Cookie- og Privatlivspolitik

Vind biografbilletter hver uge

Den sorte kat

|

Bauhaus’ forkærlighed for funktionalistisk elegance gled let ind i Hollywoods generelle fetichering af overklasselivet (ofte smeltet sammen med Art Deco). Men én film brugte Bauhaus-stilen i en overraskende sags tjeneste, nemlig gyserfilmen ’Den sorte kat’, hvor et ungarsk mansion er spækket med stilige møbler i glas og stål, og hvor beboeren, den østrigske arkitekt Hjalmar Poelzig (Boris Karloff), i kælderen har lavet et Bauhaus-flamboyant Lucifer-alter direkte på ruiner fra 2. verdenskrig!

Ind i dette højmodernistisk/gotiske slot, hvor skyggerne står endnu mere skarpt end i den klassiske 30’er-horror, rykker en ungarsk psykiater med det sprøde navn Vitus Werdegast (Béla Lugosi), der har adskillige gode grunde til at ønske Poelzig død, og desuden et ægtepar på bryllupsrejse. Der er til overflod både koldkrigshad, nekrofili, blodskam og en uforglemmelig ’skinning’ i det drama, der følger.

Instruktør Edgar G. Ulmer var selv østrig-ungarsk født og arbejdede med alle de store tyske film-emigranter (Murnau, Wilder, Zinneman, Siodmak), inden han skabte sig sit eget navn inden for genrefilmen. Art director på filmen var Charles D. Hall, og filmens negation af ’det moderne’ genfindes i mange film fra 60’erne og 70’erne. ’Den sorte kat’ blev Universals største succes i 1934, og samspillet mellem giganterne Béla Lugosi og Boris Karloff slog så mange gnister, at det senere blev til hele syv film med dem.

VURDÉR SELV FILMEN: 
Ingen stemmer endnu
0
0

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.