Filmen 'Everything Everywhere All At Once' handler om Evelyn Wang, der sidder bøjet over skatteregnskabet, da hun pludselig kastes ud i et eventyr, hvor kun hun alene kan redde verden fra undergangen ved at udforske andre universer, der forbinder hende med de liv, hun også kunne have levet.
For Evelyn bliver livet aldrig det samme igen, og hvor meget hun selv står til at miste, kan kun fremtiden vise.
I hovedrollen finder man Michelle Yeoh, man bl.a. vil kende fra film som Crouching Tiger, Hidden Dragon, Crazy Rich Asians og Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings.
'Everything Everywhere All At Once' er lavet af instruktørparret Dan Kwan og Daniel Scheinert, der også stod bag den sortkomiske Swiss Army Man med Paul Dano og Daniel Radcliffe.
Growing up in an Asian family in the west, this is an accurate portrayal of my background as homosexual wanting to be accepted and those intricate emotions in a very traditional family. Special effects and Kong fu aside, the acting alone was amazing.
Denne film er fuldstændig overvældende, jeg kan ikke komme på nok ord til at rose dette geniale stykke biograf. Jeg elskede den måde, de sammensatte hele action, kampsport, multiverskoncept og bragte noget dybere, noget mere personligt frem.
Denne film må blive en klassiker. En af de bedste film nogensinde jeg har set. Så mange gode livsmeninger og intensioner med filmen, at det kribler ned af ryggen. Man kan kun blive et bedre menneske af at se filmen og man er i rigtig godt humør bagefter. En film man aldrig glemmer og som giver mening i tilværelsen. Fantastiske skuespiller præstationer.
Denne film er fuldstændig overvældende, jeg kan ikke komme på nok ord til at rose dette geniale stykke biograf. Jeg elskede den måde, de sammensatte hele action, kampsport, multiverskoncept og bragte noget dybere, noget mere personligt frem.
De to væsentligste attraktioner ved denne film er for det første Michelle Yeoh, der er fantastisk god i en bogstavelig talt multifacetteret rolle. Og den anden store grund til at indløse en biografbillet er den enorme mængde af kreativitet, som udfolder sig i historien og i det visuelle.
Ambitionsniveauet er temmelig højt. Filmen vil både være et rørende familiedrama, en grotesk komedie, og en eksplosion af syret sci-fi action. Det starter rimelig simpelt. Michelle Yeoh's Evelyn driver et vaskeri og bøvler med skattevæsenet og hendes familie, herunder datteren Joy. Filmen tager så en voldsom drejning, da en alternativ version af hendes mand pludselig dukker op og fortæller hende, at kun Evelyn kan redde multiverset fra en ond skurk. Og så går det hele totalt bananas!
Det er desværre ikke alt der lykkes lige godt. Der er bestemt ikke mangel på absurde og syrede situationer, men det sker på bekostning af indlevelse i historien. Det er ret svært at forstå præcis hvilke regler der gælder, når personerne slås mod hinanden på tværs af dimensioner og alternative versioner af hinanden. Det fjerner spændingen, når filmen tilsyneladende kører efter "anything goes" princippet. Man kan sikkert sagtens få en fantastisk oplevelse ud af det, hvis man bare giver sig hen til absurditeterne. Men manglen på konsekvens og logik risikerer også at afkoble publikum. Jeg nåede eksempelvis aldrig at forstå skurkens oprindelse, motiver, eller hvad der egentlig skete i det endelige opgør.
Jeg har lige set Dr Strange 2 og nu er Multiverse igen i fokus. Men de 2 film er meget forskellige.
Den her er betydeligvis mere kreativ. Den har et meget mindre budget og den er meget effektiv med de effekter den bruger.
Den her film er virkelig crazy og uforudsigelig. Filmen er rigtig godt produceret.
Castet gøre det fantastisk og de lykkes med at sælge den her vanvittige historie. Filmen har vilde kampscener. Skøre scener, men den har også et smukt budskab der får en til at tænke over sit eget liv.
Filmen bliver lidt for kompleks og det er lidt svært at følge med til sidst.
Jeg håber folk kommer i biografen oplever denne her unikke film.
Baseret på at filmen havde en IMDb-score på 8,8 (pr. 9. maj 2022) tog vi chancen og smuttede i Empire Bio for at se forpremieren på EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE. Ud over at den handlede om en gammel dame (Michelle Yeoh er mig bekendt 61 og kan vel næppe omtales som værende en gammel dame … dog var hun sminket ældre), hvis forretning , et kæmpestort møntvaskeri, kører lidt skævt, og derfor bliver så presset så hårdt at hun på magisk vis pludselig kan springe rundt i multi-verset, næææsten som en anden Doctor Strange, viste vi absolut intet om filmen. Var det mon rigtigt af os at tage den chance?
INTRO
Evelyn og Waymond har, oven i ovennævnte problem, også en krise i ægteskabet. Faktisk har Waymond allerede underskrevet seperationspapirerne. Og så er der lige datteren som har fået sig en sød hvid pigekæreste og bedstefaderen som er lettere desorienteret. Heller ikke kunderne på møntvaskeriet, som også er et renseri, opfører sig som Evelyn forventer.
Netop denne dag skal de hen til skattevæsnet og tale deres sag. Her møder de den intimiderende sagsbehandler, Deirdre Beaubeirdra. Hun accepterer ikke familien Wangs søforklaringer. Men giver dem dog til 18:00 samme aften, til at møde op med den rigtige dokumentation. Efter det møde bliver Evelyns verden(er) pludselig 1.000 gange mange mere kompliceret.
NEJ, DET ER IKKE DET DU TROR DET ER PÅ BILLEDET :)
Selv om filmene på ingen måde bevæger sig rundt i det samme univers, minder KNIVES OUT og EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE, efter min mening, en hel del om hinanden, og det samme gjorde store dele af publikums, totalt overgearede og storgrinende reaktioner på denne forpremiereaften. Filmen var, bortset fra de første 20 minutter, altså før Evelyn finder ud af at hun har visse ekstraordinære evner, på det jævne. Havde man skåret 40 minutter fra og strammet op hist og her, kunne vi have endt op med 100 minutters fin underholdning. Subsidiært kunne man have fortsat stilen fra de første 20 minutter, men det havde nok været for meget forlangt.
CAST & CREW
Michelle Yeoh (Evelyn), som jeg bedst kender fra TOMORROW NEVER DIES, en relativt middelmådig 007-film fra Brosnan-tiden, er da en OK skuespiller, men ikke en der får en til at falde i svime. Ke Huy Quan (Waymond), kender jeg kun fra INDIANA JONES & THE TEMPLE OF DOOM, hvor han spillede Short Round, det var tilbage i 1984. Udover The Goonies fra 1985, har han ikke haft den store karriere, dog har han vist primært arbejdet bag kameraet. Jamie Lee Curtis (Deirdre på skattekontoret), kender vi fra geniale film som TRADING PLACES, A FISH CALLED WANDA og TRUE LIES … og som scream queen. Desværre kender vi hende også fra den tidligere omtalte og voldsomt overvurderede, KNIVES OUT.
Instruktørduoen The Daniels, er totalt ukendte for mig. Jeg har måske hørt om SWISS ARMY MAN, som skulle være lidt i stil med denne film. Altså nu kan jeg godt lide anderledes, skøre og bizarre film. Men lige præcis denne specifikke kategori, tænder mig ikke rigtigt.
BILLEDE & LYD
Der er da bestemt en par ganske hæderlige kung-fu-scener i filmen. Lidt action og Sci-Fi er der såmænd også blevet plads til. Hvad der er masser af, er infantil humor, komplet med dildoer som bruges som håndvåben og butt-plugs der, når de anvendes på den måde sådan nogen nu skal anvendes, aktiverer brugernes særlige evner. Det er bare ikke særligt sjovt, men mest bare plat.
Der er helt klart tale om en film der er lavet på et relativt lavt budget. Det er der bestemt ikke noget galt i. Bare, og her gentager jeg mig selv, The Daniels havde holdt fast i de 20 første minutter, så kunne vi havde stået med en langt mere interessant film … til endnu færre penge.
KONKLUSION
Altså, vi har åbenbart at gøre med en hylende morsom komedie her. Det var så ikke (i store træk) en humor som bed på mig og min biografbuddy denne aften. Den kører rundt i ring. Der er ingen rigtig fremdrift i filmen, og så er 140 minutter simpelthen for lang tid. EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE får tre middelmådige stjerner.
bambiexplorer.dk
Kommer denne fantastiske film slet ikke til Kbh? Eller bare én eller anden by på Sjælland?
Bruger anmeldelser (14)
Skriv din egen anmeldelse