Cookie- og Privatlivspolitik

Klienten

Tilladt for børn over 15 år
Filmen har en dramatisk og ildevarslende grundstemning, og den indeholder flere brutale scener med blodigt udpenslede drab. Der er tale om en seriemorders sadistiske vold rettet mod angste uskyldige. Det vurderes derfor, at filmen kan virke skræmmende på børn og unge under 15 år.

Se mere på medierådet.dk
24.03.2022
| |
1 time 35 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
Klienten
|
Versioner: se alle
2D, Med danske tekster
|
Klienten plakat

Den danske film ’Klienten’ er en thriller af krimi-makkerparret A.J. Kazinski, som har haft stor succes med deres romaner.

Filmen følger psykologen Susanne, der bliver urolig, da et citat fra hendes dagbog pludselig optræder på et gerningssted. En seriemorder er nemlig løs.

Den næste dag får Susanne en ny klient, den mystiske Mark. Og inden længe står det klart for psykologen, at hun sidder overfor seriemorderen, som giver Susanne én time til at kurere ham.

En kamp med tiden starter, og en intens og medrivende katten-efter-musen leg bliver igangsat.

A.J. Kazinski var i sommeren 2021 aktuelle med TV 2s populære krimiserie Hvide Sande, og den ene halvdel af duoen, Anders Klarlund, står for instruktionen af ’Klienten’. Han har tidligere stået bag film som Besat, Strings og Hvordan vi slipper af med de andre.

I de to hovedroller ses Signe Egholm Olsen (Nordkraft, I lossens time) og stortalentet Anton Hjejle, der i 2018 var med i DR-serien 'Liberty'. (copyright: kino.dk)

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (63 votes)
4.2
3.1

MEDIERNES ANMELDELSER

  • Berlingske

    "Karakterne er set før, replikkerne falder mere naturligt og teaterblodet doceret mere nænsomt. Der er for meget blod og for lidt indhold. I hvert fald ikke nok til at slæbe os gennem endnu flere kvindemord, der virker blodigt kalkuleret til at fange vores opmærksomhed." (Sarah Iben Almbjerg)

  • Børsen

    "'Klienten' er et kammerspil med Signe Egholm Olsen og Anton Hjejle i de to altdominerende roller. De spiller begge røven ud af bukserne, og man savner ikke spænding, selvom vi det meste af tiden er spærret inde på et kontor." (Michael Solgaard)

  • Dagbladenes Bureau

    "De fem stjerner gives for filmens fornemme form, dens talentmængde og knivskarpe professionalisme, for foto, klip, rollebesætning, (person-)instruktion og det formidable skuespil. Selve handlingen er så bevidst og udspekuleret modbydelig, så syg, at det føles på sin plads her at understrege, at den ikke er for sarte sjæle." (Helle Sihm)

  • Filmmagasinet Ekko

    "Med forrygende skuespil og nervepirrende krumspring lykkes dansk krimi-thriller med at skabe sadistisk spænding." (Bo Tao Michaëlis)

  • Ekstra Bladet

    "Selve plottet er vældig raffineret, så al den dialog er måske en afledningsmanøvre, men jeg havde nu foretrukket reel spænding frem for psykologisk banalisering af skyld og skam. Det er som om, at Anders Rønnow Klarlund hellere vil forelæse om afsindighedernes årsag og virkning end levere straigt up action. Man bliver simpelthen talt ihjel." (René Fredensborg)

  • Filmland P1

    "Alt ved ’Klienten’ er forbavsende stiliseret og formaliseret. Dialogen er så stivbenet og ladet med betydninger, at selv en hyggelig børneputning hjemme hos psykologen virker forkrampet." (Per Juul Carlsen)

  • Information

    "Gysere må hjertens gerne være urealistiske, men det er ærgerligt, hvis man ikke kan abstrahere fra, at de er det. Sådan forholder det sig med 'Klienten' af Anders Rønnow Klarlund." (Lone Nikolajsen)

  • Jyllands-Posten

    "Replikkerne lyder, selv placeret i munden på den utilpassede Mark, som skrevne ord, og den bastante tematisering af voldsomme livsaspekter som moral, hævn, skyld og ansvar føles som tunge åg på den lille films skuldre." (Katrine Sommer Boysen)

  • Politiken

    "Først i den absolutte slutnings overraskende og tiltrængte omslag får Signe Engholm Olsen lov til at vise, hvordan hun kan slå gnister, når hun hverken er fikseret af en seriemorder eller en instruktør, der følger troperne så dydigt, at han glemmer sin egen signatur." (Joakim Grundahl)

  • Soundvenue

    "Det eneste glimtvise lyspunkt finder man i Anton Hjejle, der med sit ansigt og fysik gestalter en betagende psykopat, som piller den drevne psykolog fra hinanden og udstiller hendes inkompetencer. Desværre river manuskriptet tæppet væk under ham, da det demaskerer karakteren mod det ærgerligt forsimplede." (Jakob Freudendal)

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
peter

Jeg har været til screening på denne film og man kan glæde sig til et virkelig flot drama som bygger på og plottet er ikke til at gennemskue , flot håndværk hele vejen igennem

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.