Historien bag: The Flintstones fylder 25 år

Interviews med folkene bag storfilmen, der slog Indiana Jones
Billede
(© Universal Pictures)

It's Yabba Dabba Doo-time!

I 1960 startede ’The Flintstones’ på amerikansk tv og endte med at blive den mest succesfulde og længst kørende animations-sitcom i tre årtier – indtil ’The Simpsons’ overtog den plads.

Serien har haft en monumental betydning for amerikansk populærkultur, og stenalderfamilien kan stadig findes overalt i dag. Derfor ville Hollywood selvfølgelig også omsætte det farverige tegnefilmsunivers - skabt af duoen Hanna & Barbera - til et filmisk univers med levende mennesker.

I 1985 var en filmatisering på tale med 'Dødbringende våben'- og 'Superman'-instruktøren Richard Donner. Men produktionen trak i langdrag, og til sidst opkøbte Steven Spielberg og hans produktionsselskab Amblin Entertaiment rettighederne.

Sommeren 1994 ramte The Flintstones så endelig biografer over hele verden. Det blev en kæmpesucces, men vejen dertil var lang.

I år kan filmen fejre sit 25-års jubilæum, og i den anledning har vi talt med instruktøren bag, Brian Levant, og produceren Bruce Cohen, der fortæller os om den stenhårde vej for at få kæmpeprojektet realiseret, hvordan de skabte det store univers med praktiske effekter, den stjernespækkede rolleliste med John Goodman, Elizabeth TaylorHalle Berry og Kyle MacLachlan samt den svære to’er, The Flintstones i Viva Rock Vegas.


Animations-sitcom'en 'The Flintstones' (1960-1966) har haft en stor indflydelse på amerikansk kultur ©Hanna-Barbera Productions

Det perfekte valg
Bruce Cohen trådte sine tidlige producersko som en del af Spielbergs hold hos Amblin Entertainment med film som Always og Hook. Sidenhen har Cohen stået bag de Oscar-vindende film American Beauty, Milk og Silver Linings Playbook. Men ’The Flintstones’ var hans første store chance i producerfaget. Cohen fortæller på en telefonforbindelse til kino.dk:

- Vinteren mellem 1992 og 1993 optog Kathleen Kennedy, Frank Marshall og jeg filmen ’Alive’, som Frank Marshall instruerede, som Katie producerede og jeg var co-producer på. Vi var oppe i The Candian Rockies, hvor vi optog højt oppe i bjergene, og Katie talte med Spielberg, der var i Los Angeles. De besluttede sig for at lave ’The Flintstones’ lige meget, hvad den kommende sommer.

- Katie spurgte mig, om jeg ville være producer på den, hvilket var helt ekstraordinært for mig, for jeg havde kun været co-producer på det her tidspunkt. Så jeg sagde straks ja, og vi gik i gang med at planlægge, så vi kunne optage. På samme tidspunkt fandt Katie og Steven instruktør Brian Levant, der var en livslang Flintstones-fanatiker og havde lavet ’Beethoven’, som var en meget populær familiefilm.  De følte, at han var det perfekte valg, og det var han, fortæller Bruce Cohen.


Familien Flintstone og Rubble i levende live ©Universal Pictures

En Flintstones-samling fik overtalt Spielberg
Efter to årtier i tv-branchen havde Brian Levant i starten af 1990’erne gjort sit indtog i Hollywood med netop den meget succesfulde Beethoven:

- Jeg havde pludselig en hitfilm. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle gøre. Det hele gik så hurtigt. Og jeg var for alvor i filmbranchen efter næsten 20 år i tv-branchen, fortæller Brian Levant.

Men uden nogen mentor i filmbranchen og den rette agent til at skubbe Levant i den rigtige retning, var Levant i total i vildrede:

- Jeg sad fast. Jeg fik tilsendt en del manuskripter, men ingen jeg elskede. Et par ting, som jeg formentlig skulle have lavet, her i bagklogskabens lys. Men da det endelig kom mig for øre, at de søgte en til at lave omskrivninger på en film om ’The Flintstones’ hos Amblin for Spielberg, så kastede jeg min hat i ringen, beretter Levant og fortsætter:

- Min agent fandt ud af, at en anden allerede var blevet hyret. Men de ville gerne have mig til et møde til stillingen som instruktør. Og tro mig, det kom som en kæmpe overraskelse. Så jeg gjorde mig klar til mit møde med Steven Spielberg og Kathleen Kennedy, som nu styrer Lucasfilms.

- Det jeg hovedsageligt gjorde, var faktisk, at jeg tog et polaroid-foto af min Flintstones samling, der dengang bestod af 40 figurer. Jeg ved ikke om, du kan se det, men jeg er lidt af en samler…

Brian Levant peger om bag sig, hvor hylderne er plasteret til med figurer, bamser og andet merchandise. ”Det her er kun mit kontor”, fortæller den glade instruktør.

- Jeg stammede mig igennem de første ti minutter af det møde. Jeg var så, så nervøs! Men de var åbenbart vant til, at folk var sådan, fordi de sagde til mig, ”Hey, slap af. Træk vejret. Vi er kun mennesker”. Sådan reagerede folk nok overfor dem hele tiden.

- Efter ti minutter tog jeg mig sammen. Herefter gjorde jeg god figur, som en, der var i stand til at puste nyt liv ind i en gammel franchise, havde styr på familiefilm, og en af de ting, som virkelig imponerede Steven omkring ’Beethoven’ var, at den havde indtjent næsten dobbelt så meget uden for Amerika.


Steven Spielberg og instruktør Brian Levant under optagelserne til 'The Flintstones'. ©Universal Pictures

En dino med en sjæl
- Jeg kom med ombord, og jeg begyndte at forstå, hvad den her produktion indebar. Steven ville gerne have, at jeg skulle arbejde med Stan Winston og hans hold, der havde lavet alle animatronics til ’Jurassic Park’, fortæller Brian Levant og fortsætter:

- Men jeg synes ikke, at der var en dråbe af humor i Stan Winstons arbejde. Jeg var vokset op med Jim Hensons reklamer på tv, mine børne var helt vilde med The Muppets, så jeg begyndte at kigge nærmere på Hensons og The Creature Shops arbejde.

- Jeg traf beslutningen om at droppe deres valg, og gå med The Creature Shop, hvilket var en af mine klogeste valg nogensinde. Mængden af kreativitet, som strømmede ud af dem var ustoppelig. Deres håndarbejde - der er bare intet som det. Lad mig lige finde en dino her…

Brian Levant vender sig rundt på stolen og går op til en af sine hylder. Han kommer tilbage med den genkendelige lille, lilla dino fra ’The Flintstones’. Han holder figuren op.

- Det her er Baby Dino som var med i ’Viva Rock Vegas’. Hvis du kigger ind i øjnene her, så er der en skønhed og sjæl derinde. Det er noget, du ikke får mange andre steder. Og i ’The Flintstones’, hvor dyrene og mennesker levede side om side, og arbejder for og med hinanden, så havde vi brug for noget med en sjæl. Og det leverede de helt sikkert.

- De 22 skabninger som Hensons Shop lavede var storslåede. Vi byggede en Bronto Crane, og vi var nødt til at lægge togskinner, så den kunne bevæge sig. Den havde 12 mennesker som styrede den, fortæller en begejstret Brian Levant.


Brian Levant viser den originale Baby Dino frem fra sine egne gemmer ©kino.dk

En tegnefilmsby bygges med praktiske effekter
Produktionen på den 45 millioner dollars dyre film var kæmpestor. Man valgte nemlig at bygge den ikoniske Flintstones by Bedrock op fra bunden med praktiske effekter.

- Det var den sjove udfordring. Fordi i animation kan du tegne alting, så din fantasi er ubegrænset, og noget af det, som vi alle elskede ved ’The Flintstones’, var det her præhistoriske verden. Så vi skulle sikre os, at vi havde et stort nok budget og nok tid i preproduktionen til at designe og bygge Bedrock, siger Bruce Cohen.

- ’The Flintstone’ er den eneste produktion, som er et samarbejde mellem Amblin, George Lucas’ Industroial Light & Magic og så Jim Hensons Creature Shop, så der var så meget talent samlet, allerede før vi var startet, fortæller Brian Levant, og fortsætter:

- Vi designede, byggede og syede over 6000 biler, huse og rekvisitter. Vi lavede alt. Alt du ville se i dit køleskab og din fryser, når du åbner det. Vi Flintstone-fiserede alt. Det hele var skået ud i skum ved at bruge basale materialer som sten og knogler. Det var et kæmpe maskineri. Det var det virkeligt.

- Vi havde fundet den her perfekte lokation, hvor vi kunne bygge The Flintstones og Rubbles huse ved siden af hinanden på samme gade. Den gade var fantastisk, det var faktisk ret magisk, og det var nogle virkeligt sjove optagelser på grund af kostumerne, rekvisitterne og alle på holdet elskede The Flintstones så meget, fortæller Bruce Cohen.


Flintstones hjem var bare én af de 6000 storslåede kulisser, som blevet bygget til filmatiseringen ©Universal Pictures

Et Flintstones-toilet
- Jeg tror, at folk tvivlede på, at vi kunne gøre det. Rygtet spredte sig i byen omkring vores sets og det hele, og folk kom ned for at se det. Joel Silver, Hanson-folk, hundredvis af mennesker, studier, producere, instruktører kom ned for at se det, afslører instruktør Brian Levant.

- I dag ville du gøre intet af dette. Du ville lave det på en blue screen med et jordgulv. Det er lidt sørgeligt, fordi jeg tror, at noget af vores succes var, fordi du vidste, at de her kulisser virkelig eksisterede. Det er ikke ligesom de her skyskrabere, som du kaster en superhelt igennem i dag, siger Levant.

- Én af grundene til, at folk elsker film, og går ind i en mørk biograf med en gruppe andre mennesker, er for at blive transporteret et andet sted hen. Og at bruge tid i Bedrock, som du er vokset op med at se på tv, er et perfekt eksempel på, hvorfor film er så magiske og kan bringe så meget glæde til mennesker, når du rammer rigtigt, konkluderer Bruce Cohen.

- Flintstones skaberne Hanna-Barbera besøgte os i vores opbygningsfase, hvor vi havde en over fem meter stor soundstage hos Universel med folk, der sprayede, malede, skar og kodede. Det var en fantastisk operation. Hanna og Barbera var så henrykte, og jeg viste dem badeværelset, som vi byggede til ’The Flintstones’, og Bill Hanna udbryder: ”Der er et toilet?”. Jeg svarede ”Ja, ja”, og han sagde så: ”Hvad så med toiletpapiret?”. Jeg vendte mig rundt til min rekvisitmand og sagde ”Russell, vil du skaffe mig noget birkebark?”, husker en grinende Brian Levant og fortsætter:

- Da vi gik ud fra studiet, lagde Joe Barbera sin hånd på min skulder og sagde til mig, ”Aldrig i mit liv havde jeg troet, jeg skulle se dette”, og jeg sagde til ham: ”Vi er kun lige begyndt”.


Den ikoniske by Bedrock blev lavet fra bunden ©Universal Pictures

Manuskriptet suttede
Men inden den store produktion for alvor var startet, havde manuskriptet givet dem visse besværligheder:

- Vi ventede på manuskriptet fra forfatteren, som de havde hyret før, jeg kom ind i billedet. Da det endelig kom, holdt vi et møde. Og manuskriptet suttede, fortæller instruktør Brian Levant.

- Steven spørger til mødet, ”Hvad gør vi så nu?”. Og jeg begyndte at se, hvordan det hele er ved at falde fra hinanden igen, som det havde gjort mange gange før med det her projekt. I fire år havde de forsøgt at lave et manuskript, som de alle kunne lide.

- Så jeg kom med et forslag, og sagde ”I tv-verdenen smider vi af og til et manuskript ud onsdag aften, og filmer et nyt om fredagen”, og Steven sagde ”Virkelig?”

- Så kom jeg med en meget dristig tilkendegivelse. Jeg sagde: ”Giv mig 40.000 dollars, og lad mig hyre fem eller seks mennesker ligesom et tv-forfatterhold, og jeg vil have et nyt, første udkast til dig om to uger”, siger en grinende Brian Levant.

Et såkaldt writers room, som især bliver brugt i sitcom-genren, hvor Brian Levant kom fra, blev sat sammen med over 15 forfattere.

- Jeg elskede det. Jeg satte mig af og til og var med, fordi processen var så fed. De sidder alle sammen med manuskriptet foran af sig, og når de når til en joke, begynder de alle sammen at pitche forskellige udgaver af joken. Det var utroligt at se de her sjove hjerner arbejde. Alle grinte, og tit var det ret åbenlyst, hvem der ville vinde hver runde, den 8. eller 10. person ville pitche deres joke, og alle havde det sådan ”Dér var den”. Og sådan fortsatte de, fortæller Bruce Cohen.


Bedrocks egen drive-in biograf reklamerer for en kommende film, 'Tar Wars' - et af forfatterholdets jokes på Star Wars ©Universal Pictures

Spielberg elsker sit nye legetøj
- Steven kom ind efter fem dage, hvor vi var i fuld gang med manuskriptet, der var baseret på tidligere udkast og masser af vores egne ideer. Vi fortalte ham om historien, han kunne godt lide den, og havde selv nogle ideer, som han umiddelbart kom på. Steven elskede at komme og sidde med på de her forfatterrum. Han elsker nyt legetøj. Han kunne komme og pitche jokes, det var nyt for ham, og han havde det sjovt med det, afslører instruktør Brian Levant, og fortæller videre:

- Dagen før vi skal aflevere, inviterer præsidenten for studiet mig til frokost den næste dag. Han var sådan set klar til at afblæse det hele, men han kunne faktisk godt lide manuskriptet. Han bad mig fortsætte med at udvikle det, og gøre det bedre, så jeg hentede flere folk ind.

- Den tidligere A-liste manuskript-forfatter, der havde floppet opgaven, og jeg mener virkelig floppet, lavede en stor scene med The Writers Guilt på grund af det nye, store forfatterhold. Fordi i filmverdenen er personen, der får ideen, ham der skal have krediteringen, pengene og alt, der følger. Det skadede filmens omdømme, og formentlig også mit, siger Levant, og konkluderer så:

- Men i dag 25 år senere er det standard på de fleste komedier. Efter manuskriptet er færdigt kommer der et hold ind og giver det lidt ekstra spark, og ingen tænker om mere over det.


John Goodman og Rick Moranis i rollen som Fred Flintstones og Barney Rubble ©Universal Pictures

Spielberg caster Goodman til frokost
Med holdet bag kameraet sat, så skulle holdet foran også findes – og man ledte vidt og bredt.

- Det var både super let og super svært. Super let, fordi de her karakterer var så velkendte, og når du havde den rigtige person, så vidste du det bare. Det svære var så bare at finde dem, fortæller Bruce Cohen.

- Castingen var også vild. Alle ville være med, husker Brian Levant, og fortsætter:

- De havde allerede John Goodman på kontrakt. Det hele startede faktisk med ham. John har fortalt mig historien. Under optagelserne til Steven Spielbergs film ’Always’, som John var med i, går han en dag til frokost, Steven går den modsatte vej forbi ham, og peger pludselig på ham. ”Ved du, hvem du burde spille? Fred Flintstone”. Og så gik Steven videre. Jeg tror, at han gik hen til en mønttelefon og købte rettighederne til filmen.

- Alt imens havde John Goodman bare smilet til Steven, og tænkt ”Hvordan ville du have det med en knytnævne-sandwich?”, beretter en skraldgrinende Levant.


Halle Berry og Kyle McLachlan i rollerne som Miss Stone og Cliff Vandercave ©Universal Pictures

Halle Berry blev Sharon Stone
- Vi skrev en rolle til Sharon Stone, men i stedet for at spille Sharon Stone i ’The Flintstones’, valgte hun at være med i ’Intersection’ med Richard Gere. En film om utroskab. Jeg tvivler på, at du ringer til Richard Gere og Sharon Stone for at tale med dem om ’Intersection’s 25-års jubilæum, siger Levant med et glimt i øjet.

- Vi mødte alle femme-fatales i byen. Virginia Madsen, Theresa Russell, alle med en C-skål eller større. Cindy Crawford mødtes vi med, selv Paula Abdul kom ind, tror jeg. Valget af den rolle løb helt til det sidste øjeblik. Så jeg tog alle audition-båndene med hjem i weekenden, og så dem alle igennem.

- Den, der havde gjort det bedst var Halle Berry. Hun var magisk og gav vores rolleliste diversitet. Hun ændrede rollen, og det var godt for hende på det tidspunkt i hendes karriere. Hun var fantastisk og sød, husker instruktør Brian Levant.


Rosie O'Donnell som Betty Rubble var et valg som delte vandene ©Universal Pictures

Et ikonisk grin overbeviste
Et af ‘The Flintstones’ mere omdiskuterede skuespillervalg var Rosie O’Donnell, som årene forinden var brudt igennem i ’A League of Their Own’ og ’Sleepless in Seattle’, i rollen som nabokonen Betty Rubble.

-  Rosie er fysisk og udseendemæssigt ikke én, som du nogensinde ville have tænkt på til rollen som Betty Rubble. Men hun havde været en livslang fan af ’The Flintstones’, hun havde lavet Betty Rubbles grin hele livet, så da hun hørte om projektet, kontaktede hun os og sagde, ”I ved nok ikke det her, men jeg er Betty Rubbles". Og hun spurgte, om vi ikke ville spise frokost med hende, husker producer Bruce Cohen, og fortsætter:

- Jeg husker frokosten meget tydeligt. Jeg elskede hende med det samme. Hun var så sjov, hun var jo Rosie O’Donnell, som verden ville komme til at kende senere. Vi sad til frokosten, og hun var sådan, ”Okay, når I er klar, så forvandler jeg mig til Betty Rubble, og så vil I vide, at jeg er jeres Betty Rubble, og I vil caste mig på stedet”. Vi sagde, ”Okay, vi er klar”, og hun forvandlede sig til Betty med stemmen og lavede grinet. Vi sad faktisk til bords med Betty Rubble. Og vi sagde, ”Du har ret. Du får rollen”, afslutter Bruce Cohen.

- Vi var meget begejstrede med castingen af hende. Der var nogen, som ikke var. En af dem var hr. Rick Moranis, der spiller hendes mand. Han syntes, at hun var helt forkert, og han sagde endda til mig, ”Hvis hun skulle spille nogen i den her film, så skulle det være Fred”. Men da han først begyndte at arbejde med hende, så han, hvad vi havde set og forstod det. Han elskede virkelig at arbejde med hende, de var meget sjove sammen, og meget venlige overfor hinanden, fortæller instruktør Brian Levant.


Elizabeth Taylor vendte tilbage til filmlærredet med 'The Flintstones' efter 20 års pause ©Universal Pictures

Elizabeth Taylors store comeback!
En af de helt store overraskelser på rollelisten er måske den Oscar-vindende skuespiller Elizabeth Taylor fra bl.a. Hvem er bange for Virginia Woolf? fra 1966. Hun var gået på pension, og det var svært at overtale hende:

- Jeg kan huske, at vi holdt et møde på Amblin, hvor vi diskuterede, hvordan vi kunne gøre filmen til en begivenhed. Vi talte om, hvem vi kunne caste, som ville gøre holdet til en begivenhed i sig selv, og Kathleen Kennedy sagde ”Elizabeth Taylor”. Det var et chok, fordi det var den mest perfekte og umulige ide, husker Bruce Cohen.

 - Kathleen Kennedy havde ideen til vores første casting-møde, og hun var også i toppen af min ønskeliste. Vi regnede ikke med, at vi kunne få hende. Så jeg mødtes med Audrey Meadows, Jackie Gleesons kone i ’The Honeymooners’, Elizabeth Montgomery fra ’Bewitched’ og andre skønne mennesker, mindes instruktør Brian Levant.

- På det her tidspunkt havde Elizabeth været på pension i 20 år. Så på hvilken planet ville Elizabeth Taylor spille Fred Flintstones svigermor, Pearl Slaghoople? Vi brainstormede, og hvad der gik op for os var, at en af grundene til, at hun havde stoppet med skuespil var på grund af The Elizabeth Taylor AIDS Foundation, beretter Bruce Cohen, og fortsætter:

- Vi kontaktede hende og sagde, at hvis hun spille Pearl Slaghoople, så ville vi afholde og donerer verdenspremieren på filmen i New York til ære for The Elizabeth Taylor AIDS Foundation. Og hun sagde ja. Det endte ikke bare med at være hendes første film, som hun lavede i 20 år, men også den sidste storfilm, hun nogensinde lavede.

- Den første dag hun mødte op til prøve, var hun iført et par sorte bukser, en formentlig dyr, hvid t-shirt og en lille hat med en blomst på, hun var 62 på det tidspunkt, og jeg må sige, hun er en af de mest betagende kvinder, jeg nogensinde har set, fortæller instruktør Brian Levant.


John Goodman i heftig diskussion med sin film-svigermor, Elizabeth Taylor ©Universal Pictures

Et historisk øjeblik i Hollywood med lilla blomster
Optagelserne med Elizabeth Taylor på settet var noget helt særligt, og producer Bruce Cohen mindes især den første dag:

- Det var fantastisk! Alle var utroligt, utroligt spændte. Det var et historisk øjeblik i Hollywoods historie at have Elizabeth Taylor tilbage på det store lærred. Vi havde fundet ud af, at hendes yndlingsfarve var lilla. Vi fik hendes make-up-trailer fyldt op med lilla blomster på hendes første dag, vi lavede et lilla tæppe, som gik fra traileren op til scenen.

- Et af crew-medlemmerne havde fortalt, at dengang Elizabeth Taylor havde været på kontrakt med Universal i 60’erne, havde alle på settet haft skjorte og slips på, mens de arbejdede. Alle lydfolk, elektrikere, alle. Så det gav mig den ide, at på hendes første dag tilbage på Universal, der skulle alle have skjorte og slips på.

- Da hun ankom dén første dag, gik hun ind i make-up traileren og brød i gråd, da hun så, at den var fyldt med lilla blomster. Hun var ellevild over det lilla tæppe, som ledte op til scenen, og da hun kom derind og så, at alle havde skjorte og slips på, betød det utroligt, utroligt meget for hende.


Elizabeth Taylor som den mindeværdige Pearl Slaghoople ©Universal Pictures 

Elizabeth Taylor vil have sin hund med i filmen
- Jeg tror ikke, at hun regnede med, at vi vidste, hvor stor en historisk begivenhed det var i Hollywood, at Elizabeth Taylor var tilbage, siger en begejstret Bruce Cohen, som husker en særlig sjov oplevelse under optagelserne med hende.

- Hun havde en hvid pekinezer, som hed Sugar. Det er en lille hund, og hun elskede Sugar. Hun havde haft den type hund de sidste mange årtier af sit liv, og det var forskellige hunde. Altså én ville dø, og så ville hun få en ny, men de hed alle sammen Sugar.

- Hun havde Sugar med sig rundt i armene alle steder, hvor hun var. På scenen og til forberedelserne. Hun havde faktisk på forhånd sagt, at hun ville have Sugar med i filmen. Men hele pointen med The Flintstones er jo, at alt skal være Flintstones-fiseret. Det skulle se specialt ud, det måtte ikke se moderne ud. Så vi havde faktisk forsøgt at få et horn til at passe på Sugars hoved for at få den til at se præhistorisk ud.

- Men det virkede ikke i prøverne. Så i vores hoveder, så skulle Sugar ikke være en del af filmen. Men under prøverne havde hun Sugar med, og Brian kommer over til mig lige før vi skal optage og siger ”Jeg tror, at hun tror, at Sugar skal være i filmen sammen med hende, og Sugar kan ikke være med i filmen”.

- Jeg siger, ”Jamen, hvad skal vi gøre?”, og han siger ”Du har fået et bånd med hende, bare stil dig ved siden af hende, og lige før jeg siger ’action’, så ræk ud efter Sugar og tag den, fortæller en grinende Bruce Cohen, og afslutter:

- Så det gjorde jeg. Og jeg fik lov til at tage Sugar. Hvis hun ikke ville have, at jeg skulle have den, så havde hun ikke ladet mig gøre det.


Kyle MacLaclan får Fred Flintstone i problemer ©Universal Pictures

The Flintstones får et skud David Lynch
Et andet interessant valg var Kyle MacLachlan som skurken Cliff Vandercave, der kom lige efter sin Twin Peaks-storhedstid.

- Jeg stod til sidst med et valg imellem Kyle MacLachlan, David Duchovny, som havde været med i ’Beethoven’, og Christopher Reeve. Hvordan træffer du lige det valg?, spørger Brian Levant, og fortsætter:

- I sidste ende traf jeg den beslutning, som måske sparede os lidt penge, men ikke på grund af det. Men fordi Kyle MacLachlans CV, hans arbejde med David Lynch, det ville tilføje et andet form for element til filmen. Og noget knapt så mainstream.

Slår Indiana Jones
Da filmen så endelig ramte biograferne, blev ’The Flintstones’ en kæmpe succes.

- Jeg var ret berørt af filmens store succes. Vi udkom på Momorial Day, en af de største biografweekender i USA, og den officielle start på sommeren i Amerika. Vi slog ’Indiana Jones and the Last Crusade’ med den bedst indtjenende weekend nogensinde på det tidspunkt. Vi planlagde at lave en ’Back to the Future’ og optage The Flintstones 2 og 3 lige efter hinanden, griner Brian Levant.

Brian Levant er heller ikke i tvivl om, hvorfor ’The Flintstones’ blev et hit:

- Jeg synes, at vi var meget succesfulde i måden, som vi bragte Hanna-Barberas fantasi til live på. Vi lærte at tale et Flintstones-sprog rent filmisk og fandt tonen som tillod os at forvandle en tegnefilm til en live action-film. Jeg er en tidligere sitcom-gut, og det var mange af forfatterne også. Vi lavede en sitcom på steroider, siger en smilende Brian Levant.


John Goodman med den ene af Flintstones-skaberne, Bill Hanna ©Universal Pictures

Ros fra skaberne
- Et af de øjeblikke jeg vil værdsætte hele mit liv var at vise Hanna og Barbera filmen for første gang i Amblins biograf. Med det samme den sluttede, og selvom det var i deres 80’ere, så sprang de op, løb over til mig og krammede mig med tårer i øjnene. Det var ekstraordinært. Det fik vi ikke på min seneste film ’Max 2’, tro mig.

En berørt Levant griner højtlyt og afslører, at de to skabere også have sneget sig ind i begge Flintstones-film i små gæsteroller.

Den svære efterfølger
Men den store succes på den første film gjorde, at en fortsættelse lå lige til højrebenet.

- Vi begyndte at planlægge Flintstones 2 og alle er vilde med min titel ’Viva Rock Vegas’. Vi planlægger og vi planlægger, men pludselig stopper maskineriet. Steven indrømmede, at John Goodman havde henvendt sig og sagt, ”Please, lad mig ikke lave flere af disse”. Jeg tror, at der var for mange mennesker, der råbte ”Jabba-Dabba-Doo” til ham i lufthavnen. Så vi rettede opmærksomheden omkring at lave en forløber, siger Brian Levant.

- Måske skulle vi ikke have gjort det, men jeg elsker filmen. Da Steven Spielberg først så den, da jeg viste ham mit cut af filmen, vendte han sig rundt til mig og sagde ”Jeg synes, at du har lavet en bedre film end den første”. Den oplevelse deler jeg ikke. Det var en hårdere produktion, husker Brian Levant.

- Den blev ikke et lige så stort hit eller lige så vel modtaget, hvilket jeg synes er virkelig ærgerligt. Jeg er faktisk ret stolt af ’Viva Rock Vegas’. Jeg synes, at det er en sød film, og det nye cast er rigtig gode, fortæller producer Bruce Cohen.


Mark Addy og Stephen Baldwin er Fred og Barney i 'Flintstones i Viva Rock Vegas', her sammen med The Great Gazoo ©Universal Pictures

Her 25 år efter husker Brian Levant stadig tilbage på ’The Flintstones’ med stor glæde:

- Jeg vil altid gerne tale om ’The Flintestone’. Det er et af højdepunkterne i mit liv, som kombinerer så mange af mine interesser. Det var en fantastisk oplevelse.

’The Flintstones’ fik verdenspremiere den 23. maj 1994 i New York. I Danmark fik filmen premiere den 29. juli 1994, hvor den solgte 297.705 biografbilletter.