Kaos, amatørskuespillere og ånden i film

Interview med produceren bag 'Hushpuppy'
Hushpuppy lytter til dyrene
(© Miracle Film)

Hushpuppy er filmen, der fortæller en magisk-realistisk historie om en lille pige i det fattige men sammentømrede samfund i Louisianas sumpområder.

Filmen blev lavet af spillefilmsdebutanter med friske navne på rollelisten og til et meget småt budget. Alligevel har den høstet Grand Jury Prize ved Sundance Film Festival 2012, og instruktøren blev hædret for sin debut med Camera d'Or ved Cannes sidste år.

Produceren bag filmen Josh Penn er sammen med instruktøren Benh Zeitlin en del af filmskaber-gruppen Court 13. Han stillede op til spørgsmål fra kino.dk om filmens potentiale, filmagernes filosofi og fremtiden for makkerparret.

Hvad ved manuskriptet inspirerede dig til at producere 'Hushpuppy'?
Jeg var rent faktisk involveret i filmen, længe før der overhoved var et manuskript. Man kan nærmest sige, at jeg var inspireret af filmholdet, og senere forelskede jeg mig i manuskriptet. Jeg producerede kortfilmen 'Glory and the Sea', som Benh instruerede (Benh Zeitlin, red.) og meget af det samme filmhold arbejde på. I processen med at lave kortfilmen fandt vi et samarbejde, der føltes helt rigtigt, og vi ville gerne udvide det samarbejde til en spillefilm. Derfra vidste vi så, at vi ville lave en spillefilm sammen, og så skulle vi bare finde ud af, hvad det skulle være. Når det er sagt, så forelskede jeg mig øjeblikkeligt i universet og ideerne omkring, hvad der blev til 'Hushpuppy'.

Hvad var den største udfordring ved at lave filmen?
Der var så mange, at det er svært at udpege blot én. Vi havde ambitioner om at lave en film, der var større end dens midler. Vi ville gerne lave en episk film med en masse udfordrende elementer og undgå, at det føltes som om det var umuligt, blot på grund at et lille budget. Vi valgte en seksårig til hovedrollen og en masse mennesker, der aldrig havde spillet skuespil før til de andre roller, der var dyr alle vegne, vi optog meget på vandet... og sådan fortsætter listen. Men mere end noget andet, tror jeg vi gerne ville have en hvis grad af kaos på optagelserne, fordi vi vidste, at hvert enkelt billede af filmen skulle føles levende og have en intens energi. Som sådan opfandt vi et system til at skabe film, der omfavnede kaos og overraskelse, og som søgte at fange øjeblikkene frem for at forme dem.

Hushpuppy

Hvad er din involvering i græsrods-filmagergruppen Court 13? Og hvordan vil du beskrive gruppens filosofi til at skabe film?
Jeg er en af grundlæggerne af Court 13, og jeg er meget aktiv og involveret i alle aspekter af vores operation. Meget af vores filosofi kan forstås fra det nævnte kaos og indkapsling af energi, som vi forsøger at skabe på filmoptagelserne. Vi vil gerne medleve eventryet i vores film, og vi laver film om samfund og med samfund. Vi bestræber os på at lave film, som er mere episke i deres natur, end deres midler gør det muligt. Men endnu mere end at være et fælleskab så handler Court 13 om ånden af at skabe film.
 
Hvordan er 'Hushpuppy' en vigtig milepæl for Court 13?
Filmen er en enorm milepæl for os af mange forskellige årsager. Men først og fremmest fordi det er vores første spillefilm og den største film, vi nogensinde har prøvet at lave.
 
Da du begyndte at lave 'Hushpuppy', kunne du på nogen måde se potentialet i filmen eller forudsige den store modtagelse, den ville få?
Jeg kunne helt sikkert mærke potentialet i filmen fra starten af. Potentialet lå i, at man kunne mærke, at alle gav alt, hvad de havde, for at filmen kunne blive til noget, og for at den skulle leve op til forventningerne. Jeg kunne dog aldrig have forudset den modtagelse, filmen fik rundt om i verden.
 
Dette er din anden film med instruktør Benh Zeitlin - hvad kan du godt lide ved at arbejde sammen med ham, og forestiller du dig, at I samarbejder på flere film i fremtiden?
Vi har klart intentioner om at arbejde sammen igen, selvfølgelig på vores næste film og forhåbentligt mange år i fremtiden. Der er så meget, man kan sige om Benh, at det er svært at vide, hvor man skal begynde. Han er enestående. Han er en unik kombination af en fantastisk vision for historierne og verdner, som han bestræber sig på at kreerer - en klar fantasi, ren gåpåmod til at se alt gennem sit fulde potentiale og muligvis den bedste arbejdsmoral blandt noget menneske, jeg mødt til, at bakke det hele op med.

Dette er din første film i spillefilmslængde. Hvordan var processen anderledes end med dine andre film?
Projektet var så meget større, end noget andet jeg nogensinde har gjort - i alle henseender. Vi lavede kortfilmen 'Glory and the Sea', som var fødestedet for mange af vores filmskaber-metoder. Men kortfilmen var nærmest det rene kaos af få lavet. Det var sjovt og sindssygt og på mærkværdig vis kom vi igennem det. Da vi begyndte at arbejde på 'Hushpuppy', vidste vi, at vi ville have fat i den samme energi, som vi havde fundet, da vi lavede 'Glory and the Sea', men også at det hele ville løbe løbsk og ville nødvendigvis betyde, at vi aldrig ville gøre filmen færdig, hvis ikke vi tilføjede lidt organisation til det kaos. Vi endte med at finde en metode, som jeg tror på fastholdte de essentielle dele, vi havde fundet i kortfilmen, men tillod os at spænde det nok sammen, for at sikre os, at vi lavede den film, vi havde planlagt.

Hushpuppy får premiere i morgen den 3. januar.

Hushpuppy