5 østeuropæiske perler

I anledning af Sauls søn
Billede
(© Hesten fra Torino/Vega Film)

Den ungarske Sauls søn er aktuel i biografen til nogle af de bedste medieanmeldelser i kino.dk’s historie.

Fremragende film fra Østeuropa er dog ikke noget nyt (hvis man altså ser bort fra Bulgarien). I midten af forrige årti blev en række film fra Rumænien omtalt som "Den rumænske bølge", og går man længere tilbage er der ingen tvivl om Østeuropas bidrag til filmhistorien.

Kniven i vandet ©Zespol Filmowy "Kamera"

Polen - Kniven i vandet (1962)
Går man udenom Rusland er Polen umiddelbart det stærkeste filmkort øst for jerntæppet. Polanski, Kieslowski og senest Oscar-vinderen Ida er oplagte eksempler, og vi har valgt et tidligt mesterværk fra førstnævnte. 'Kniven i vandet' er et dystert kammerspil på en sejlbåd, hvor et par inviterer en ung mand ombord. Spændingen mellem karaktererne er lige dele intens og erotisk, og det er i det hele taget en fremragende debut for en instruktør, der skulle blive en af filmhistoriens største.

Brandmænd i fyr og flamme ©Filmové studio Barrandov

Tjekkoslovakiet - Brandmænd i fyr og flamme (1967)
Før Milos Forman tog til USA og bl.a. vandt to Oscars for One Flew Over the Cuckoo’s Nest og Amadeus instruerede han en række film i hjemlandet Tjekkoslovakiet. Den mest kendte er nok den satiriske 'Brandmænd i fyr og flamme', der kritisk kommenterer på østblokkens kommunistiske styre og af den grund blev forbudt i årevis i Formans hjemland. Plottet er ret simpelt og centrerer sig omkring en fest på den lokale brandstation, hvor den tidligere brandmajor fejrer sin 86 års fødselsdag, og intet går som planlagt.

Hesten fra Torino ©Vega Film

Ungarn - Hesten fra Torino (2011)
Béla Tarr er ikke for de kunstforskrækkede med film som den 7½ timer lange 'Satantango', 'Werckmeister Harmonies' og 'Hesten fra Torino'. Sidstnævnte er et nådesløst langsomt drama, der følger en far og hans datter gennem en uge, hvor tingene ikke ligefrem udvikler sig til det bedre. Stilen er kompromisløs, men der er samtidig tale om en dybt fascinerende film, der vægter metafysikken højere end handlingen.

The Death of Mr. Lazarescu ©Mandragora

Rumænien - The Death of Mr. Lazarescu (2005)
Cristi Puius 'The Death of Mr. Lazarescu' og Cannes-vinderen 4 måneder, 3 uger og 2 dage af Cristian Mungiu placerede Rumænien på det filmiske verdenskort i overlegen stil. Førstnævnte afspejler statens hensyn til den almindelige borger, når den stakkels Hr. Lazarescu sendes fra et hospital til et andet, indtil det er for sent. Filmen bæres frem af en satirisk tørhed, som man også finder i den ligeledes fremragende 'Aferim!' (2015) instrueret af landsmanden Radu Jude.

Underground ©Novofilm

Jugoslavien - Underground (1995)
Emir Kusturica er Jugoslaviens svar på Italiens Fellini. Rablende, fabulerende og totalt sin egen. 'Underground' viser om nogen film instruktørens metaforiske og magiske realisme, der med øredøvende balkanmusik og huskværdige karakterer fortæller historien om to venners møde med livet og døden - fra Anden Verdenskrig til begyndelsen af de jugoslaviske krige i 1990erne. Filmen er en ætsende politisk kommentar til et land i blodig forandring, og den blev honoreret med Guldpalmen i Cannes.