Cookie- og Privatlivspolitik
Oscar-vinderne 2016

Oscar-vinderne 2016

Spotlight, Leonardo DiCaprio og ingen danskere

Stem op!
149
Stem ned!
0
(reset)

Dramaet Spotlight modtog lidt overraskende Oscar-prisen som den bedste film ved det netop afholdte show i Dolby Theater i Hollywood.

Flere eksperter havde eller peget på The Revenant som favorit til prisen for Bedste film. I stedet modtog instruktøren Alejandro González Iñárritu prisen for Bedste instruktør for andet år i træk efter sin sejr for Birdman. Det er ikke sket siden 1950. 'The Revenant' løb med tre priser ud af sine 12 nomineringer.

En af disse gik til Leonardo DiCaprio, der langt om længe fik en Oscar for Bedste mandlige hovedrolle, hvilket de fleste bookmakere havde forudset. I den kvindelige pendantkategori fik den 26-årige Brie Larson hovedrolleprisen for det rørende drama Room.

Danmark var nomineret i kategorien Bedste ikke-engelsksprogede film for Krigen, men som de fleste havde regnet ud på forhånd gik prisen til den ungarske Sauls søn.

Mad Max: Fury Road vandt flest statuetter blandt alle film med seks priser ud af 10 nomineringer, hvilke alle var at finde i de tekniske kategorier.

Bedste film
The Big Short
Brooklyn
Mad Max: Fury Road
The Martian
The Revenant
Room
Spotlight
Spionernes bro

Bedste instruktion
"The Big Short” Adam McKay
“Mad Max: Fury Road” George Miller
“The Revenant” Alejandro G. Iñárritu
“Room” Lenny Abrahamson
“Spotlight” Tom McCarthy

Bedste mandlige hovedrolle
Bryan Cranston i “Trumbo”
Matt Damon i “The Martian”
Leonardo DiCaprio i “The Revenant”
Michael Fassbender i “Steve Jobs”
Eddie Redmayne i “Den danske pige”

Bedste mandlige birolle
Christian Bale i “The Big Short”
Tom Hardy i “The Revenant”
Mark Ruffalo i “Spotlight”
Mark Rylance i “Spionernes bro”
Sylvester Stallone i “Creed”

Bedste kvindelige hovedrolle
Cate Blanchett i “Carol”
Brie Larson i “Room”
Jennifer Lawrence i “Joy”
Charlotte Rampling i “45 Years”
Saoirse Ronan i “Brooklyn”

Bedste kvindelige birolle
Jennifer Jason Leigh i “The Hateful Eight”
Rooney Mara i “Carol”
Rachel McAdams i “Spotlight”
Alicia Vikander i “Den danske pige”
Kate Winslet i “Steve Jobs”

Bedste animerede spillefilm
“Anomalisa” Charlie Kaufman, Duke Johnson and Rosa Tran
“Drengen og verdenen” Alê Abreu
“Inderst inde” Pete Docter og Jonas Rivera
“F for får” Mark Burton og Richard Starzak
“Marnie - Min hemmelige veninde” Hiromasa Yonebayashi og Yoshiaki Nishimura

Bedste fotografering
“Carol” Ed Lachman
“The Hateful Eight” Robert Richardson
“Mad Max: Fury Road” John Seale
“The Revenant” Emmanuel Lubezki
“Sicario” Roger Deakins

Bedste kostumedesign
“Carol” Sandy Powell
“Eventyret om Askepot” Sandy Powell
“Den danske pige” Paco Delgado
“Mad Max: Fury Road” Jenny Beavan
“The Revenant” Jacqueline West

Bedste dokumentar
“Amy” Asif Kapadia og James Gay-Rees
“Cartel Land” Matthew Heineman og Tom Yellin
“The Look of Silence” Joshua Oppenheimer and Signe Byrge Sørensen
“What Happened, Miss Simone?” Liz Garbus, Amy Hobby og Justin Wilkes
“Winter on Fire: Ukraine’s Fight for Freedom” Evgeny Afineevsky og Den Tolmor

Bedste korte dokumentar
“Body Team 12” David Darg og Bryn Mooser
“Chau, beyond the Lines” Courtney Marsh og Jerry Franck
“Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah” Adam Benzine
“A Girl in the River: The Price of Forgiveness” Sharmeen Obaid-Chinoy
“Last Day of Freedom” Dee Hibbert-Jones and Nomi Talisman

Bedste klipning
“The Big Short” Hank Corwin
“Mad Max: Fury Road” Margaret Sixel
“The Revenant” Stephen Mirrione
“Spotlight” Tom McArdle
“Star Wars: The Force Awakens” Maryann Brandon og Mary Jo Markey

Bedste ikke-engelskprogede film
“Embrace of the Serpent” Colombia
“Mustang” Frankrig
“Sauls søn” Ungarn
“Theeb” Jordan
“Krigen” Danmark

Bedste makup
“Mad Max: Fury Road” Lesley Vanderwalt, Elka Wardega og Damian Martin
“Den hundredeårige” Love Larson og Eva von Bahr
“The Revenant” Siân Grigg, Duncan Jarman og Robert Pandini

Bedste originale filmmusik
“Spionernes bro” Thomas Newman
“Carol” Carter Burwell
“The Hateful Eight” Ennio Morricone
“Sicario” Jóhann Jóhannsson
“Star Wars: The Force Awakens” John Williams

Bedste originale filmsang
“Earned It” fra “Fifty Shades of Grey”
“Manta Ray” fra “Racing Extinction”
“Simple Song #3” fra “Youth”
“Til It Happens To You” fra “The Hunting Ground”
“Writing’s On The Wall” fra “Spectre”

Bedste produktionsdesign
“Spionernes bro” Production Design: Adam Stockhausen; Set Decoration: Rena DeAngelo and Bernhard Henrich
“Den danske pige” Production Design: Eve Stewart; Set Decoration: Michael Standish
“Mad Max: Fury Road” Production Design: Colin Gibson; Set Decoration: Lisa Thompson
“The Martian” Production Design: Arthur Max; Set Decoration: Celia Bobak
“The Revenant” Production Design: Jack Fisk; Set Decoration: Hamish Purdy

Bedste animerede kortfilm
“Bear Story” Gabriel Osorio og Pato Escala
“Prologue” Richard Williams og Imogen Sutton
“Sanjay’s Super Team” Sanjay Patel and Nicole Grindle
“We Can’t Live without Cosmos” Konstantin Bronzit
“World of Tomorrow” Don Hertzfeldt

Bedste kortfilm
“Ave Maria” Basil Khalil og Eric Dupont
“Day One” Henry Hughes
“Everything Will Be Okay (Alles Wird Gut)” Patrick Vollrath
“Shok” Jamie Donoughue
“Stutterer” Benjamin Cleary and Serena Armitage

Bedste lydredigering
“Mad Max: Fury Road” Mark Mangini og David White
“The Martian” Oliver Tarney
“The Revenant” Martin Hernandez og Lon Bender
“Sicario” Alan Robert Murray
“Star Wars: The Force Awakens” Matthew Wood og David Acord

Bedste lydmiks
"Mad Max: Fury Road” Chris Jenkins, Gregg Rudloff og Ben Osmo
“The Martian” Paul Massey, Mark Taylor og Mac Ruth
“The Revenant” Jon Taylor, Frank A. Montaño, Randy Thom og Chris Duesterdiek
“Spionernes bro” Andy Nelson, Gary Rydstrom og Drew Kunin
“Star Wars: The Force Awakens” Andy Nelson, Christopher Scarabosio og Stuart Wilson

Bedste visuelle effekter
“Ex Machina” Andrew Whitehurst, Paul Norris, Mark Ardington og Sara Bennett
“Mad Max: Fury Road” Andrew Jackson, Tom Wood, Dan Oliver og Andy Williams
“The Martian” Richard Stammers, Anders Langlands, Chris Lawrence og Steven Warner
“The Revenant” Rich McBride, Matthew Shumway, Jason Smith og Cameron Waldbauer
“Star Wars: The Force Awakens” Roger Guyett, Patrick Tubach, Neal Scanlan og Chris Corbould

Bedste bearbejdede manuskript
“The Big Short” Charles Randolph og Adam McKay
“Brooklyn” Nick Hornby
“Carol” Phyllis Nagy
"The Martian” Drew Goddard
“Room” Emma Donoghue

Bedste originale manuskript
"Spionernes bro” Matt Charman and Ethan Coen & Joel Coen
"Ex Machina” Alex Garland
"Inderst inde” Pete Docter, Meg LeFauve, Josh Cooley; Original story by Pete Docter, Ronnie del Carmen
"Spotlight” Josh Singer & Tom McCarthy
"Straight Outta Compton” Jonathan Herman and Andrea Berloff; Story by S. Leigh Savidge & Alan Wenkus and Andrea Berloff

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Erik F

Som typisk A-menneske har min stakkels hjerne svært ved at omstille sig til Hollywood-tid, så jeg så desværre ikke den direkte transmission. Det har jeg nu fået indhentet, og her er et par forsinkede kommentarer.

Først og fremmest glæder det mig, at Leo omsider fik sin Oscar. Hans takketale var et af festens højdepunkter og et perfekt eksempel på, hvordan sådan én skal holdes. Glem alt om improvisation og forbered dig i stedet ordentligt derhjemmefra, så nerverne ikke spiller dig et puds.I stedet for at takke Gud og hvermand i talen, kan man passende vælge et relevant tema, der trænger til at få et spotlight - miljø/klima var ikke noget dårligt valg.
Svenske Alicia Wikanders Oscar for bedste kvindelige birolle i "The Danish Girl" var da et plaster på såret, nu da Danmark måtte "nøjes" med nomineringerne.Vi må heller ikke glemme, at det var i Nikolaj Arcels "En kongelig affære", at hun fik sit store internationale gennembrud.

Valget af Chris Rock som vært, viste sig at være velvalgt. Jeg morede mig kosteligt over hans racejokes og hans selvironiske distance gjorde sig godt. Han må gerne komme tilbage!

Katja*

Det undrer også mig, at det var Spotlight og ikke The Revenant, som løb med statuetten..

Simon

Og det erkender jeg gerne. Men jeg vil sige til mit forsvar, at det var virkeligt svært at forudsige uden at spørge alle i akademiet.
Det har dog været et totalt uforudsigeligt år, hvilket jeg også påpegede, og i mange af de andre kategorier så vi også kæmpe overraskelser. Da Ex-Machina vandt for Visuelle Effekter var jeg ved at falde ned af stolen. Det gik totalt imod alt hvad de plejer at lægge vægt på i den kategori og jeg havde den ikke engang som en af de mulige vindere.
I år var dog også klart den største overraskelse i Bedste film siden Crash vandt over Brokeback Mountain for ti år siden.

Hvis jeg skal komme med en forklaring på hvorfor Spotlight vandt, så er jeg overbevist om at forklaringen skal findes i stemmesystemet. The Revenant fik flest førstepladser på stemmesedlen, men det nye digitale afstemningssystem gjorde at folk skulle stemme om Bedste film som den første kategori. Dermed havde The Revenant ikke samme fordel af, at folk stemte på den i andre topkategorier som Bedste Skuespiller og Instruktør.

For hvis man først har sat kryds ved The Revenant i en række kategorier, så er det psykologisk svært ikke at placere den mellem de øverst rangerede film til Bedste film. Hvis det er den kategori man starter med, tænker man ikke på samme måde over at placere den højt, hvis ikke man havde den som nummer et.
Og dermed kunne Spotlight komme i spil, som en film med mange anden og tredjepladser, fordi det er en film alle syntes rimelig godt om, også selvom det ikke var ens topfavorit. Den slags er bare umuligt at vide på forhånd.

Wayne

Man skal være temmelig heldig, hvis man skal ramme alle priser rigtigt - når der er så mange elementer som er i spil.

At The Revenant ikke vandt for bedste film tror jeg også skyldes at samme instruktør og fotograf også vandt året før - og at Emmanuel Lubezki faktisk vandt for 3 år i træk. Mange har nok ment at det ikke var deres tur igen.

Alligevel har de ikke kunnet underkende præstationerne - og det giver så det lidt underlige udfald.

Wayne

Morgan Freeman så også ret overrasket ud - det blev de fleste vist ;-)

Ann-Britt

Flot at Spotlight fik (d)en Oscar for bedste film.
Jeg havde, kun fordi jeg ikke turde tro på at den ville vinde, stemt på The Revenant, men ville altså hellere have stemt på Spotlight, som i mine øjne er en fremragende underspillet og sindsyg god og velspillet film :)

Det var fint at Leonardo DiCaprio fik sin Oscar. Det er jo flot bare at blive normineret, men jeg kan også godt forestille mig skuffelsen, når det i sidste ende "altid" er andre, der bliver vinderne.

Jeg har ikke set Sauls søn (og skal heller ikke. Tror helt sikkert at den er alt, alt for barsk), men ud fra hvad jeg har læst om den, så er den en fantastisk (og modbydelig) film, som tydeligvis har fortjent sin Oscar.

Wayne

Spotlight er en fin, og politisk korrekt film - men det burde ikke være en Oscarvinder. Det er den ganske enkelt for poleret, og underligt nok udramatisk til at fortjene (min mening, naturligvis).

Min favorit var hele tiden The Revanant, som jeg synes er en langt større kunstnerisk præstation. Iñárritu fik alligevel en pris med hjem som bedste instruktør, fint nok. Men underligt inkonsekvent af Akademiet.

Perfekt at DiCaprio fik sin fortjente Oscar - så han kan slippe for drillerierne i fremtiden.

Det var også fortjent at Brie Larson fik prisen for bedste skuespiller - Room er en stor oplevelse.

Birollerne var der ikke de store overrakelser i.

Sejt af Ennio Morricone at vinde for bedste filmmusik i så høj en alder.

Mad Max; Fury Road vandt vel flest priser - de fleste havde noget med det visuelle og lyd at gøre, så det var der heller ikke meget at indvende imod.

Segoyuser/116755

En rigtig forkert vinder, en pris givet fordi det nu er på tide eller alle de som ikke fik en pris....

Jeg ser sådan på det, der er en årsag til hver enkelt får prisen(Oscar).

Jeg har da selv tænk ejjj hvorfor blev den fede film, genialle skuespiller forbigået, osv.

Det vigtigste er at budskabet kommer ud, at have stunder i biffen hvor jeg tankefuld eller vildt glad kan tage hjem, siden gense en film med andre se nye vinkler , med mere.

Wayne

Jeg tror The Revanant's største problem var at Instruktøren havde vundet året før med Birdman. Det er svært at forstå at det kan lade sig gøre at skabe to så fantastiske film - lige efter hinanden.

Verden ændrer sig jo ikke fordi den ene film får en pris, som den anden skulle have haft - og The Revanant blev jo ikke glemt. Men prisen for Bedste film bør altså gives til den bedste film - og det synes jeg ikke at Spotlight er.

Segoyuser/116755

Jeg vil skrive sejt gået af Alejandro González Iñárritu, det er korrekt han er dygtig, passioneret det skal der vist ikke herske nogen tvivl om.

Wayne , der er vist nok var det nogen og 70 til hvad? ældre mænd og et par få kvinder talt på en eller to hænder, valgte Spotlight som har ordet(dem som afgør hvem som skal have en Oscar og hvorfor)

Nå det så er skrevet, havde jeg de to film vi skriver om i tanker, begge temaer er vigtige i henhold til sådan som jeg ser filmenene, ja Revanant har lige det ekstra men blev ikke valgt, måske der så igen kan komme mere focus på den Katolske kirke(de overgreb kan vel til stadighed være der og noget skal der gøres, så måske der kommer ændringer, det vil redde mange børn) når filmen velnok bliver set af mange nu da det er årets film i USA!!!

Derfor uanset hvem som vandt, "skulle have vundet" skal begge film genses til en filmaften :-))

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Nyeste brugerkommentarer

Shah Bazidas

Hvornår kan vi sigte efter at skulle købe billetter? :-)

6 dage siden
FilmFyr
...

Læs hvad Shah skriver.

6 dage siden
Nicklasuser/960498
Nicklasuser/960498

Det er jo sådan de gør nu... hvis det er en helaftensfilm, så koster den mere end hvis den er normal eller forlænget spilletid

6 dage siden
jørgen

kommer til at koste biografer livet tror jeg

1 uge siden
Ramonuser/167848
Ramonuser/167848

...nu glæder jeg mig bare til at se om Tenet kan udfordre disse Top 3, som for alvor har brændt sig fast, fordi de rammer plet på alle sanser!

1 uge siden

Aktive debatter