Cookie- og Privatlivspolitik
Superhelte med splittet fremtid

Superhelte med splittet fremtid

DC’s karakterer fortsætter med at differentiere sig

Stem op!
8
Stem ned!
0
(reset)

Blogindlægget er skrevet af Dennis Kirkegaard Jensen, der er fast blogger på kino.dk.

Der er pres på de store filmselskaber disse dage. Der bliver livligt udsendt franchises i øst og vest, som formår at spille på nostalgien hos det ældre publikum, men samtidig være teknologisk progressive nok til at tiltrække de unge.

Warner Bros. er ingen undtagelse, som satser stort på deres filmrettigheder til at udgive episke film med superhelte fra tegneserieforlaget DC. Til Comic-Con 2014 kom Warner Bros. med et meget ambitiøst udspil, som bød på en række udgivelser involverende DC’s helte, med varierende udgivelsesdato mellem 2016 og 2020. Et udspil som de efterfølgende har måtte indse var for overilet og for dårligt planlagt, og derfor kom de til dette års Comic-Con med et forventet nyt udspil af DCEU film for fremtiden.

I denne artikel vil jeg komme nærmere ind på, hvilke konsekvenser dette udspil har, og hvad man kan forvente fra DCEU i fremtiden.

Første udspil
Til Comic-Con 2014 så Warner Bros.’ udspil således ud: 2016 skulle byde på Batman v Superman og Suicide Squad. 2017 på Wonder Woman og Justice League Part One. 2018 på Flash og Aquaman. 2019 på Justice League Part Two og Shazam. 2020 på Cyborg og (endelig!) Green Lantern.

Dette udspil er specielt interessant at kigge nu, hvor vi nærmer os ultimo 2017. Fordi tilsyneladende har alt forholdt sig som planlagt indtil det næstkommende år, hvor.. tja.. 'Flash' fx ikke har haft en instruktør tilknyttet siden Dope-instruktør Rick Famuyiwa forlod projektet tilbage i oktober.

Ligeledes har mange af de sene titler i Warner Bros.’ første udspil aldrig officielt haft instruktører eller anden handlekraft officielt tilknyttet. 'Aquaman' har dog for længst sat sejl mod Australien, med hædret horror instruktør James Wan ved roret (høhø), og tilsyneladende uden nogen komplikationer.

Af fare for at være af en de giftige fans der taler om rygter, og dermed kun formår at kaste mere brænde på bålet, vil jeg i stedet for forholde mig til en officiel pressemeddelelse fra oktober 2014, hvor Warner Bros. CEO Kevin Tsujihara præsenterede Justice League som en todelt film: 'Justice League Part One' (2017) og 'Justice League Part Two' (2019).

Tilbage i juni sidste år svarede Zack Snyders kone, Debra, så definitivt nej til spørgsmålet om hvorvidt Justice League stadig var ment som en "two-parter".

Zack og Debras produktionsselskab Cruel and Unusual Films har været fremvist, ikke bare på Justice Leagues markedsføringsmateriale, men også på markedsføringsmaterialet på dette års anmelderroste 'Wonder Woman'. En film hvor Zack i øvrigt også er krediteret for historie, selve castingen af Gal Gadot og instruktionsvejledning på specielt action-delen. Et på daværende tidspunkt uudforsket territorium for instruktøren Patty Jenkins.

Zack Snyders involvering fremadrettet uvis
Hvis vi tager udgangspunkt i én af producenternes udtalelser (Debra Snyder), ser det ikke længere ud til, at Justice League er todelt. Som jeg ser det, kan to scenarier have udspillet sig. Lad os starte med at kigge på den mulighed, at Zack selv har sagt nej tak til mere helte-action.

Med et kig på mandens bagkatalog, er det ikke uforståeligt, hvis han skulle have lyst til bruge lidt mindre tid i post-produktion med CGI-finpudsning osv., og prøve kræfter med noget mere jordnært.

Hans aktivitet på det nye sociale medie VERO True Social kunne også godt tyde på dette. Her har han for nyligt udgivet en kortfilm skudt med en f**king iPhone (?!) - og filmen er altså visuelt mere tiltrækkende, end hvad Marvel for nyligt præsterede at skyde med IMAX kameraer, til deres skammelige præsentation af et ellers fedt mutant-team, Inhumans.

Kortfilmen hedder 'Snow Steam Iron', og jeg vil anbefale at tjekke den ud, udelukkende fordi den er en stor mellemfinger til Hollywoods efterhånden oppustede millionbudgetter. Rent ud sagt får de høje herrer i industrien, i hvert fald svært ved at gemme sig bag tesen om, at pengene går til diverse opgraderinger af hardware, for at forbedre den visuelle oplevelse.

Hvis du er træt af algoritme-baserede sociale medier, vil jeg kort benytte lejligheden til at anbefale VERO True Social, hvor du også kan finde undertegnede.

Zack og Warner valgte for nyligt at række ud efter tidligere Avengers-instruktør Joss Whedon til at færdiggøre de planlagte reshoots på 'Justice League' samt post-produktionen. En beslutning foretaget på baggrund af Zacks datter Autumns død tilbage i marts i år. En ufattelig tragedie, som forståeligt nok har krævet Zacks fulde opmærksomhed på hjemmefronten for at bearbejde familiens kollektive sorg.

Men måske denne tid også har bragt noget andet med sig. Måske en øjenåbner for Zack i forhold til, hvor meget tid det ville kræve at skyde en storslået Justice League i to dele. I så fald giver Debras kommentarer tilbage i juni rigtig god mening. Hun har naturligvis været bevidst om Zacks ønske om en time-out før alle andre.

En anden mulighed er, at Zack føler, han er ved at være løbet tør for kreative bidrag til DCEU. Manden har også allerede casted HELE Justice League-holdet, åbnet ballet med Man of Steel og lagt byggestenene for et kollektivt univers med 'Batman v Superman', udover hans førnævnte bidrag til 'Wonder Woman'.

Jeg tror personligt, vi vil se Zack trække sig som instruktør, om ikke andet for en stund, og nyde godt af den flyvske og famøse producerrolle på DCEU-film fremadrettet.

Det andet scenarie er, at Warner Bros. slet ikke ønsker Zacks bidrag længere.

Den kløgtige læser vil naturligvis allerede nu have rynket brynene, fordi jeg lige har proklameret mig selv, som en fan der ikke ønsker at skrive negativ presse. Specielt ikke om en kunstner jeg holder meget af. Grunden til jeg alligevel vælger at bringe dette op, er fordi pressen siden de blandede reaktioner på 'Batman v Superman', har været ihærdige efter at fremlægge filmen som en økonomisk fiasko, og at der i eftermælet skulle være opstået dårlig kemi mellem Zack og Warner Bros.

Som skribent for et nyheds-outlet om film føler jeg naturligvis et ansvar for at holde mig opdateret, og som følge heraf også reagere på, hvad den øvrige presse taler om. Her er mine faktabaserede tanker om dette.

'Batman v Superman' havde et estimeret budget på 250 mio. og har på verdensplan indtjent 873 mio. Jeg er ikke skarp til regning, men altsååå... Zack har i øvrigt, siden sin debutspillefilm Dawn of the Dead (2004), KUN produceret film for Warner Bros. Hans førnævnte nye kortfilm 'Snow Steam Iron' er optaget på Warner Bros. private grund uden omkostninger for Zack.

Sidst, men absolut ikke mindst, tilbød Warner Bros. at udskyde udgivelsen af deres potentielt største film nogensinde i 'Justice League', som følge af Zacks familietragedie, så instruktøren kunne færdiggøre filmen efter sin timeout.

Nyt udspil og uundgåelig forvirring
Til Comic-Con i år kom Warner Bros. så med et nyt udspil til fremtidige DCEU-film, så nu kan ivrige fans endelig ånde lettet op... Måske. I hvert fald har Warner Bros. taget ved lære denne gang, og gjort noget fornuftigt i ikke at tilknytte udgivelsesdatoer på kommende projekter.

Ifølge dette udspil byder fremtiden på en Joss Whedon-instrueret Batgirl-film. En Batman-film instrueret af Matt Reeves. En opfølger til 'Wonder Woman' med Patty Jenkins tilknyttet som instruktør. En Shazam-film instrueret af norske David Sandberg, som for nyligt slog igennem med gyseren Lights Out. En film jeg personligt varmt kan anbefale!

Og endelig film som 'Flashpoint' (tjek kildematerialet for en EPISK historie!), 'Green Lantern Corps', 'Justice League (2?)', Justice League Dark og Suicide Squad 2. Alle sammen uden instruktører tilknyttet på nuværende tidspunkt. Jeg vil utrolig gerne dele mine tanker til dette udspil, men for at bibeholde den røde tråd, føler jeg, det er indhold til en artikel en anden dag… med undtagelse af Flashpoint!

DC er bl.a. kendt for deres episke, flerdimensionelle sagaer i kildematerialet, og 'Flashpoint' er efter min mening en af de fedeste! Uanset hvor meget glæde, jeg dog finder i tanken om potentialet i en film som 'Flashpoint', må jeg også stille mig kritisk overfor de mulige konsekvenser, der følger med en sådanne fortælling.

Af fare for at spoile noget (opsøg i stedet selv kildematerialet eller den animerede film fra 2013), vil jeg i stedet for, og på suspekt vis, rette fokus mod den nyligt annoncerede Joker-film med Martin Scorsese som producer. Et projekt som tog ALLE med bukserne nede. Primært grundet den umiddelbare forvirring ved annonceringen om, at denne Joker-film ikke - jeg gentager - IKKE finder sted i DCEU’s kontinuitet.

Disse to projekter rejser flere indviklede spørgsmål. Er den almene biografgænger klar til at acceptere og forstå to forskellige Jokere på det store lærred? Jared Letos Joker fra 'Suicide Squad', og så denne nye og på nuværende tidspunkt ukendte Joker (kom så Leo!).

Er den almene biografgænger klar til at acceptere potentielle sideløbende serier af DC film? DCEU med sin kontinuitet og gennemgående plot-pointer, og så en helt anden serie af film udenfor kontinuitet.

Konceptet er intet nyt i kildematerialet, hvor man har kunne opleve Elseworld-historier som fx Superman, der lander i Ukraine i stedet for Kansas, men nyt på film. Konceptet tilbyder potentialet for en enorm mængde kreativ frihed for de instruktører, der skulle have lyst til at kaste sig ud i en af disse alternative historier.

Historier hvor instruktører ikke er fodlænket af bestyrelsen, fordi de har krav til at visse elementer passer sammen med den næste film i rækken. Man undgår plot-huller som fx hvad resten af Justice League-holdet laver, når Batman håndterer en verdens-udslettende katastrofe.

Alt i alt ser det ud som om, at hvis man er fan af de foregående DCEU-film, kommer man til at holde Zack Snyders bibelske Superman-saga tæt til hjerte, fordi fremtiden ser mildest talt splittet ud.

P.S. Begrebet DCEU blev for nogle dage siden bekræftet som værende et ikke-officielt begreb. Jeg bruger fortsat begrebet for at undgå forvirring indtil et officielt begreb ser dagens lys.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Adrian

Synes at Batman v Superman (Ultimate Cut) er bedre, efter at have set den flere gange. Når man ligger mærke til de små ting og når man kan sætte sig ind i Snyders vision. Wonder Woman er simpel, men fed! Der kunne godt have været lidt mere angående historien, men den er god. Man of Steel er også ret god. Suicide Squad synes jeg dog er pænt dårlig. Ville ønske det ikke var Will Smith, der spillede Deadshot, plottet var tyndt, skurken var kedelig og filmen skulle ikke have været den komedie den blev....

Adrian

David Ayer havde dog heller ikke mere end 5 uger til at komme med et manuskript og Warner Bros var skyld i filmens karakterer og tone endte som de gjorde. Marvels film har lidt for mange rappe replikker, som ikke altid passer ind i situationerne og så virker flere af filmene alt for ens... DC filmene giver instruktørerne mere frihed, som jeg forstår, og det gør det mere forskelligt.

Horsi

Okay. Vi har snakket om det her før. Lad os starte med kommentaren om at Batman V Superman. BvS underpreformede økonomisk. Misforstå mig ikke, den er profitable når med medregner merchandies og den slags MEN de 250 millioner der går til produktion er ikke de eneste penge der postes i sådan film. Der er også udgifter til markedsføring, destribution, underteskter, dubing, investorer og biografer tager en del af indkomsten. Du kan derfor ikke bare sige 250 millioner minus indtægt. Som sagt gå tilbage og læs min sidste analyse om DCEU og MCU. Når en film år er planlagt så laver man en bedste og worst case analyse af filmens indtægstmuligheder. Given at Batman alene kunne indtjene 1 mia. og Man of Steel tog 600 mio. hjem alene var det at humpe forbi 1 mia. i deres første krydsover nok deres worst case scenarie. Det var det de lovede investorerne da de gik ud og fandt pengene til filmen da filmselskaber aldrig betaler hele gildet selv. Med det i baghovedet falder argumentet om at BvS klarede sig godt box office mæssigt til jorden.
Jeg vil senere skrive et længere indlæg om alt det andet men gå og tjek mit indlæg om MCU og DCEU ud for der holder mange af de pointer jeg skriver her og jeg tror du har brug for at kigge lidt nærmere på det.

Julius

Uden at starte en Marvel-DC-flamewar (jeg er ikke rigtigt fan af noget af det længere), skal det nævnes, at Marvels ambitiøse Avengers-projekt blev initieret allerede i 2008 med den første Iron Man-film, og det kulminerede så i 2012 med The Avengers, som på trods af sine narrative problemer er en sjov, veludført actionfilm med farverige karakterer.

DC forsøger så at kapitalisere på Marvels succes i 2013 med en noget forvirret Superman-reboot, der ikke vidste om den skulle efterligne Mel Gibsons Passion of the Christ eller Roland Emmerichs Independence Day.

I 2016, hvor Marvel allerede er i fuld sving med deres film, og i så stor en grad, at mange allerede er trætte af superheltefilm, sætter DC alt på bordet, og laver deres første 'crossover-film', på trods af, at der kun er introduceret én karakter i det etablerede univers. Det resulterede i formentlig én af de pinligste og selvhøjtidelige blockbusters, jeg nogensinde har set. En film, der skal være både Man of Steel 2, Batman og Batman V Superman på én gang. Alt var forkert, og det er den film, der skal kickstarte deres filmunivers for alvor.

Et halvt år senere kommer Suicide Squad så, og den er om muligt endnu værre end BvS. Hvis du troede, Batman V Superman havde mange karakterer, der skulle introduceres, så tænk om igen; her har vi et væld af karakterer, næsten ingen ved noget om, og de skal redde verden efter vi allerede HAR fået etableret, at der findes superhelte, som af en eller anden grund alle havde travlt den dag.

I 2017 får vi så Wonder Woman, en ganske fin origin story. Der bliver skruet ned for ødelæggelsespornoen og sepiafarvetonerne, og der er faktisk tale om en ganske sjov og wacky superheltefilm. Wonder Woman er ikke noget særligt, men den hopper tilbage til udgangspunktet for det, vi for ti år siden forbandt med superheltefilm.

Det er bare ikke nok for DC. Justice League (DC's Avengers) har været præget af reshoots, forfærdelige film-setups, og skal også komme blot halvandet år efter de valgte for alvor at kickstarte deres 'cinematic universe'.

DC er i gang med både storstils damage control og at forsøge at indhente Marvel, der allerede har kendt formularen i mange år nu.

Og nej, Justice League ser ikke lovende ud.

Meget velskrevet indlæg, må jeg også lige påpege. For det meste er jeg enig i det! :)

Jonas

Gode poienter!

Inshapedk

Tusind tak for din tid og dine velargumenterede pointer Julius.
Det er uundgåeligt at sammenligne de to, men jeg sætter pris på det ikke er din intention. Til trods for det vil jeg dog sige, at du udtrykker mange negative ting omkring DC, alt imens du fremhæver alt det du synes Marvel gør rigtigt. Jeg tror du skal spørge dig selv, om du er blevet sløret af Marvels strategi. Efter min mening, findes der ingen rigtig og forkert måde at etablere en franchise på, og synes nærmest DC skal have ros for ikke bare at abe efter.
Jeg deler naturligvis hverken dit syn på Man of Steel eller Batman V Superman (som jeg vil opfordre dig til at se det Ultimative Cut af hvis du ikke allerede har). Suicide Squad er en middelmådig film, men en film der trods kvalitet, dog stadig formår at have sit eget udtryk, hvilket jeg respekterer.
Du er naturligvis berettiget til din egen holdning til Justice League, men reshoots er en planlagt ting for ALLE budget-baskere. Hvor der er penge involveret, er mennesker der skal høres. Jeg tror et stort problem er, at DC ingen talsmand har, der kommer ud og taler for eller imod pressens ord. Det skaber fortvivelse.

Julius

Hvis det lød som om, jeg var Marvel-fan, var det på ingen måde min hensigt. Jeg konstaterede bare, at de var tidligere ude, og de gav sig mere tid til at opbygge deres filmunivers, og derfor får man bare indtrykket af at DC kæmper for at følge med så hurtigt som muligt.

Og ja, reshoots ER efterhånden blevet en vane for blockbusters, men instruktørskifte midtvejs i produktionen er sjældent et godt tegn. Se Fantastic 4, Rogue One og Island of Dr. Moreau for eksempler på, hvor galt det kan gå, når en film skifter instruktør midtvejs. (Ja, jeg ved godt, Snyder stadig er den primære instruktør, men Joss Whedon, ironisk nok instruktøren af Avengers, sprang til i næsten to måneders omfattende reshoots)

Men hvis det endelige produkt ikke bærer præg af for mange kokke i køkkenet, så er alt jo fint. Det kan man dog ikke sige om hverken Rogue One, Fantastic 4 eller Island of Dr. Moreau.

Angående et tretimers cut af en film, jeg på ingen måde brød mig om, går der nok et stykke tid, før jeg sætter mig til at se den, desværre ;)

Suicide Squad var dog stadig suverænt den værste film, jeg så sidste år. Det er meget sjældent, jeg bliver så følelsesmæssigt frustreret over hvor hårdt, filmen prøver at være 'hip' og 'edgy'. Dér må vi agree to disagree. Jeg tror dog stadig, at jeg er stået lidt af superheltetoget, er jeg bange for. Der er for meget til, at jeg gider forsøge at følge med nu :I

Inshapedk

Det kan man ikke argumentere imod. Det har du 100 ret i. Alle kæmper for at være med. Hvad Marvel/Disney har gjort er aldrig set i Hollywood før, og ikke kun Warner., ville ønske de tjente 'Avengers penge'.
Jeg tror du skal være fortrøstningsfuld omkring Justice League og håbe på det bedste - og tag det fra en Snyder-fan, der ville ønske han var blevet for at færdiggøre sin vision. Joss og Snyder er bare placeret så langt fra hinanden som muligt, i forhold til hvad de byder ind med. Forestil dig en Justice League film med den visuelle grandiositet Snyder bringer, og Joss' historie-sensabiliteter. Jeg tror det bliver et godt ægteskab :)
Haha. Det er også forståeligt. 3 timer er meget at dedikere til en film, og specielt en film man i forvejen har haft dårlige erfaringer med. Når det så er sagt, så glæder den ekstra halve time VIRKELIG filmen, specielt Superman's motivation og de usammenhængende klip. Den hviler bedre i sig selv.
Intet i vejen for det. Jeg siger gang på gang, at det fede ved film er den subjektivitet de fører med sig. Så længe man kan have en frugtbar debat om det.
I forhold til 'Superhero-fatigue', så er det noget jeg støder på i kommentarerne hver gang. Det er uundgåeligt nogen vil falde af vognen, men jeg tror stadig vi er der, at for hver enkelt der falder af vognen, er der en mere der hopper på. Så længe Hollywood satser på, at store budgetter skaber større indtjening, så er det svært at forestille sig superheltene forsvinde. Ihvertfald ikke før de formår at præsentere en ordentlig videospils-adaption.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter