Cookie- og Privatlivspolitik

Vind biografbilletter hver uge

Min far Toni Erdmann

Tilladt for børn over 11 år
Filmen har en varm, humoristisk grundstemning. Den indeholder enkelte scener der muligvis kan virke barske eller grænseoverskridende. I en scene ses en kvinde der punkterer en blodansamling på sin tilskadekomne tå, så blodet sprøjter op på hendes bluse. I en længere seksuelt ladet scene ses en mand der onanerer udover nogle kager, som en kvinde efterfølgende spiser. Da filmen i øvrigt har et roligt forløb, vurderes det at den kun vil kunne virke skræmmende og/eller grænseoverskridende på børn under 11 år.

Se mere på medierådet.dk
01.12.2016
| |
2 timer 42 minutter (ekskl. reklamer og trailers)
|
Toni Erdmann
|
Versioner: se alle
2D, Seniorbio, Babybio, Særvisning
|

I ’Min far Toni Erdmann’ rejser Winfried fra Tyskland til Bukarest for at besøge sin ambitiøse datter, Ines. Besøget er ikke videre vellykket, men faren giver ikke op.

Iført paryk, falsk gebis og jakkesæt udgiver han sig for at være Toni Erdmann, forretningskonsulent og coach. Hvad der herefter følger, er alt andet end ligefremt, men både far og datter opdager nye, overraskende sider af sig selv og hinanden.

Filmen udfolder de to hovedkarakterer i en konstant bevægelse over samtlige 162 minutter. Det betyder, at filmen aldrig træder vande, og at man står overfor et realistisk far/datter-forhold til trods for en række absurde situationer, man egentligt ikke burde tage for gode varer.

Tonen balancerer mellem drama og en række Inspector Clouseau-inspirerede scener, der overrasker i starten, men efterhånden bliver en naturlig del af handlingen, og årsagen er farens usædvanlige svaghed for at skifte identitet.

Det er Maren Ades gevinst, at det hele lykkes, og ’Min far Toni Erdmann’ er en film uden fortilfælde. (copyright: kino.dk)

VURDÉR SELV FILMEN: 
Din bedømmelse: Ingen (831 votes)
3.9
6

Instruktør

MEDIERNES ANMELDELSER

  • Berlingske

    "'... byder på både psykologisk indsigt, politisk kommentar og fremfor alt en raffineret barok humor, der konstant, men kontrapunktisk, stikker sit strudsehoved frem." (Kristian Lindberg)

  • Jyllands-Posten

    "En filmoplevelse ud over det sædvanlige!" (Katrine Sommer Boysen)

  • Politiken

    "Der er scener af dybt rørende og akavet skønhed i tyske Maren Ades 'Min far Toni Erdmann'." (Katrine Hornstrup Yde)

  • Weekendavisen

    "'Min far Toni Erdmann' er et vulkanudbrud. Og et bevis på, at der venter en ny slags film, selv når man tror, at alting er set." (Bo Green Jensen)

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Anne Mette

Enig! Helt uinteressant! Forstår ikke de gode anmeldelser!?

Jacobuser/373218

Man kan se, at Toni Erdmann virkelig deler vandene herinde. Jeg er helt på linje med avisernes anmeldelser. En gennemført original film, der konstant overrasker og udfordrer, og hvor man aldrig ved, hvad der mon sker om lidt. Historien om en far, der på sin egen akavede måde prøver at nå sin datter, er rørende, men samtidig slipper vi for de sukkersøde nu-falder-vi-hinanden-om-halsen-og-alt-er-godt-igen-scener, som amerikanerne plejer at være så begejstrede for. De to hovedpersoner er yderst troværdige i et par roller, der nemt kunne have været det modsatte.

Hvis noget er filmen en *smule* for lang, men vi taler maksimalt ti minutter.
Er man til store filmoplevelser, der dog kræver noget af en som tilskuer, er Toni Erdmann hermed varmt anbefalet.

Ole

Skildringen af Ines som glædesløs, presset karrierekvinde er meget godt ramt. Indledningsvis med kraftige direkte reaktioner på faderens adfærd pga risikoen for at spolere hendes forretninger, men senere bliver det nærmest en slags partnerskab, da hun i glimt ser værdien af hans klovnerier. Winfred skildres dog som en lidt "dum" klovn, hvor diverse klovnerier har nogle sideeffekter, som han ikke tænker på. Eksempelvis da han utilsigtet får fyret en oliearbejder og da gorillakostumet er både varmt og dermed hårdt for hans helbred og tillige svært at få af.

Datteren på den anden side er som udgangspunkt i virkeligheden godt klar over, at hendes liv er lidt for emotionsløst - hun tager f.eks. en lille, men tydelig pause og en dyb indånding, inden hun skal ind og have sex og den "fedtede" kage indtages uden nogen form for seksuel ophidselse, faktisk gør hun grin med det.

Med hendes spontane påfund om at gøre firmasammenkomsten til et nøgenparty, viser Ines sig for alvor som sin fars datter - og den erkendelse når hun også selv til i samme stund, da hun render efter ham og omfavner ham inderligt i gorillakostumet. Og der har hun allerede udviklet sig lidt i forhold til sangscenen, hvor hun laver komplet forsvindingsnummer umiddelbart efter.

Hun er jo nærmest nødt til at skifte job efter "nøgenpartyet" og hendes drøm om at komme til Shanghai var jo også allerede inden skudt i sænk af direktøren. Ved bedstemoderens begravelse viser hun igen sin fars sider af sig selv ved at tage en sjov hat på og hans gebis i, men hun når dog at smide begge dele, inden Winfred vender tilbage. Med dette allersidste optrin bliver filmens "konklusion", at Ines har lært noget om sig selv - at hun har faderens sider, men at hun også har andre sider, og at det godt kan kombineres med hendes professionelle liv, som så fortsætter i Shanghai i McKinsey regie. Faderens mission er lykkedes.

Pia

elendig, langtrukken, skør film
Hvordan I alverden kan den få alle de stjerner?
Vi var 4 som var helt enige om at det vist er den mest kedelig/skøre film vi har set i vores 16 år i Biografklub Danmark

Randiuser/746460

Indrømmet vi var ikke helt enige i vurderingen, derfor 4 stjerner - og ja, den kunne uden skade have været ca. 15 minutter kortere, også selvom "langsomme" film har en vis charme. Men når det er sagt: filmen rammer noget væsentligt i det moderne samfund. Datteren, spillet prisvindende af Sandra Müller, giver et fint billede af en moderne karrierekvinde i konsulentbranchen, som er presset fra alle sider, kynisk og dybest set ulykkelig over sit indholdsløse liv. Kontrasten til dette er så faderens joviale, spøgefulde og vedholdende forsøg på at nå ind til datterens personlighed, så hun - selvom slutningen på det punkt er meget åben - tvinges til at tage stilling til, hvad hun vil med sit liv. Således en film med en stilfærdig munterhed og en eksistentiel undertone.

Kristina

Lige så kedelig som Nymphomania - Don't bother

Benteuser/86849

God trailer
Virkelig dårlig og kedelig film
Spild ikke tiden på at gøre samme erfaring - lav noget andet.

Claususer/933228

En meget kedelig, lang og for det meste trist film med enkelte lyspunkter. Anmelderne på div. Aviser er gået helt, helt galt i byen

mariauser/556645

Sjov og anderledes film.

Torben

Når man har læst anmeldelserne, forventer man faktisk ret meget af filmen, også i høj grad med hensyn til morskaben.
Man bliver så lidt skuffet, når en rigtig stor del af filmens sjove optrin allerede er vist i trailerne. Trailerne varer få minutter, filmen er laaaaange 162 minutter ....

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.