7 gysere der blev fænomener

Levede de op til hypen?
Billede
(© UIP)

I dag har gyseren Sinister 2 premiere, og samtidig er den første trailer til den allerede hypede The Witch udkommet.

Heksefilmen er blot én ud af flere gysere, der har formået at tryllebinde publikum længe før premieren og skabe så meget word of mouth, at selv de mindste festivaldarlings bliver små fænomener. 

Vi har udvalgt syv af de vigtigste eksemplar.

Spørgsmålet er så om filmene var hypen værd? 

RinguRingu (1998)
Hideo Nakatas uhyggelige film startede en regulær gyserbølge i hjemlandet. Omkring 2001 var rygtet om den såkaldte J-horror nået ud over de japanske grænser (bl.a. til den danske Natfilmsfestival), hvilket medførte en række spøgelsesfilm i de vestlige biografer.

 

Blair Witch ProjectThe Blair Witch Project (1999)
I hvad der muligvis er filmhistoriens mest kendte markedsføringskampagne, bildte filmselskabet os ind, at vi så en ægte dokumentarfilm. Internettet kom virkelig til sin ret, og found footage-genren (inspireret af bl.a. 'Cannibal Holocaust') blev en direkte trend.

AuditionAudition (1999)
Takashi Miikes film om kvinden Asami, der nyder at torture sine mandlige dates, var et tidligt eksempel på subgenren torture porn. Filmen fik en god international hype pga. sin ultravoldelige natur.

SawSaw (2004)
Med et budget på 1,2 mio. dollars og en indtjening på små 104 mio. kickstartede 'Saw' efterspørgslen på tortur blandt mainstream-publikum. Den ultimative omgang ”hvad vil du helst?” er sidenhen blevet til seks film og en ”perlerække” af efterligninger.

Paranormal ActivityParanormal Activity (2007) 
Endnu en found footage-film med en banebrydende markedsføring, hvor filmens fænomenale hype gav anledning til en regulær biografpremiere. Traileren viste publikums reaktioner ved en særvisning, hvilket medførte en online underskriftindsamling, der gav en million signaturer på kun fire dage.

The BabadookThe Babadook (2014)
Med 51 internationale filmpriser i bagagen og fremragende anmeldelser, der især fremhævede instruktion og skuespilpræstationer, blev ’The Babadook’ sidste års mest omtalte gyser. At filmen ikke nåede bredt ud, skyldtes måske, at der var tale om mere socialrealisme end decideret gys.

It Follows
It Follows (2014)
David Robert Mitchells gyser kom ud af det blå og høstede straks flotte anmeldelser. Ideen om en seksuelt overført dæmon fik hurtigt opmærksomhed, og snart var 'It Follows' årets must see-film. En fortsættelse er allerede på vej.