Kino.dk i Toronto - Vindere og højdepunkter

268 film senere...
Scene fra filmen 'The Artist'
(© Studio)

Toronto har de sidste 11 dage summet af liv og filmbuzz.

Festivalen sluttede i går med en prisuddeling, hvor hovedprisen (The People's Choice Award), temmelig overraskende, gik til den libanesiske komedie 'Where Do We Go Now?'

Dermed gik prisen ikke til en af de titler, som ellers har været at finde på alles læber, såsom Steve McQueens stærke karakterportræt 'Shame', Alexander Paynes bittersøde The Descendants og Nicolas Winding Refns Drive.

En hel del mindre uventet var det, at den eftersigende vanvittigt underholdende martial arts-film 'The Raid' blev kåret som det bedste Midnight Madness-indslag, og at det bundsolide klasseværelsesdrama 'Monsieur Lazhar' vandt for Bedste Canadiske Spillefilm.

George Clooney var både repræsenteret som instruktør på den stjernespækkede thriller The Ides of March samt som skuespiller i 'The Descendants', hvilket gør ham til en af hovedkandidaterne (sammen med Michael Fassbender i 'Shame') til en Oscar for Bedste Skuespiller. Glenn Closes fænomenale skuespil i 'Albert Nobbs', bringer hende i spidsen på den kvindelige front.

De to velsagtens allerbedste film var gengangere fra Cannes, 'The Artist' og 'Oslo, 31. August'. Førstnævnte er (næsten) dialogfri, i sort-hvid og er en yderst velspillet, opfindsom og helt igennem fantastisk hyldest til stumfilmen, hvori lydens gennembrud får alvorlige konsekvenser for hovedpersonen.

'Oslo, 31. August' er et nyt norsk drama instrueret af danske Joachim Trier ('Reprise'), baseret på samme roman som Louis Malles 'Le feu follet' (på dansk: 'Kold ild').

To andre unikke røster på festivalen var Lynn Shelton ('Humpday'), med hendes veleksekverede komedie-drama 'Your Sister's Sister', og Geoffrey Fletcher (manus-forfatteren til Precious), der går helt nye veje med den morsomme og ualmindeligt cool 'Violet & Daisy'.