‘Cykeltyven’ er den neorealistiske klassiker over dem alle. Handlingen udspiller sig i efterkrigstidens Rom.
Den fattige Antonio bliver hyret til at hænge plakater op i byen. Mens Antonio arbejder, bliver hans cykel stjålet. Det er en katastrofe. Sammen med sin søn leder Antonio desperat efter cyklen, der for ham ikke bare betyder arbejde, men også selvrespekt.
Filmen giver en rørende skildring af det fine forhold mellem far og søn og satte standarden for socialt engageret filmkunst i årtier.
En af vore tidens bedste film der er lavet i verden.
Om en familie far derefter sin cykel og sammen med sin søn går de på jagt efter den person der har taget den
Finder de ikke cyklen mister ham alt.
En mand der er desperat for at få sin cykel, og ville gøre hvad som helst.
Vi er i årene efter 2. Verdenskrig. Der er stor arbejdsløshed, så den fattige Antonio er jublende glad, da han tilbydes et job som plakatophænger. Der er kun et enkelt krav til jobbet: han skal medbringe en cykel til at komme rundt i Roms gader. Desværre er cyklen pantsat pga. pengenød, men med hjælp fra sin kone får han skaffet penge til at få cyklen tilbage. Og så begiver han sig ellers glad ud på sin første arbejdsdag. Men ak, cyklen bliver stjålet, og så går den vilde cykeltyv-jagt gennem byen.
Filmen tager os tilbage i tiden til en helt anden verden. Det er næsten som en rejse i en tidsmaskine til Rom i 1940’erne. Optagelserne er taget direkte ude på Roms gader og giver et sjældent indblik i dagligdagen fra dengang. Der er også en del Charlie Chaplin over filmens tone og tema: fattige arbejdere i kø for at blive udvalgt til et dagjob, et usselt job som plakatophænger, cykeltyveriet, den halvkomiske jagt gennem byen på synderen, og ikke mindst hans lille hjælper, sønnen (The Kid) Bruno.
Eneste anke, og det er vel egentlig en væsentlig anke: jeg blev desværre ikke revet med, følelsesmæssigt engageret eller specielt underholdt.
hver gang jeg ser cykeltyven er det som første gang jeg ser den, det er næsten umuligt ikke at blive rørt af historien om en far og sin søn på jagt efter en cykel i Roms gader.
filmens simplicitet er også en af grundene til filmen den dag idag virker nuanceret og innovativ, den er filmet "on location" og var meget anti Hollywood i dens måde at fortælle dens historie på.
alt dette går til sidst op i en højere enhed og det produkt man står tilbage med er noget af det bedste der nogensinde er vist på det store lærrede.
fantastisk
Bruger anmeldelser (3)
Skriv din egen anmeldelse