Cookie- og Privatlivspolitik
Christopher Nolans filmografi #1: Following

Christopher Nolans filmografi #1: Following

Inception-instruktørens lovende spillefilmsdebut

Stem op!
10
Stem ned!
0
(reset)

I forbindelse med Christopher Nolans kommende action-thriller Tenet, der har premiere til august, har vi i redaktionen besluttet at lave en kronologisk gennemgang af samtlige af instruktørens film.

Vi starter selvfølgelig ud med Nolans allerførste film, Following fra 1998. Vær opmærksom på, at artiklen indeholder spoilers.

Titel: 'Following'
År: 1998
Genre: Thriller
Instruktør: Christopher Nolan 
Medvirkende: Jeremy Theobald, Alex Haw, Lucy Russell

 

Hvad handler ’Following’ om?
’Following’ er en lille (69 minutter lang) fortælling sammenlignet med Nolans efterhånden stadfæstede interesse i de store fortællinger.

Vi følger en ung britisk mand ved navn Bill, der ud af kedsomhed følger fremmede mennesker rundt omkring i London. En dag bliver han opdaget, og hans ”offer” inviterer ham med ind i sit noget aparte liv. Cobb, som han hedder, er indbrudstyv. Han gør det ikke for at blive rig, men for at efterlade indtryk i folks liv ved at stjæle deres mindeværdige objekter. En dag bryder de ind i en kvindes lejlighed, og Bill bliver så fascineret af hende, at han begynder at forfølge hende. Det viser sig, at hun er i et forhold med en ubehagelig kriminel, og snart er Bill i problemer. Alt dette fortælles i to sideløbende flashbacks i en tredje tidslinje, hvor Bill afhøres af en politibetjent.

Ifølge IMDb fandt Nolan på ideen, efter han selv havde haft indbrud i sin lejlighed.


'Following' var Nolans filmskole
Nolan gik aldrig på filmskole. ’Following’ var bogstaveligt hans indgang til faget. Filmen kostede kun 6.000 dollars at producere, hvilket er en af filmhistoriens billigste produktioner og meget langt fra hans nuværende gastonomiske budgetter. 

Produktionen var da også rent guerilla. I årene 1996 og 1997 brugte Nolan og en flok venner hver eneste lørdag på at filme og klippe. Nolan var alt selv - kameramand, instruktør, manusforfatter, klipper og producer. Den blev skudt på 16mm, hvilket var filmens største omkostning. Stilen var håndholdt, fordi de skulle filme på gaden uden tilladelser og bare generelt være effektive. Filmen er i sort/hvid, fordi man nemmere kunne gøre lyset flot efterfølgende.

Nolan har udtalt: ”'Following' repræsenterer højdepunktet for, hvad jeg kunne skabe alene - kun sammen med venner. Vi brugte vores egne ressourcer, lånte udstyr, og brugte tingene omkring os.”


Tidlige kendetegn
Udover at være hans debutfilm blev de tekniske omstændigheder på ’Following’ også yderst vigtige for resten af Nolans karriere. De økonomiske benspænd søsatte en del af Nolans kendetegn.

Den ikke-lineære struktur. Over 30 gange klippes der frem og tilbage mellem de tre tidslinjer på spil i ’Following’. Først aner man ikke, hvornår man er hvor, men med tiden forstår man en kronologi ud fra frisurer og andre kendetegn såsom et sår. Denne måde at klippe på opstod også ud af de økonomiske begrænsninger. Således kunne fejl, manglende scener etc. nemlig nemmere skjules i redigeringen. Senere ville vi se metoden brugt i Nolans film som Memento, The Prestige og Dunkirk.

Lydsiden. Allerede her leger Nolan med stress i lydbilledet med lyden af et ur, der tikker. Det gør han bl.a. også i Batman Begins, Inception og ikke mindst ’Dunkirk’.

De filososfiske karakterer. Indbrudstyve, der tænker en god del over deres handling, og som måske slet ikke er så interesserede i deres fangst, som i at komme ind under huden på deres ofre.

Skudt på film. ’Following’ er optaget på 16mm celluloid, og sidenhen har Nolan aldrig været tilhænger af det digitale.

Objekter. Ligesom i mange af Nolans efterfølgende film får objekter en vigtig betydning i karakterernes univers. Her er det ting, som repræsenterer minder hos ofrene.

Film noir. 'Following' er genremæssigt stærkt påvirket af film noir. Dette er gennemgående for de fleste af Nolans film - heriblandt 'Memento' og Batman-filmene.

-Aha-øjeblikket til sidst. Har man set Nolans 'The Prestige', 'Memento' eller 'Dunkirk', ved man, at han er glad for at levere et aha-øjeblik til allersidst. Der hvor puslespillet løses. Dette er også tilfældet i 'Following', hvor Bills brik i Cobb og kvindens indviklede plan går op for publikum.

 


Poor mans Inception… bogstaveligt talt

'Following' er mildest talt 'Inception' på et fattigmands-budget.

Indbrudstyvene stjæler minder. Også i 'Inception' er sindet gerningsstedet. Her er Leonardo DiCaprios forbryderiske mission bare at plante ideer. Den mystiske indbrudstyv i ’Following’ hedder Cobb. Og ja, det hedder DiCaprios karakter jo også.

Tid er selve temaet i både 'Memento', ’Inception’ og Interstellar, og det ser også ud til at være en central faktor i den kommende ’Tenet’, der har taglinen ”Time Runs Out”. Derfor er det ikke overraskende, at Nolans debutfilm også har en alternativ tilgang til brugen af tid. Vi møder som sagt hovedkarakteren i tre sideløbende tidsforløb, der stille og roligt bliver til en samlet fortælling. Allerede fra start ser vi brudstykker af slutningen. Dette sker i den grad også i 'Inception'.

Strukturen i 'Following' opstod måske pga. manglende ressourcer, men tager du den ikke-lineære fortællestruktur ud, er der faktisk ikke meget tilbage. Strukturen er essensen.

 

 
Easter Eggs & referencer
Kender man sin filmhistorie, får ’Following’ et smil frem på læben op til flere gange. Filmnørden Nolan er på spil.

Et billede fra Stanley Kubricks The Shining (en anden film, der leger tematisk med nutid, fortid og fremtid) hænger fx på Bills væg. Og da Bill skal give et alias, bruger han Danny Lloyd, som er navnet på barneskuespilleren fra selvsamme film.

Udover 'The Shining' ser vi også et billede fra Reservoir Dogs, og endnu vigtigere er der et Batman-logo på en dør bag vores hovedkarakterer på et tidspunkt. Nolan skulle jo syv år senere være manden, der genstartede superhelten med ’Batman Begins’.

Lyt også til vores store podcast om Christopher Nolan:



Du kan lytte til podcasten herover, mens du også finder den:
- På Spotify
- I Apple podcast
- Hos Libsyn
- På Podimo
- Og i podcast-app'en på din iPhone, hvor du også finder vores øvrige episoder.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Anders

Ja, ja... Alle de mange mennesker der er på en moderne filmproduktion skal jo have noget at leve af. De venner der hjalp Nolan på Following havde vel selv madpakke med.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Nyeste brugerkommentarer

Rasmus/Musen

Disney har lavet Vaiana om en ensom kvinde på vandet, der søger efter nye eventyr.

2 dage siden
Rasmus/Musen

Sikke en beslutning(jeg tænkte selv, det nok aldrig ville stoppe det vanvittige univers).

2 dage siden
Daniel Bentien

Jeg fik aldrig kvitteret for din og Waynes meget nyttige feedback på vores streamingguide. Mange tak for det.

3 dage siden
Wayne

Det er ikke stort - men sjovt.

4 dage siden
Wayne

Det ligger tæt blandt de to Spiderman film, for mit vedkommende.

4 dage siden

Aktive debatter