Cookie- og Privatlivspolitik

Vind biografbilletter hver uge

1917

Tilladt for børn over 15 år
Filmen er et krigsdrama. Den har en truende og angstpræget grundstemning, og indeholder talrige scener fra skyttegrave og slagmarker. Her ser man adskillige døde, blodige og hårdt sårede soldater og heste tæt på. Der er flere scener med nærkampe og soldater, der bliver skudt og stukket ned med kniv. I en længere scene forbløder en soldat. I en anden scene begraves en soldat i murbrokker efter en eksplosion. Det skræmmende indhold forstærkes af chokeffekter, løbende rotter og en ildevarslende og voldsom lydside. Det vurderes på den baggrund, at filmen vil kunne virke skræmmende på børn og unge under 15 år.

Se mere på medierådet.dk
02.01.2020
| |
1 time 58 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
1917
|
Versioner: se alle
2D, 2D IMAX, Babybio, Seniorbio
|
Billetter

Krigsdramaet '1917' handler om de to unge, britiske soldater Blake og Schofield, der bliver stillet overfor en umiddelbart umulig mission en dag under Første Verdenskrig.

Blake og Schofield bliver sendt dybt ind på fjendens territorium for at advare deres egne mænd om et skæbnesvangert baghold.

Hvis de to unge soldater fejler, vil 1600 mænd miste livet.

'1917' er skudt som én lang sekvens, hvor kameraet næsten uden at klippe følger de to soldater gennem skyttegrave, pigtråd og eksplosioner.

Den 14 gange Oscar-nominerede fotograf Roger Deakins står bag cinematografien, der byder på både storslåede action-sekvenser og naturens rolige skønhed.

Filmen er instrueret af Sam Mendes, som tidligere har stået bag film som Skyfall og American Beauty, og har bl.a. Colin Firth, Benedict Cumberbatch og Mark Strong på rollelisten.

1917 er nomineret til 10 Oscars, heriblandt bedste film. (copyright: kino.dk)

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (181 votes)
5.2
4.4

Instruktør

MEDIERNES ANMELDELSER

  • Berlingske

    "Sam Mendes giver os med denne smukt slebne juvel en tiltrængt og tidløs mulighed for at lade den store krig komme under huden på moderne seere, en gave som på sigt meget vel kan have en enestående kulturel værdi, der rækker langt ud over økonomiske gevinster ved produktionen." (Søren Staal Balslev)

  • Børsen

    "... hvis man elsker krigsfilm, er der masser af spændende scener. Ligeledes er det forfriskende, at Sam Mendes tager livtag med Første Verdenskrig, som slet ikke har fået den samme filmiske opmærksomhed som Anden Verdenskrig. Men slutresultatet er, at '1917' først og fremmest er en overfladisk film." (Michael Solgaard)

  • Dagbladenes Bureau

    "Sjældent har en film turdet være så makaber, så dyster og alligevel så smuk i sine billeder, som tilfældet er her." (Casper Hindse)

  • Ekstra Bladet

    "Tidsfaktoren og vigtigheden i opgaven giver '1917' et nærmest thrillerlignende præg, og man sidder bogstavelig talt på kanten af sædet i samfulde to timer." (Henrik Queitsch)

  • Filmland P1

    "... krig [bliver] malet op med et helt nyt greb i '1917'. Det projekt lykkes i imponerende grad." (Per Juul Carlsen)

  • Jyllands-Posten

    "Mendes har fuldkommen gehør, og der er ingen falske toner i '1917', end ikke i de scener, der i mindre ferme instruktørers hænder kunne kamme over i klægt melodrama. '1917' er en mesters værk, der ligner en født krigsklassiker." (Katrine Sommer Boysen)

  • Politiken

    "'1917' er en hvileløs tour de force gennem ikoniske scenarier fra Første Verdenskrig, hvilket Sam Mendes udnytter til et filmsprog af så skiftende stilarter, at kun soldaten i centrum synes at binde det sammen." (Joakim Grundahl)

  • Weekendavisen

    "'1917' føjer sig smukt til kongerækken, men den ændrer ikke spillets regler, som jeg tror, at Sam Mendes havde til hensigt. Det er smuk, pædagogisk historiefortælling. Men vi bliver faktisk ikke klogere på, hvordan det var eller hvorfor vi var der." (Bo Green Jensen)

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Larsuser/473770

At "1917" netop har vundet en Golden Globe for bedste film er bevis for at disse priser uddeles på baggrund af rygklapperi og underholdsaftaler. Historien er tam og uinteressant, skuespillet middelmådigt og på intet tidspunkt når den at blive autentisk/troværdig i sin billedgengivelse. To timers ørkenvandring, skån jer selv for dette makværk.

bambiexplorer

Så fik jeg prøvet Big Bio Nordhavn. Sådan en fugtigkold dag i starten af januar er hverken biografen eller området særlig spændende. Bevares, biografsalene og stolene er rigtigt fine, men selve biografens miljø er ikke just ophidsende, specielt sammelignet med områdets anden biograf, MovieHouse Hellerup. Man må da håbe, især håbe for de personer som har købt lejlighed til DKK 80.000+ pr. m2 i Nordhavn, at området bliver bedre (hyggeligere?) med tiden. At de bor MEGET tæt, kan der der så ikke lige ændres på! Anyways, Big Bio har kun haft åbent i få dage, så forholdene i selve biografen kan, og skal, nå at ændre sig til det bedre, hvis de vil have flere besøg fra mig. Desværre er slikbutikken lige så kedelig som i Empire Bio. De har kun Pepsis kedelige drikkevarer, og slikken er lige så standardagtig. Som trenden byder, er der unisex- (kønsneutrale) -toiletter på stedet, hvor man bliver underholdt af Hella Joofs stemme ;)

Første verdenkrig er gået ind i sit næstsidste år, og de engelske tropper kæmper er barsk skyttegravskrig mod tysken i Frankrig. Da general Erinmore får opsnappet at en forestående offensiv mod tyskerne i virkeligheden er et bagholdsangreb, som risikerer at kunne koste op til 1.600 engelske soldater livet, bliver han nødt til at få bragt denne information frem til colonel MacKenzie ved fronten. Korporal Schofield og korporal Blake bliver sat på opgaven, hvilket kræver at de bevæger sig gennem fjendeland til en lille fransk by hvor fronten ligger. Første del af deres tur virker relativt nem. Først skal de bevæge sig gennem mere eller mindre tomme skyttegrave, dernæst gennem nogle udbombede områder hvor det flyder med lig. Men da de nærmer sig den første, tilsyneladende tomme, franske landsby, begynder problemerne …

1917 – THEY ARE WALKING INTO A TRAP …
I 1917 føler man, især i filmens første tredjedel, at man er blevet smidt lige ned i et computerspil. Man følger de to hovedpersoner tæt på og hele tiden, samtidig med at kameraet hele tiden bevæger sig rundt om de to. Til at begynde med virker det ret lækkert, men efter få minutter begynder det faktisk at blive en smule belastende. Men naturligvis har vi at gøre med et af filmhistoriens svageste plot, så Sam Mendes har måtte finde på noget “sjov” for at gøre filmen seværdig. Efter en mængde film om anden verdenskrig gennem de sidste mange år, kunne man godt have ønsket sig at 1917 var en film der gav os et nyt blik på denne krig. Det få vi desværre på ingen måde!

CAST & CREW
De to hovedpersoner George Mackay (Captain Fantastic og Pride) og Dean Charles Chapman (GoT), er for specielt for førstnævntes vedkommende, glimrende unge skuespillere. De får dog slet ikke lov til at vise hvad de kan i denne film, hvor kameraet er hovedpersonen. Benedict Cumberbatch (Sherlock og Doctor Strange), Andrew Scott (Sherlock og SPECTRE) og Colin Firth (Kingsman: The Secret Service og Kingsman: The Golden Circle) er alle tre med i så kort tid, at det slet ikke er værd at skrive om ;)

Engelske Sam Mendes har instrueret glimrende film som Skyfall, SPECTRE, Revolutionary Road og American Beauty, så han kan godt noget. Det viser han så ikke rigtigt i 1917. Først i filmes sidste tredjedel få vi noget der minder om filmkunst, og ikke bare kamerakunst.

BILLEDE & LYD
Bag kameraet har vi den yderst kapable Roger Deakins (Blade Runner 2049, Sicario og MANGE andre fede film), og hans kamera er da også 1917‘s egentlige hovedperson. Desværre i så høj en grad, at man ofte bliver lidt for opmærksom på kameraet. I starten af filmen er det helt galt, mens det hen i mod slutningen bliver mindre udtalt. I starten er det også som om at det vigtigere at vi sidder med følelsen af at hele filme er lavet i et take, mens der bliver blødt lidt op omkring det dogme i filmens sidste del. Musikken i filmen spiller desværre slet ikke op til Big Big Nordhavns fine Dolby Atmos setup, så om det rent faktisk fungerer efter hensigten ved jeg endnu ikke.

KONKLUSION – 1917
Jeg har set flere film hvor one take-illusionen fungerer bedre og mindre påtrængende end i 1917. Eksempler på dette er Hitchcocks Rope fra 1948, den eminente åbningsekvens fra A Touch of Evil (1958) og den fine åbningsekvens fra SPECTRE. Kan man leve med at kameraet er hovedpersonen (hvem sagde computerspilsnørder), er filmen helt sikkert glimrende. Jeg, derimod, synes at det blev for first person shooter-agtigt, og dermed lander jeg på de lidt ærgerlige tre stjerner, med en forsigtig pil opad :)

blog.nilsbuch.dk

TheDayDreamer

Jeg havde store forventninger til den her! Sam Mendes, manden bag bl.a de to forrige Bond film "Skyfall" og "Spectre" stod foran den enorme opgave at skulle lave en krigsfilm der ikke føltes som endnu en omgang "been there done that", og det synes jeg han er sluppet rigtig godt fra!

Krigsfilm findes i hobetal, men mest nogle der omhandler 2. Verdenskrig, så måden han greb det an på, var for det første at lave en film om 1. Verdenskrig, og for det andet har han givet sig i kast med en teknik der gør at hele filmen føles som én lang scene, hvilket vil sige at der ikke (synligt) er klippet nogle steder. Der er ét kamera der følger handlingen fra historien starter til den slutter, og visuelt set er det satme en fed oplevelse! Der klippes ikke for at se fronten/bagsiden af en person, eller for at gå imellem folk, fra ansigt til ansigt - kameraet bevæger sig simpelthen derhen hvor fokus skal være.

Filmteknisk har man (af gode grunde) ikke kunne filme hele filmen af én omgang, så for at give illusion af at det hele foregår på blot 1 døgn, og er optaget kontinuerligt, har man benyttet et smart trick: af og til fokuserer kameraet hurtigt på noget andet end personer (landskab, natur, dyr, bygninger) og det er i de øjeblikke (når fokus fjernes fra personerne) at man har kunnet klippe i det - og kun én eneste gang springes der i tiden (nogle timer frem), og selv der føles det naturligt og ikke påtvunget.

Selv om fortællingen er centreret omkring to personer, formår Mendes alligevel at skabe noget der hele tiden føles intenst og spændende, og jeg blev også glad for at opdage at det her var endnu et tilfælde hvor trailerne ikke havde spoilet for meget af handlingen, så der var stadig plads til overraskelser.

Sidst men ikke mindst, frydede det mig at høre musikken (komponeret af Thomas Newman), som var med til at binde historien og filmteknikken sammen i en smuk treenighed, og sangen "Wayfaring Stranger" som blev brugt helt eminent i promo materialet, har en ganske speciel betydning i selve filmen.

Det er ikke uden grund at denne film er blevet sammenlignet med "Saving Private Ryan" og kaldt den bedste krigsfilm siden den!

Nicklas

We likey. We cri.

10/10

Claus

Jeg er stadigvæk ikke kommet mig hvor god 1917 var, dette er en af de bedste krigsfilm jeg har set siden Hacksaw Ride. Filmen har et rigtig godt cinematography arbejde alle scener er fantastik at se på, filmens musik passer også rigtig godt sammen til de forskellige situationer som soldaterne kommer udfor.
Men det som de fleste vil lække mærke til, er hvordan filmen er klippet sammen på, det hele ses/føles som om det er et langt take nogle af scenerne er også et stort take.
Jeg er virkelig imponeret over sådan et godt stykke arbejde det er en film som man skal se ud af sit hvem man er, derfor giver jeg 1917 5 store stjerner.

jonas

Filmen er rigtig god. Man føler som seer at man er en del af handlingen :-)

Niclas Dalby

Lad det være sagt med det samme; 1917 er ulig nogen anden krigsfilm, der er lavet. Den er vanvittig ambitiøs på flere punkter, alle som jeg vil komme ind på senere, lige så nervepirrende spændende som en thriller, uhyggelig som en gyser og forstyrrende som et sandt mareridt. Sam Mendes har, sammen med Krysty Wilson-Cairns, skrevet en krigsfilm, der følger hovedpersonerne på tæt hold, balancerer action med spændende, hjertesorger og mod alt imens Roger Deakins endnu en gang viser, hvorfor han er den bedste scenograf denne verden nogensinde har set.

Uanset hvor du læser om denne film, vil man ikke komme uden om det vanvittige tekniske mirakel denne film er; Roger Deakins og Sam Mendes har designet filmen som er den ét langt skud (egentlig to, da der er en kort pausen inden filmens tredje akt), hvilket giver en indlevelsesfølelse ikke set siden Den Tynde Røde Linie. Det skal selvfølgelig siges, at det er umuligt at lave filmen som ét langt skud, da tiden er en finurlig størrelse i filmen, men der er ingen åbenlyse klip, hvilket er voldsomt imponerende. Der er ubrudte scener med varighed på 20 minutter før den første reelle mulighed for et klip findes, men man opdager det ikke og pludselig er vi videre; Det er mageløst for at sige det mildt.

Vi bevæger os konstant i hovedhøjde på vores to unge hovedpersoner, korporal Blake og korporal Schofield, der skal levere en besked til 2. bataljon før daggry, da de er på vej mod en fælde, der vil koste livet af 1.600 unge mænd. Blake og Schofield skal nu bevæge sig i ukendt terræn, et område, der virker fredeligt, men kan pludselig vende til et sandt helvede på et splitsekund - og vi er med på turen. Roger Deakins har i sandhed skudt en film, der om nogen får en til at føle, at man er den tredje hovedperson; Der er øjeblikke, hvor vi bevæger os bag vores to korporaler alt imens de snakker om hårolie, kirsebærtræer eller familien derhjemme, andre hvor vi ser tilbage på dem alt imens krigens mareridt-frembringende konsekvenser udfolder sig blot få meter længere tilbage. På intet tidspunkt ved vi mere end vores to hovedpersoner, hvilket giver en konstant følelse af intensitet; Der kan gemme sig en fjende bag hvert eneste hushjørne, en mine under hvert græsstrå eller en skarpskytte i vinduet over dem uden vi ville vide det, for vi befinder os i uvisheden på samme måde som Blake og Schofield.

Al ros skal dog ikke kun gå til Roger Deakins, selvom det kan være svært at huske andet i perioder; Sam Mendes og Krysty Wilson-Cairns har skrevet en historie, der føles menneskelig, modbydelig, hjerteskærende utilgivelig, men samtidig drysset med enkelte lette historier om dengang en oberst mistede sit øre til en rotte. Enkelte lys af håb er også at finde, men de håb er konstant tynget af krigens rædsler, der hænger som et tæppe over dem. Især ét specielt øjeblik, hvor to franske personer findes iblandt krigens murbrokker føles på én og samme tid lunefuld, men også ekstremt sørgelig; Kommer de nogensinde til at leve igen? Har de en fremtid?

Uden at lave for mange sammenligninger, kan man sagtens se på denne og Christopher Nolans Dunkirk fra 2017 - begge krigsfilm, der forsøger at gøre det samme; At udfolde karaktererne gennem handling i stedet for tale. Intet skal siges, hvis der ikke er grund til det. Det er ikke meningen at kende til vores to hovedpersoners barndom, hvis der ikke er en mening med historien. Forskellen på de to film er bare, at Sam Mendes formår at lave en film, hvor denne baggrund netop giver mening at fortælle. Hver gang Blake eller Schofield er i fare frygter vi for deres liv, da vi flere gange inden da har fået en lille smule information omkring dem; Om moderen hjemme i England med sin have af kirsebærtræer, om Joe, der skal hjælpe til i huset, om medaljen og hvad der skete med den; Det hele har en årsag og det føles som om filmen konstant reflekterer over sine egne valg, da de er med til at skabe den.

1917 er en ekstrem tidlig favorit for årets film, men man kan bare ikke ignorere hvor vanvittig imponerende det hele er; Musikken bruges kun, når det er nødvendigt og enkelte gange imod ens forventninger, Roger Deakins har leveret noget, der i sandhed ikke er andre, der kan gøre og Sam Mendes har leveret sit magnum opus - den eneste frygt jeg har er, at der slet ikke er nok mennesker, der vil tage ind og se den; Dette er ikke blot en film, men en oplevelse; En oplevelse man måske kun får en håndfuld gange i hele livet. Min afsluttende bemærkning vil derfor blive; Tag for guds skyld ind og se 1917 - det er film som disse, der viser hvorfor biografer stadig findes rundt omkring i lavet.

TheDayDreamer

Den her film bliver en helt unik oplevelse!

Aldrig i mit liv har jeg set så god en "featurette" til en film! Det her er uden omsvøb den mest detaljerede og intense "bag om"-featurette jeg nogensinde har oplevet!

Da jeg så den første trailer til "1917" (en film om 1. verdenskrig) tænkte jeg ikke at den fangede mig ret meget, men efter at have set det her, er jeg hooked! De viser og fortæller i detaljer om kamerateknikker og hvordan de har optaget filmen, og så får man også, hvad jeg formoder er et indblik i selve soundtracket, og det skaber tilsammen en meget unik oplevelse, og kunne meget vel ende med at skabe den bedste film om 1. verdenskrig nogensinde!

Planen er at hele filmen skal optages som ét kontinuerligt take - dvs som én lang scene, og ud over at det er en VANVITTIGT ambitiøst projekt at kaste sig ud i, så er det, så vidt jeg ved, aldrig gjort i filmhistorien før!
- og når man ser hvordan de vil gøre det, så kan man ikke andet end at blive forundret og fyldt med respekt!

Den her film er 100% røget på min liste for i år, og jeg tror den bliver en meget mindeværdig oplevelse!
- og med Sam Mendes bag kameraet (manden bag de seneste to James Bond film), så er der også langt op til noget specielt

https://www.youtube.com/watch?v=3hSjs2hBa94

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.