Cookie- og Privatlivspolitik

Erna i krig

Tilladt for børn over 15 år
Filmen har en spændingspræget og dramatisk grundstemning. Den indeholder mange voldsomme, blodige og udpenslede krigsscener og scener hvor mennesker kommer slemt til skade eller dræbes. Det vurderes, at filmen kan virke skræmmende på børn under 15 år.

Se mere på medierådet.dk
29.10.2020
| |
1 time 40 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
Erna i krig
|
Versioner: se alle
2D, 2D (m/ danske undertekster), 2D (w/ english subs), Babybio, Seniorbio
|
Billetter


Det danske drama 'Erna i krig' er en filmatisering af Erling Jepsens roman af samme navn.

Året er 1918. Første Verdenskrig raser i Europa. Men hjemme hos sønderjyden Erna og hendes enfoldige søn, Kalle, er livet simpelt.

Indtil den dag, hvor den lokale betjent Meyer banker på døren og hiver 17-årige Kalle i krig for at kæmpe på tyskernes side. 

Som dansksindet sønderjyde er Erna ikke meget for at støtte tyskerne - og bestemt heller ikke meget for, at hendes søn skal miste livet. Desperat ifører hun sig derfor soldateruniform og lader sig indrulle i krigen.

Heldigvis nærer Meyer varme følelser for Erna og bliver hendes medsammensvorne. Men snart er denne alliance også på spil, da Erna møder soldaten Anton.

Nu skal Erna ikke bare holde sig selv og Kalle i live, hun skal også undgå at blive afsløret samt navigere i et svært trekantsdrama.

'Erna i Krig' er både en krigsfilm, et drama og en finurlig skæbnefortælling om en usædvanlig kvinde, der vil gøre alt for sin søn.

Titelrollen spilles af altid troværdige Trine Dyrholm (Dronningen), mens Ulrich Thomsen og Anders W. Berthelsen ses som hendes to bejlere.

Filmen er instrueret af Henrik Ruben Genz, som tidligere har filmatiseret Erling Jepsens Frygtelig lykkelig samt Gud taler ud. (Copyright: kino.dk)

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (96 votes)
4
4

Instruktør

MEDIERNES ANMELDELSER

  • Berlingske

    "Dette er i høj grad Trine Dyrholms film, og der sker mere i hendes ansigt end på mange storslåede slagmarker." (Sarah Iben Almbjerg)

  • Børsen

    "'Erna i krig' fejler på den overordnede troværdighed, men hvis man kan se bort fra det, så er der masser af menneskelige følelser i filmen, og man kan ikke undgå at blive berørt." (Michael Solgaard)

  • Dagbladenes Bureau

    "Selvom 'Erna i krig' både er forudsigelig og en anelse for tydeligt skruet sammen, er det umuligt ikke at blive revet med af Trine Dyrholm." (Casper Hindse)

  • Filmland P1

    "I rollen som Erna insisterer altid suveræne Trine Dyrholm på, at det i hvert fald ikke er for sjov, at Erna drager i krig. Og hun får bundsolidt modspil af Ulrich Thomsen i rollen som den lokale landbetjent Meyer" (Per Juul Carlsen)

  • Information

    "Den er morbidt-komisk distanceret, men så pludseligt inderlig. Kvindefrigørende, men mod Anders W. Berthelsens anakronistisk moderne mandefavn." (Katrine Hornstrup Yde)

  • Jyllands-Posten

    "Vidunderlige Dyrholm gør Erna til en kvinde, man har lyst til at følge hele vejen til østfronten og tilbage igen." (Katrine Sommer Boysen)

  • Politiken

    "glimrende filmhåndværk. [...] Jeg har sådan set kun ét problem med "Erna i krig". Jeg har så svært ved at tro på den." (Kim Skotte)

  • Soundvenue

    "Trine Dyrholm er som altid god, indædt og autoritær, men også sårbar og blød bag krigsmasken." (Freja Dam)

  • Weekendavisen

    "Trine Dyrholm og Anders W. Berthelsen overbeviser som fremmede, der mødes i pragmatisk elskov for en nat. [...] Til gengæld får filmen et skær af teater. " (Bo Green Jensen)

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Spidermanuser/166287

God film og gost spillet af hele holdet

Ghita

Rigtig god og underholdende film. Værd at se og godt skuespil.

bambiexplorer

Denne forpremiere på Erna i krig fandt sted i Moviehouse Screen 1. Trine Dyrholm var i salen og kom med et par bevingede ord om filmen og de strabadser hun måtte gennemgå under optagelserne, før filmen begyndte. Det var et ganske almindeligt 15-minutters interview, som ikke rigtigt fik bragt noget nyt til torvs. Men så fik da aftenens lille skvæt stjernedrys … og vi tager alt det vi kan få i disse Corona-tider, hvor man er seriøst stjernedrysunderskud. Jeg er stadig helt sløj over at 2020’s sidste seks koncerter blev aflyst/flyttet til 2021. I går fik jeg e-mail fra Ticketmaster som oplyste mig om at den anden koncert i 2021 var blevet flyttet til 2022. Surt for mig, endnu mere surt for kunstnerne og de hundredevis af mennesker der er involveret i disse koncerter.

Erna laver Sønderjyllands bedste pølser og drømmer om at åbne en smørrebrødsbiks. Sønderjylland hører jo her under 1. verdenskrig stadig under Tyskland. Ernas mildt retarderede søn, Kalle, bliver af den tidligere landbetjent, nu Feldwebel “etwas”, hentet til Tyskland hvor han skal kæmpe for Tysken. Det mener Erna ikke at sønnen kan kan klare, så hun drager med soldaterne mod Tyskland, for at finde en måde at redde Kalle ud af suppedasen. Hendes geniale løsning er at forvandle sig til en ung mand, ved at tage en tysk uniform på, og så ellers troppe op i soldaternes lejr, uden nogen egentlig plan. Decideret tåbeligt eller måske verdens bedste idé … ?

ERNA I KRIG – SOM MOR, SÅ SØN …
Erna i krig er en noget lang-traurig fabel, i typisk gammeldags dansk stil. Problemet er så bare at vi har at gøre med en film fra 2020, og her kommer andet akt simpelthen til at virke for tungt og stillestående. Det er nogle meget lange minutter vi spenderer i skyttegraven, mens vi venter på at franskmændene kommer med deres angreb. Vi skriver maj 1918, og vi kender alle, eller bør kende, det præcise tidspunkt for 1. verdenskrigs afslutning … så afslutningen på krigens gru er nær. At den Spanske Syge, det tyvende århundredes Corona, var begyndt sit indtog primo 1918 og varede to år, og dermed forlængede gruen, er en helt anden sag.

CAST & CREW
Både Erna (Trine Dyrholm), Feldwebel “etwas” (Urich Thomsen), Sylvester Byder (Kalle) og Anders W Berthelsen fungerer glimrende i deres respektive roller, uden dog på nogen måde at shine. Dyrholm gav den mere gas som den skrupelløse stedmor i Dronningen og Ulrich Thomsen fungerer bedre i komedier film som fx Dræberne fra Nibe. Men alt i alt er det skuespilpræstationerne der bærer filmen.

Instruktøren Henrik Ruben Genz, som stod bag den voldsomt sjove og sort-humorisktiske Gud taler ud samt diverse afsnit af Borgen, Nikolaj og Julie samt flere andre serieafsnit og film, har ikke haft den allerheldigste hånd med Erna i krig, som virker som den er bygget på en hurtigt skrevet ungdomsroman. Det er vist ikke tilfældet, med det føles ikke desto mindre som om det er tilfældet, da den bagvedlæggen historie virker en anelse for kæk og fjollet …

BILLEDE & LYD
Erna i krig er fuldt med very close close-ups og endeløse shaky-cam-scener. Næsten hele skyttegravsdelen er filmet med close-ups, hvilket vel beviser at vi har at gøre med en lav-budgetfilm, der har simplethen ikke være råd til flotte scenerier ala 1917, som jo også for første akts vedkommende foregår i en kollosal skyttegrav. Hvis kameraet endelig vender op af skyttegraven, ser vi nogle uldne lysspor på himlen, som ligner nogle meget højtflyvende raketter eller noget i den stil. Scenerne i den danske landsby, minder om noget der er taget direkte ud af en Morten Korch-film. Desværre taler skuespillerne ikke særligt godt sønderjysk … siger jeg som om jeg ved hvordan synderjysk lyder … men det lyder ikke rigtigt i mine øren :)

KONKLUSION – ERNA I KRIG
Erna i krig er en rigtigt tre-akters drama. Første akt slår tonen fint an, anden akt er lidt lang-traurigt, som det sig hør og bør i gamle danske film? Og i tredje akt falder alle brikker lidt for godt på plads, og bliver næsten lalle-palle-agtigt! Erna får tre tunge stjerner, primært p.g.a. de fine skuespilpræstationer. Filmen har premiere den 29. oktober 2020.

blog.nilsbuch.dk

Larsuser/893642

- der ingen troværdighed har bl.a. fordi instruktøren har fravalgt den sønderjyske dialekt. Dermed bliver filmen et stykke ligegyldig hslvfjollet fortælling der ikke kan løftes sf normalt gode skuespillere der aldrig rigtig kommer til at svinge sammen - eller hver for sig Jagten på økonomisk gevinst fremfor filmisk fortælling synes at have vægtet højere end hensynet til publikum.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter