen. Ikke mindst da Jojo lærer en ung jødisk pige at kende, og må indse, at jøder måske slet ikke er så slemme.

Jojo Rabbit er aktuel i biografen