Kino.dk i Tokyo: Japansk Dirch Passer-nostalgi i Marvel-format

... og fattige samuraier på Tokyo International Film Festival
Billede
(© The 47 Ronin in Debt)

Redaktionen på kino.dk deltager i år i en - for os - ny festival, nemlig Tokyo International Film Festival, der sidste år gav prisen for bedste skuespiller til Jesper Christensen for Før frosten, og som nu i deres 32. omgang har den danske film Onkel af Frelle Petersen i hovedkonkurrencen og tilmed den danske instruktør Michael Noer, som også vandt festivalens special jury-price sidste år, som jurymedlem.

Kino.dk blev inviteret til festivalen som del af et journalist-program, der giver jeres udsendte adgang til festivalens ceremonier, branchefester, interviews og selvfølgelig verdenspremierer samt specialvisninger på alle de spændende film fra hele verden.

Første dag på festivalen bød på to japanske film og en anderledes åbningsceremoni.

Samurai på budget
Først så vi snigpremieren på Yoshihiro Nakamuras ’The 47 Ronin in Debt’, der bød på en alternativ økonomisk-komisk vinkel på samurai-myten. Handlingen foregår i 1691, hvor en samling samuraier under fredelige tider fungerer som brandmænd og øsler penge væk. Da et stort slag nærmer sig for at genvinde respekten efter en korruptionssag, indser de, at de er gået bankeråt, og her begynder en detaljerig gennemgang af deres forbrug og useriøse tilgang til økonomien bag krig.

Stemningen var let, mens klippestilen mest af alt fik tankerne hen på en slags ’Ocean’s Eleven’ møder ’De syv samuraier’. Desværre tror jeg humoren gik lidt hen over mit jetlag-ramte hoved, så dette var den første film, der gik lidt ”lost in translation” for mig i denne omgang... forhåbentlig også den sidste.

Japans svar på Dirch Passer: Den godmodige omrejsende sælger, Tora-San

Det japanske svar på Dirch Passer-nostalgi i Marvel-format
Til gengæld var jeg lysvågen, da festivalens åbningsfilm, Tora-San: Wish You Were Here’ blev vist. Endnu en lettere komisk sag, men dog med en inkorporeret tyngde fra de forrige 49 film i serien fra 1969-1997. Jeg gentager: DETTE ER DEN 50. FILM I SERIEN! (og der findes en tv-serie og en anime-serie over samme karakter).

MCU’s indtil videre 22 superheltefilm kan med andre ord slet ikke måle sig med denne filmserie om en godmodig vagabond-type ved navn Tora-San, hans familie, hans kærlighedsliv og hverdagens mange søde forvekslinger. Tænk på dine favorit Dirch Passer-film fra barndommen, så har du et billede af Tora-San. Forestil dig så, at de fortsatte i dag, og brugte klip af Dirch Passer til at fortælle en nutidig kærlighedshistorie om hans nevø. Så har du handlingen.

Jeg frygtede to timers volapyk, da jeg ikke har set en eneste af de andre Tora-San-film, men heldigvis var det en hyggelig film, der inddragede hele filmserien ved hjælp af de mange tilbageblik, hvor man forstod, at alle medvirkende er de originale skuespillere. Kun Atsumi Kiyoshu (Tora-San) der døde i 1996, forbliver ung og i fortiden - som et slags spøgelse og en kilde til visdom.


Hovedjuryen bestående af: Hollywood-producer Bill Gerber, den franske skuespiller og producer Julie Gayet, den kinesiske superstjerne Zhang Ziyi, den danske instruktør Michael Noer og den japanske instruktør Ryuichi Hiroki 


Ministeren for ”Cool Japan” og en samurai-guitarist
Åbningsceremonien samme aften var også noget af en oplevelse. Her blev vi præsenteret for alt fra traditionel musik af kimono-beklædte kvinder til en ung barbrystet samurai-guitarist ved navn MIYAVI.

Se hans optræden på vores Instagram-profil

Alle de nominerede og juryen deltog i ceremonien, hvor også flere officielle personer deltog - heriblandt ministeren for ”Cool Japan”, Naokazu Takemoto, der udtalte sig om festivalens arbejde med at sprede den japanske livsstil ved at fokusere på manga, anime og gaming side om side med de mere traditionelle film.

Aspekter jeg vil dække nærmere i kommende artikler fra den meget kulørte og ekstremt spændende festival i Tokyo.