Der er et pænt spring fra Qatar-VM’s puritanisme til den næsten hedonistiske dyrkelse af Guds gaver (vin, dans og kvinder) i Youssef Chahines ’Destiny’. Filmen er et portræt af virkelighedens mauriske filosof Ibn Rushd, I Europa bedre kendt som Averroës, der talte for ytringsfrihed og en yderst sanselig udgave af islam.
Filmen foregår i 1100-tallet, hvor kættere blev smidt på bålet i hobetal i både det kristne Nordeuropa og i det muslimske Andalusien.
’Destiny’ er et teknisk flot epos og i sit tonefald tydeligt farvet af filmens forhistorie: Den store egyptiske instruktør Chahine var kort forinden blevet anklaget for blasfemi og hevet i retten af en fundamentalistisk lærd. Averroës bliver i filmen en nærværende skikkelse – og samtidig et alter ego for den forfulgte filmkunstner.
Filmen foregår i 1100-tallet, hvor kættere blev smidt på bålet i hobetal i både det kristne Nordeuropa og i det muslimske Andalusien.
’Destiny’ er et teknisk flot epos og i sit tonefald tydeligt farvet af filmens forhistorie: Den store egyptiske instruktør Chahine var kort forinden blevet anklaget for blasfemi og hevet i retten af en fundamentalistisk lærd. Averroës bliver i filmen en nærværende skikkelse – og samtidig et alter ego for den forfulgte filmkunstner.