Tvinger denne fantastiske film Netflix i biografen?

Roma er måske årets mest biografegnede fortælling
Billede
(© Netflix)

I sidste uge takkede CPH PIX af for 10. gang - og det gjorde de med et brag af en film!

Den københavnske filmfestival fik nemlig som en af første steder i verden lov til at vise Alfonso Cuaróns længeventede og allerede Oscar-hypede Netflix-drama, 'Roma'.

Vi deltog i visningen, og vi sad tilbage med den samme følelse, som mange andre internationale medier allerede har beskrevet: Dette er måske årets mest biografegnede film. Det er simpelthen en forbrydelse i filmisk forstand, hvis den kun ender eksklusivt på streaming!

Heldigvis ligner det, at netop 'Roma' bliver filmen, der ændrer Netflixs eksklusivitet på egne titler. Ja, så god er den!

Fra det ydre rum og helt ned på jorden
’Roma’ ikke bare levede op til sit ry som en af årets bedste film, den er en visuel fest – skudt på 65mm i sort/hvid (af instruktøren selv forresten) og med en detaljerigdom, der får publikum til at drømme om at hænge hver en supertotale eller helt intime frame op på væggen derhjemme.

Ingen film bør ses på en telefon eller computerskærm, men ikke engang en toptunet fladskærm ville være god nok til ’Roma’.

Filmen er Cuaróns semibiografiske opfølger til Oscar-vinderen Gravity fra 2013 og er på alle måder en reaktion på netop science fiction-filmens omfattende succes. Fra det ydre rum til det mest jordnære bevæger instruktørens sig her langt væk fra Hollywood og tilbage til sit spanske modersmål med en film, der foregår i 70'ernes Mexico City og følger tjenestepigen Cleo, der er ansat hos en familie fra middelklassen.

Plot er der ikke meget af, for Cuaróns projekt er mere en overdådig hilsen til neorealismens nøgterne skildring af almindelige menneskeskæbner, et detaljerede tidsbillede og en kærlig ode til kvinderne fra hans egen barndom. Samtidig er filmen proppet med underfundige scener, der holder kedsomheden fra døren - lige meget hvor mange hundelorte, Cleo fejer op.

Mere Netflix i biografen?
’Roma’ er allerede blevet vist på flere festivaler; i Venedig (hvor den vandt hovedprisen), i Toronto (hvor den blev kåret som anmeldernes favorit), i New York og nu også på CPH PIX. Flere festivaler følger. Netflix sender nemlig deres film afsted til flest mulige store lærreder, så den kan komme til sin ret… blive nomineret til et hav af priser og i sidste ende vinde en Oscar. Eller flere. For ’Roma’ er egnet både i kategorierne Bedste film, Bedste instruktør, fotografering og måske endda i Bedste kvindelige hovedrolle m.fl. 

Men skal du nomineres til så mange Oscars, skal du vel have haft i det mindste en begrænset biografdistribution? Festivaler er næppe nok.

Derfor har ’Roma’ nu fået en amerikansk premieredato den 14. december - dog samme dag, hvor Netflix selv udgiver den. Det samme skete for indie-filmen ’Private Life’ og Paul Greengrass’ 22 July, der begge åbnede relativt bredt i hjemlandet. Sidstnævnte også her i Danmark – dog kun med en visning om dagen, i en biograf, i en uge.

Betyder det, vi måske får ’Roma’ i biografen til december? Oddsene er gode! 

Ifølge Deadline har Netflix netop meldt ud, at de den 14. december sender 'Roma' ud i 100 biografer verden over. Danmark kunne være på listen - også selvom det måske kun gælder for en uges tid.

Beslutningen om biografvisningerne er banebrydende for streaming-giganten, der ellers har kørt efter princippet, at deres eget indhold skal åbne eksklusivt på onlinekanalen. Og selvom omlægningen lige så meget handler om at promovere deres prestigeprojekter, ligner det i den grad et skridt frem imod en mere klassisk distributionsmodel for streaming-giganten. 

Direktøren og medstifteren af Netflix, Reed Hastings, udtalte i en pressemeddelelse følgende:

- Vi tror på vores medlems-drevede simultane udgivelsesmodel på vores originale film, og byder velkommen til nye biografkæder, der er åbne over for at vise vores film og tilbyde fælles oplevelsen på de store lærreder til de af deres kunder, der ønsker dette.

Nu øjner vi altså muligheden for en form for biografpremiere på kommende film som Martin Scorseses ’The Irishman’, Coen-brødrenes ’The Ballad of Buster Scruggs’, Orson Welles’ ’The Other Side of the Wind’ og David Mackenzies ’Outlaw King’.

Men hvad siger I? Er I interesserede i at se Netflix's originale film i biografen, selvom de er tilgængelige på streamingtjenesten samme dag eller ugen efter?