John Hillcoat: "Jeg har et problem med mange moderne film"

Kino.dk har talt med instruktøren bag 'The Road'
John Hillcoat under optagelserne af 'The Road'
(© Dimension Films)
Den australske instruktør John Hillcoat er snart premiereaktuel med filmatiseringen af Cormac McCarthys (No Country for Old Men) science fiction-roman 'The Road'.

Filmen, der handler om en far og dennes søn, der er blandt de få overlevende af en altødelæggende katastrofe, kan ses i biograferne herhjemme netop nu.

Kino.dk talte med Hillcoat, da han var på kort visit i Københavns Lufthavn. Her fortalte han om filmens tema, om moderne film der irriterer, og om hovedrollen Viggo Mortensen.

Hvorfor ville du filmatisere 'The Road'?
Efter at have læst det upublicerede manuskript til bogen blev jeg yderst rørt. For mig var det den største kærlighedshistorie mellem en far og sin søn. Og så var omgivelserne så virkelige og originale på grund af dette.

Apokalypser i film har en tendens til at være det modsatte af dette, fordi vi så let bliver forført af storslåede effekter. Og jo mere du lader dig forføre af disse, desto mindre betyder menneskelige karakterer - de er bare kanonføde.

Hvad var det mest interessante ved Cormac McCarthys roman?
Jamen, det er disse ting. Og så føltes det som en moralsk fortælling - som en gammel, tidløs lignelse. Den skaber meget suggestive billeder i ens hoved. Han er en meget visuel forfatter, der koger tingene ned til deres essens. Han har både en videnskabelig position i stor skala, og alligevel er han en stor poet. Kombinationen er, hvad der gør bogen stærk.

Hvorfor valgte du Viggo Mortensen til at spille hovedrollen?
Jeg kendte Viggos arbejde i et godt stykke tid. Jeg havde en stærk fornemmelse af, at han er en af de skuespillere, der virkelig lader sig opsluge af en rolle, og han holder sig ikke tilbage, når det kommer til, hvad hans karakterer skal gå igennem. Derudover har han en fysik, der signalerer, at han kan klare de ting, han går igennem i løbet af fortællingen. Han har også et meget udtryksfuldt ansigt. Han kan sige meget bare ved at se ud, som han gør.

Forberedte du en historie om manden, kvinden (Charlize Theron) og sønnen (Kodi Smit-McPhee) fra før ødelæggelsen?
Det gjorde jeg faktisk. Vi havde lange diskussioner om disse scener. Der var en øvelsesperiode, hvor jeg selv, manuskriptforfatter Joe Penhall, Viggo og Kodi gennemgik manuskriptet, og vi havde lange samtaler om mulighederne. Der var god tid til at lave om på ting og lære mere om karaktererne, som vi ikke havde tid til, når vi optog.

Hvad er hovedtemaet i historien?
Cormac hjalp mig med at definere det, da vi talte om hans tidligere værk, ’Blood Meridian’, som handler om menneskelig ondskab. ’The Road’ handler om menneskelig godhed. Drengen er født ind i denne onde verden, hvor alt er på spil, og han fornemmer ondskaben omkring sig. Alligevel er der en masse kærlighed mellem drengen og hans far, som tror på det gode. Det var, hvad Cormac fortalte mig, og det er jeg enig i. Men historien handler også om frygt og om at bryde igennem denne frygt, der bringer det værste frem i folk: ’Der er intet andet at frygte end selve frygten.’ Jeg elsker det citat fra Roosevelt.

Ved du, hvad Cormac McCarthy synes om filmen?
Ja, han syntes den var fantastisk, og han manglede ikke noget. Eller det vil sige, han manglede fire dialogsætninger fra bogen. Vi optog dem, men de blev klippet ud af den færdige film. Han kunne godt lide skuespillet og valget af locations, så det var dejligt. Han er blevet en god allieret.

Du har også lavet 'The Proposition’, og du virker draget af karakterdrevne historier. Er det sandt?
Ja, jeg er lidt gammeldags, for jeg mener, at historien sker på baggrund af de valg, karaktererne træffer, når de står over for nogle forhindringer. Jeg har et problem med mange moderne film, hvor karaktererne synes at forfølge historien, fordi det kommer til at virke fortænkt. Jeg kan godt lide, når karaktererne og historien bliver gift i modsætning til, når den ene bare er et redskab for den anden.

Læs mere om The Road og se traileren.