Slangens favntag: "En spirituel oplevelse"

Interview med instruktøren Ciro Guerra
©Natlys
(© Slangens Favntag/Ciudad Lunar Producciones)

Slangens favntag er filmet on location i Amazonjunglen på 35-mm film, og der tales hele ni forskellige sprog i filmen, som sætter fokus på et mørkt, men ukendt kapitel i Columbias historie. I forbindelse med premieren på filmen har vi talt med instruktøren Ciro Guerra om den filmiske rejse ind i junglens hjerte.

Dramaet følger to opdagelsesrejsende med cirka 30 års mellemrum. De forsøger begge at finde Yakruna-blomsten, der er en sagnomspunden plante med særlige kræfter. Til at hjælpe sig har de shamanen Karamakate, som modvilligt indvilliger i at følge dem dybt ind i Amazonjunglens hjerte.

©Natlys

Hvordan var det at filme i junglen?

Det er over 30 år siden en spillefilm er blevet optaget i den colombianske del af Amazonjunglen, for det er ekstremt udfordrende arbejde. Stedet er meget afsides, så der er virkelig ingenting. Man skal bære alt med sig.
Grunden til, at vi havde mulighed for at gennemføre det var det aktive samarbejde vi havde med de indfødte. De var alle meget entusiastiske omkring filmen og elskede dens idé. Så de hjalp os med at navigere i junglen, som er et vanskeligt miljø. Men udover guides fik vi også spirituel beskyttelse fra shamaner, der førte os gennem en række ritualer, så junglen ville være hjælpsom. Vi følte, at junglen tillod os at lave filmen. Hvis det ikke forholdt sig sådan, var vi blevet udstødt med det samme.

©Natlys

Var der nogle sprogbarrierer i skulle overkomme?

De fleste af de indfødte taler spansk som deres andet eller tredje sprog. Så vi kunne tale spansk med dem uden problemer. Den største udfordring var for de to europæiske og amerikanske skuespillere.
Udover at skulle rejse til Colombia og optage en film i junglen, skulle de også snakke de indfødtes sprog i filmen. Så de havde rigtig meget forberedelse før optagelserne begyndte. Måden vi gjorde det på var at sende manuskriptet, hvor replikkerne stod fonetisk. Derudover lavede vi optagelser af alle sætninger i de originale sprog, så de kunne lære det udenad. Det er et bevis på deres kæmpe engagement, for det var meget krævende arbejde. Men de er begavede skuespillere, så de formåede at få det til at se naturligt ud.

Reflekterer filmen colombianernes egen opfattelse af deres mørke fortid?

Det er vigtigt at understrege, at colombianerne ikke kender til denne del af deres egen historie. De ved ikke meget om Amazonjunglens fortid, selv om den strækker sig over halvdelen af landet. Men den er blevet forsømt og glemt i årtier, så det er ikke en naturlig del af den kulturelle dialog.

©Natlys

Hvordan fik du de to skuespillere, der spiller shamanen Karamakate med i filmen?

Den ældre Karakmakate, Antonio Bolivar, havde tidligere haft en dårlig oplevelse i forbindelse med en kortfilm. Så han skulle overtales lidt først. Det var fantastisk at finde ud af, hvor mange sammentræf han havde med karakteren. Han er en af de sidste af Ocainas-folket, hvis sprog kun bliver talt af 16 mennesker. Det vil med al sandsynlighed forsvinde i denne generation.
Derudover blev Bolivar fordrevet af gummi-industrien, så han har førstehånds kendskab til den del af historien. Det var meget vigtig for ham, at dele sin oplevelse med omverdenen.

Nilbio Torres, der spiller den yngre Karamakate, er både bonde, fisker og jæger. Vi fandt ham ved at gå rundt i landsbyerne og invitere folk til casting. Han har en imponerende kropsbygning og minder meget om en krigsshaman fra oldtiden.

©Natlys

Jeg troede egentlig det ville være meget sværere at arbejde med dem under optagelserne, for de har ikke nødvendigvis haft direkte kontakt med teater eller skuespil. Men de har holdt deres gamle fortælletradition i live i århundreder, hvilket giver dem evnen til virkelig at lytte, være åbne og udtrykke meget dybe følelser. Begge skuespillere har en stor intuition, så det viste sig at være let og behageligt at instruere dem.

Lyden af junglen spiller en helt særlig rolle i filmen. Hvordan fik du den frem?

Ideen bag lyden var at skabe en trance-lignende oplevelse for publikum ved at manipulere med de naturlige omgivelser og lyde. Sounddesigneren Carlos García er også musiker, så han udnytter rytmen i naturen i en form for musikalsk komposition. Det skaber den efterklang, man mærker i filmen. Selv om det er skabt af junglens lyde, får du en fornemmelse af at befinde dig i en anden verden. Vi håbede, at det i samspil med resten af filmen kunne blive en spirituel oplevelse for publikum.

Har du overvejet at lave film i andre lande?

Jeg håber, at jeg fortsat kan lave film i Colombia. Det er svært at lave film her, men det er det værd, for der er så mange ufortalte fortællinger her, som venter på at blive vist til verdenen. Så på et kreativt niveau er det meget interessant for mig. Nu har jeg også fået mulighed for at arbejde på et internationalt plan, og det er også noget jeg gerne vil forfølge.

©Natlys
Skuespiller Brionne Davis, instruktør Ciro Guerra og skuespiller Antonio Bolivar

Slangens favntag har premiere den 19. maj.