Cookie- og Privatlivspolitik
Cannes 2018: Dracula, Cruz & Bardem

Cannes 2018: Dracula, Cruz & Bardem

De første to dage på filmfestival

Stem op!
4
Stem ned!
0
(reset)

Undertegnedes Festival de Cannes-debut er gået forrygende. Ja, jeg missede muligheden for at se Martin ”Father of Cinema” Scorsese fortælle om sin kærlighed til filmmediet, men til gengæld har jeg stået i ekstremt lange køer, set to bemærkelsesværdige film, og interviewet selveste Penélope Cruz og Javier Bardem.

Her er en opdatering af festivalen indtil videre.

Hugtænder ved havnefronten
Kino.dk’s udsendte startede verdens mest prestigefyldte (og ærligt talt også mest snobbede) filmfestival ud på alternativ vis. Nemlig med et interview på animationsfilmen Hotel Transylvania 3: Monsterferie, der igen forener Adam Sandlers stemme med selveste grev Dracula.

Sandler dukkede desværre ikke op, men vi fik en snak med manden bag samtlige af trilogiens film, den veloplagte instruktør Genndy Tartakovsky, der denne gang også agerer manuskriptforfatter. Før interviewet stod den på vandski iført monster-kostumer ved rivieraen.

Interviewet vil komme på sitet op til premieren den 12. juli.


Susanne Bier på spansk åbnede ballet
Efter to stiver timer i kø under den bagende sol, gled jeg ned i mit sæde til min første Cannes-screening nogensinde, hvilket meget passende var på åbnings- og konkurrencefilmen Everybody Knows.

Det spanske drama om en familie, der genforenes til et bryllup for derefter at blive splittet pga. tragiske omstændigheder, er instrueret af den iranske mesterinstruktør Asghar Farhadi og har Spaniens to største stjerner, ægteparret Penélope Cruz og Javier Bardem, i de bærende roller.

Sæbeopera er nok det første mange vil kalde filmen, der på den ene side er en vaskeægte Farhadi-film indeholdende alle af filmskaberens kendetegn, men på den anden side minder så meget om Susanne Bier på spansk, at filmen føles separat fra hans forrige værker (Nader og Simin - en seperationFortiden og Sælgeren).

Tag ikke fejl, ’Everybody Knows’ er en stærk film. Det er blot ikke instruktørens bedste, men Farhadis mindre vellykkede værker er stadig langt bedre end størstedelen af de film, der får biografpremiere.

Handlingen er tro mod Farhadis vanlige temaer. Vi befinder os i en familie, hvor hemmeligheder fra fortiden vil få knusende betydning, sat op imod et nærmest thriller-lignende dilemma - denne gang om hvorvidt familien skal tilkalde politiet, da hovedkarakterens (Cruz) datter kidnappes. Det normalt underspillede thriller-element hos Farhadi blev hermed mere udtalt og i den grad mere centralt. Den snigende paranoia blev dog knap så raffineret, da familien begynder at mistænke hinanden.

De ydre rammer, som i instruktørens iranske værker har leveret prisgivet kontekst, er heller ikke helt ligeså stærke. Vi får flere hentydninger til et samfund, hvor troen deler befolkningen, mens den dårlige økonomi opildner til hierarkiske strukturer fra ældre tider. Men det er stadig familien, æren og den tragiske kærlighed, der er fokus i Farhadis mest Ibsen’ske film til dato - endnu et skandinavisk aftryk, der fik undertegnede til at tænke på Bier… altså når hun er bedst.  

For ’Everybody Knows’ er en god film. Cruz og Bardem er begge i topform. Men Farhadi kan være endnu bedre.

En vild skilsmisse
Skuespilleren Paul Dano debuterer som instruktør med dramaet om den 14-årige dreng Joe, der i 1960 oplever sine forældres først langsomme, så hurtigt eskalerende vej væk fra hinanden. Filmen åbnede La Semaine de la Critique-programmet.

Håndværket er sikkert, men det aftryk, der viser os Dano som en ny filmskaber, udebliver. Filmen lever på en eller måde mest på manusform, og man mærker i den grad, at filmen udspringer af en roman.

Til gengæld er Danos kolleger Carey Mulligan og Jake Gyllenhaal, der spiller det kriseramte forældrepar, langt fra anonyme som de undertrykte vilddyr i maskineriet. Samtidig byder filmen på altid troværdige Bill Camp i rollen som den velhavende bejler, der kommer på banen, da farmand rejser væk for at bekæmpe skovbrande - og flygter væk fra sit mislykkede bidrag til familiens indkomst.

Også den allestedsnærværende Ed Oxenbould, der spiller barnet i klemme, overbeviser.

Fra farens flugt udvikler fortællingen sig med drastiske skridt, da moren nærmest ændrer personlighed fra dag til dag. Overraskelsen kan skyldes, at vi kun ved det, som Joe ved. Filmen er set gennem hans øjne fra start til slut. Et benspænd, der ender med at definere værket, men som også bliver et dicideret benspænd for nogle af pointerne, da jeg fx havde svært ved at købe præmissen om en mor og far, der involverer sit barn i så omfattende en grad.

At titlen er ’Wildlife’ hænger sammen med en scene, hvor moren fortæller om de vilde dyrs evne til at tilpasse sig under kaotiske begivenheder – mens nogle af de små dyr ender med at gå til. Tidligere har faren kaldt sig selv og hans familie for de små mennesker.

En mere passende titel havde dog været "Wildfire", da netop skovbrandene uden for byen agerer bagtæppe for hele fortællingen og for faderens forsøg på at opbygge sin maskulinitet. Wildfire kunne også beskrive morens indre, der i starten ses som en glød af positivisme og overlevelsesstyrke, men i sidste ender med at brænde alt for kraftigt. Kvinden, der i starten underviste i svømning, ender ude på så dybt vand, at hun ikke selv kan bunde. Og det er netop den slags dramaturgisk pointer, der gør ’Wildlife’ "for skrevet" på trods af sit relevante emne.

Det handler om opdragelsen af et barn midt i en ægteskabelig krise, og ideen om, at Dano har skrevet manuskriptet sammen med sin bedre halvdel, Zoe Kazan, giver en vigtig kontekst. Forældre har et kæmpe ansvar over for sine børn, især når alt brænder på.

Sidst skal det tilføjes, at slutningen var yderst vellykket. Dano får sat et fint lille punktum for sine knugende scener fra et ægteskab.

PS: Følg os på Instagram og Twitter for opdateringer fra festivalen.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Christian

Hvis man bare sørger for at have Jake Gyllenhaal med i sin film, så kan det aldrig gå helt galt :)

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter