Interview med Judd Apatow

"Velfungerende mennesker er bare ikke særlig sjove."
Judd Apatow på settet til 'Knocked Up'
(© UIP)
'Funny People' handler om komikere og dødelige sygdomme, og selvom Adam Sandler og Seth Rogen har hovedrollerne, er det slet ikke så smagløst, som man umiddelbart skulle tro.

Instruktøren er nemlig den 41-årige Judd Apatow, der med The 40 Year Old Virgin og Knocked Up har haft stort held med film om forholdsvis almindelige menneskers hverdag.

Kino.dk talte med den 41-årige instruktør om den biografaktuelle Funny People.

Hvorfor har du lavet en komedie om en alvorligt syg komiker?
Intentionen var at lave en sjov film om et emne, der normalt ikke er spor sjovt. Jeg er 41, og nu begynder man desværre at se venner gennemgå forskellige kriser; nogle kriser ændrer deres liv, imens andre benægter forandringen.

Med ’Funny People’ har jeg har forsøgt at lave en film om en fyr, der står overfor døden men intet lærer af situationen.

Adam Sandler er betydeligt ældre end Seth Rogen. Er der stor forskel på humoren?
Adam Sandler voksede op med at se Bill Murray-komedier, og Seth Rogen voksede op med at se Adam Sandler-komedier. Der opstår sådan et mentor-forhold blandt komikere, hvilket filmen også handler om, og på den måde blander 'Funny People' elementer fra både Adam og Seth.

Hvem er inspirationen for Adam Sandlers karakter?
I starten var jeg sikker på, at jeg havde opdigtet karakteren, men som tingene skred frem, gik det op for mig, at han er baseret på mig selv. Haha. Jeg ville ønske han ikke var, men han er den mørke version af mig selv i forskellige aldre. Han er mit worst-case scenario, hvis jeg ikke var blevet gift og havde fået børn.

Var du bange for at det alvorlige i historien ville overskygge det sjove og omvendt?
Jeg ville gerne have samme tone hele filmen igennem. Jeg har ingen problemer med, at der sker noget komisk efterfulgt at noget tragisk, så længe det sker for de samme karakterer på en troværdig måde, og skiftet forekommer realistisk.

De sjoveste ting sker ofte på de værste tidspunkter – til en begravelse, på et hospital – som en måde at komme igennem situationen på. Filmen handler om, hvordan vi alle bruger humor til at komme igennem dagligdagen.

Har du selv haft en nærdødsoplevelse ligesom Adam Sandler i filmen?
Det tætteste var et jordskælv i 1993 i Californien, hvor jeg havde købt et hus. Jeg var ikke hjemme, og taget var styrtet sammen i soveværelset, lige der hvor jeg normalt sov. Bagefter var jeg lykkelig for, at der ikke var sket mig noget, og jeg så mere taknemmeligt på livet – men kun i ca. 4 dage. Haha. Jeg lærte noget, men glemte det igen, for man ikke kan leve hele sit liv på den måde.

'Funny People' handler om det samme. Når man først er igennem krisen, opfører man sig lige så crazy og åndssvagt som altid, og det er en udfordring at gøre noget ved. I mange andre film får hovedpersonen en lærestreg og bliver klogere, men i virkeligheden er det lidt mere kompliceret.

Dine tre film som instruktør har været komedier, der fortæller deres historie i et udsædvanligt roligt tempo. Hvordan slipper du af sted med det i Hollywood?
Jeg er meget inspireret af Hal Ashbys ’The Last Detail’ med Jack Nicholson. Den er næsten som at se en dokumentarfilm og en voyeuristisk oplevelse. Men så længe det er underholdende at kigge med, tror jeg at publikum sætter pris på at se handlingen udvikle sig.

Spørgsmålet er altid, hvor lang en komedie må være (’Funny People’ er 146 minutter, red.). Når jeg laver en lang film, siger jeg samtidig, at mine karakterer er tiden værd. Og desuden ser man aldrig de her mennesker igen, der kommer ingen fortsættelse. Jeg sætter pris på et langsomt tempo, når en film handler om personer, man gerne vil hænge ud med og vide mere om.

Hvornår besluttede du dig for at være bag kameraet og ikke foran?
Da jeg var i starten af 20’erne boede jeg sammen med Adam Sandler, og vi lavede altid stand-up for hinanden. Men han var altid meget bedre og mere karismatisk end mig. Situationen var den samme til fester, der altid samlede sig om ham.

Jeg indså, at jeg ikke havde hans kvaliteter, og jeg ville ikke være en middelmådig stand-up komiker. Men jeg vidste, at jeg var en god tekstforfatter, så jeg stoppede med stand-up og koncentrerede mig istedet om at levere tekster til ’The Ben Stiller Show’.

I ‘Knocked Up’ beskriver du ægteskab som ”… a tense, unfunny version of Everybody Loves Raymond, only it doesn't last 22 minutes. It lasts forever.”. Det går heller ikke fremragende i ’Funny People’ - er det din opfattelse af familielivet og ægteskab?
Nej, men jeg synes ikke, at problemfrie familier er interessante. Jeg ville ikke betale for at se et velfungerende ægteskab! Der kommer intet sjovt ud af lykke. Humor kommer af at falde fra hinanden eller kæmpe for at overleve.

Men min kone (Leslie Mann der medvirker i alle Judd Apatows film, red.) stiller mig faktisk det samme spørgsmål hele tiden. ”Hvorfor skriver du altid sådan om ægteskab, hvorfor er de så sexistiske i ’Knocked Up’”, osv. Men vi kan jo godt lide folk, der er et stort rod – velfungerende mennesker er bare ikke særlig sjove.

Læs mere om ’Funny People’ og se traileren