Cookie- og Privatlivspolitik
Hvilket superhelteunivers klarer sig bedst?

Hvilket superhelteunivers klarer sig bedst?

Analyse af Marvel og DC

Stem op!
11
Stem ned!
0
(reset)

Indlægget er skrevet af Gritt Otkjær, der er bruger på kino.dk.

Nu da vi er langt inde i MCU (Mavel Cinematic Universe) og et stykke inde i DCEU (DC Extended Universe), vil se lidt på, hvordan de to filmiske superhelteuniverser klarer sig. Denne sammenligning er en bedømmelse på økonomi og gennemsnittet af kritikken blandt anmelderne og publikum. Indlægget handler derimod ikke om personlige meninger om hver enkelt film. 

Foretrækker jeg selv Marvel over DC, når det kommer til film? Svaret er ja, men jeg er ikke bestukket af Disney, som nogen DC-fans har fremturet mod kritikere ude på nettet. I et forsøg på at være fair i min analyse har jeg valgt at holde de tre første DC-film op mod de tre første Marvel-film (med en enkelt undtagelse), da Marvel er noget længere inde i deres verdensopbygning, end DC er.

Marvel vil derfor have flere helte at trække på, hvis jeg vælger de nyeste. Ved at vælge de første MCU-film vil det også være muligt at sammenligne, hvis de har haft problemer i opstartsfasen. Hvis jeg skulle havde valgt de nyeste, ville det være Ant-Man, Captain America: Civil War og Doctor Strange, som nok også taler til et andet slags publikum end Superman og Batman.

Uanset hvad vil det aldrig blive en helt fair analyse, da Marvel er noget længere inde i deres univers end Warners og DC. Jeg har valgt Man of Steel som den første film for DCEU, da Warner Bros. selv har valgt at anerkende den som den første film, selvom de oprindeligt forsøgte at køre både The Dark Knight Rises og Green Lantern i stilling som den første DCEU film.

Man of Steel/Warner Bros.

Før vi kaster os ud i det, er der her en række begreber og sider, jeg lige vil fortælle lidt om, da det er de parametre jeg vil se på. Bær over med mig, hvis du allerede kender disse ting.

Box Office Mojo: Er en side, der ser på, hvad en film tjener på USA’s marked, og hvad den tjener udenfor USA’s marked, og hvad den tjener i alt. Alle beløb er i dollars, og derfor vil alle beløb i analysen også være i dollars.

Rotten Tomatoes: Er en side, der samler (primært) de skriftlige mediers anmeldelser og ser på, om de har givet en positiv (frisk) eller negativ (rådden) anmeldelse. For at en film kan blive sat som frisk, skal 60 % af kritikerne havde sat den som frisk. Hvis 59 % eller færre af kritikerne sætter den som frisk, vil den stå som rådden på sitet. Hvis en film gør sig usædvanlig godt (75 % af anmeldelserne eller derover er friske) kan den få mærkatet ”certificeret frisk”. For store filmudgivelser kræver det 75 % friske anmeldelser med 80 kritikere giver den frisk inklusiv 5 top kritikere. Alle film i denne analyse vil blive set som store udgivelser, da de har premiere på verdensmarkedet.

Cinemascore: Da anmeldere og biografgængere langt fra altid er enige, findes der også sider for biografgængerne. Cinemascore beder biografgængere i USA at bedømme film på åbningsnatten. Dette er en skala der strækker fra A til F med A som det bedste og F som det dårligste.

Budget: Der er produktionsbudget i millioner, men der er også markedsføring, som man skal regne med ind. Det ligger på alt fra 50-250 millioner dollars. Mit bud på, hvad markedsføring koster, er og bliver kvalificerede gæt bedømt på artikler, jeg har læst. I oversigten vil det blive vist således: Produktionsbudget + markedsføring.

Break-even point: Dette er et begreb, som bruges til at fortælle, hvornår et projekt (bl.a. film) økonomisk er i 0. Ved dette punkt har projektet hverken tjent eller tabt penge. De fleste filmfirmaer vil aldrig selv sige, hvor deres break-even point er, så disse tal er bygget på forskellige siders gæt – hvilket kan gøre den del af analysen mindre retvisende. En film kan koste to til fire gange dens budget, fordi der er distribution, undertekster, markedsføring og biograferne, der ca. tager halvdelen af overskuddet. Med mindre jeg kan finde kvalificerede gæt, så lægger jeg markedsføring og budget sammen.  Bemærk at dette er en meget svær og diffus gren af at finde ud af, om en film er et flop eller succes. Så mange af jer kan sagtens nå til andre resultater, end det jeg kom frem til. 

Overskud/underskud: Jeg trækker indkomsten fra verdensmarkedet fra break-even point for at se om der er overskud eller underskud på filmen.

Studios: Klassiske filmstudier ejer eller samarbejder med tegneserieforlagene om at producere filmene. DC er med, fordi det er dem, der lavede superheltene og ejes af Warner Bros. Med Marvel Studio, menes udelukkende filmstudiet i Marvel, der intet har at gøre med Marvel Entertainment, som tager sig af tv og andre områder. Det er dog værd at notere, at Marvel Entertainment på daværende tidspunkt stod over Marvel Studio, og der går rygter om, at de har påvirket nogle af de film, der bliver fokuseret på i analysen. Det kan ikke vises, hvor meget eller lidt DC og Marvel Entertainment har påvirket, så der vil ikke blive fokuseret på dette. Der vil kun blive set på, hvilke firmaer der har været med til at producere filmen.

Da disse begreber nu er forklaret, går vi videre til selve analysen.

Iron Man & Man of Steel

Marvel Studios: Iron Man vs. Warner Brothers/DC: Man of Steel

Iron Man
Budget: 140 + 75
USA marked: 318.412.101
Verdensmarked: 585.174.222
Rotten Tomatoes: 94 % - Certificeret frisk
Cinemascore: A 
Break-even point: 215 
Overskud: 370.174.222 

Man of Steel
Budget: 225 + 150
US marked: 291.045.518
Verdensmarked: 668.045.518
Rotten Tomatoes: 55 % - rådden
Cinemascore: A -
Break-even point: 375
Overskud: 293.045.518

I denne runde vinder Iron Man på alle parametre, der bliver målt på, og der er her et ekstra forhold, der gør sig gældende for Iron Man. I 2008, da Marvel havde deres første film, var der ingen, der troede, den ville tjene penge. Langt hen ad vejen var superheltefilm ikke særlig profitable, og mange formåede ikke engang at tjene deres eget budget tilbage. Der findes undtagelser som Batman og nogle få andre, men indtil 2000 var det mere undtagelsen end reglen, at de ville tjene godt. Da Marvel købte filmrettighederne til flere af deres superhelte tilbage - inklusiv Iron Man - fik de rettighederne endnu billigere, end da de solgte dem i 90’erne.

Superheltefilm var primært noget, hardcore tegneserienørder så, men bestemt ikke den almindelige biografgænger. I tilgift var der ikke mange, der troede på den sindssyge ide, at man kunne bygge et kæmpe univers. Hvis publikum pludselig dropper fire film i træk, vil de jo ikke ane, hvad der foregår. Marvel Studio var derfor ude med en kæmpe risiko, mens Warner Bros.' 'Man of Steel' i 2013 levede i en tid, hvor superheltefilm er helt acceptabel at se for den normale biografgænger og desuden et kendt brand i forvejen i modsætning til 'Iron Man' på daværende tidspunkt.

The Incredible Hulk & Batman v Superman: Dawn of Justice

Marvel Studio/Universal: The Incredible Hulk vs Warner Brothers/DC: Batman v Superman: Dawn of Justice

The Incredible Hulk
Budget: 150 + 100 
US marked: 134.806.913 
Verdensmarked: 263.427.551 
Rotten Tomatoes: 67 % frisk 
Cinemascore: A- 
Break-even point: 250 (og 300)
Overskud: 13.427.551 

Batman v Superman: Dawn of Justice
Budget: 250 + 150
US marked: 330.360.194
Verdensmarked: 873.260.194
Rotten Tomatoes: 27 % rådden
Cinemascore: B
Break-even point: 800* 
Overskud:73.260.194

*Dette break-even point er blevet diskuteret vidt og bredt rundt omkring. Jeg har set både 400 millioner og 700-925. De fleste lander på 800, men nogle har sagt så højt som 925, mens Warner har sagt det er disse tal er for højt, hvilket har fået andre til at sige 700. Da flertallet støtter 800, har jeg også valgt det. Det har også været støttet af at Turkey Airline, fx har været med til at lave markedsføring for filmen, og det er næppe inkluderet i de 150 millioner, der er sat her. Dette baseret på at Warner alene brugte tre hele Comic Con-præsentationer til at skabe hype omkring filmen, hvilket er dyrt. Adskillige trailers og tv spot, som de har sendt ud, er heller ikke billige.

Her er konklusionen noget mere uklar, da man må sige, at ingen af filmene har gjort det lige så godt, som de burde. Der ud over skal man notere, det er to meget forskellig film, som ikke er særlig nemme at sammenligne, da fanbase og appel er meget forskellig. 13 millioner dollars i samlet overskud er bestemt ikke fantastisk for 'The Incredible Hulk', og der er folk, der gætter på at break-even point er 300 millioner, hvilket vil give et underskud på -36.572.449 dollars. Hvor Batman v Superman har et overskud på 73.260.194.

Her overgår 'Batman v Superman' nemlig 'The Incredible Hulk' uanset, hvordan man ser på det. Når det er sagt, så ligger 'Batman v Superman' langt under, hvad den burde gøre. For stor set alle andre film ville det være fantastisk at nå 873.260.194 dollars i total, men ikke så meget for 'Batman v Superman'. Hvis man ser på Batman for otte og fire år siden (The Dark Knight og 'The Dark Knight Rises') rammer de begge over en milliard.

Så har vi Superman, der tre år tidligere landede hen mod de 700 millioner i total, så det burde være rimeligt at antage, at de to, plus Wonder Woman, nemt burde kunne krydse 1 milliard-linjen. Vi taler om de tre mest kendte superhelte af alle superhelte, og det er deres første team up i en live action film. Der er tilmed en hemmelig kilde, der var ude og sige, at den skulle ramme 1 milliard linjen for at blive set som en succes, og man håbede på 1.3 mia. eller mere. Hold jer for øje, at anonyme kilder kan være alle mulige folk, og de kan havde en agenda osv. Men det er alligevel interessant og ikke helt urealistisk, hvis break-even point er 800 millioner.

Når det kommer til, hvad filmene har scoret i anmeldelser, vinder Hulk med sin A- over 'Batman v Superman' med B, hvilket ikke er særlig imponerende for 'Batman v Superman'. Faktisk fik den for det meste ikke særlig vellidte Terminator: Genisys et A- på Cinemascore til sammenligning. Det hjælper heller ikke 'Batman v Superman', at Marvel havde udfordringen, at de på dette tidspunkt delte Hulk med Universal, mens DC og Warner Bros. ikke behøver at acceptere input fra andre.

Nu er det ikke en helt fair sammenligning, og selvom jeg primært holder mig til gamle MCU-film, er der nok mange der spekulere på Captain America: Civil War. Jeg vil derfor lave en 'Captain America: Civil War' vs. 'Batman v Superman' for lige at give jer en ide om, hvordan DCEU holder op mod en ny MCU-film. De fleste sammenligner de to film da de kom ud det samme år, i højere grad taler til det samme slags publikum, har samme produktions budget, og begge film handler om superhelte, der kæmper imod hinanden.

Captain America: Civil War & Batman v Superman: Dawn of Justice

Marvel Studios: Captain America: Civil War vs Warner Brothers/DC: Batman v Superman

Captain America: Civil War
Budget: 250 + 180
US marked: 408.084.349 
Verdensmarked: 1.153.304.495 
Rotten Tomatoes: 90 % - Certificeret frisk 
Cinemascore: A 
Break-even point: 860* 
Overskud: 293.304.495 

Batman v Superman: Dawn of Justice
Budget: 250 + 150
US marked: 330.360.194
Verdensmarked: 873.260.194
Rotten Tomatoes: 27 % rådden
Cinemascore: B
Break-even point: 800
Overskud: 73.260.194 

* Dette tal er fundet på et forum, så det kan sagtens være totalt gæt, men det er ikke urimeligt, hvis Break-even point for 'Batman v Superman' ligger på 800. Tallet for markedsføring kommer fra det samme forum så hav det samme forbehold. Derudover skal det noteres, at nogen foreslår, at produktionsbudgettet for 'Batman v Superman' er så højt som 410, fordi den blev skubbet otte måneder tilbage. Jeg har dog ikke fundet nogen beviser på dette, og vi ved det ikke, før Warner offentliggør årsregnskabet i 2017.

Her vinder 'Civil War' på alle parametre, idet dens indtjening er større, og både anmeldere og biografgængere er gladere for den. Marvel får næsten 300 millioner dollars i overskud, mens Warner Bros. ikke engang kan nå de 100. Dette på trods, af at 'Batman v Superman' udkom i marts måned, der anses for ret kold og død i biografverdenen, og den havde derfor ikke nogen større konkurrence. I dens anden weekend droppede den 69 %, og til sammenligning faldt den ikke særlig populære Batman og Robin 63 %. 'Civil War' kommer ud i maj som i højere grad sæson for Blockbusters, hvilket betyder masser af konkurrence, og den droppede 59 % dens anden weekend.

Iron Man 2 & Suicide Squad

Marvel Studio: Iron Man 2 vs Warner Brothers/DC: Suicide Squad

Iron Man 2
Budget: 200 + 150* 
US marked: 312.433.331 
Verdensmarked: 623.933.331 
Rotten Tomatoes: 72 % - Certificeret frisk. 
Cinemascore: A 
Break-even point: 400 
Overskud: 223.933.331 

Suicide Squad
Budget: 175 + 150*
US marked: 325.100.054
Verdensmarked: 745.600.054
Rotten Tomatoes: 26 % rådden
Cinemascore: B+
Break-even point: 600**
Overskud: 145.600.054

* Ingen steder kunne der findes pålidelige bud på, hvad markedsføringen har kostet, så jeg er blot gået med de tal, der kunne findes. Det svækker analysen af begge film, men jeg håber i vil bære over med mig. Hvis i kan finde en mere pålidelig kilde, så skriv det endeligt. For 'Suicide Squad' er der gået massive rygter om store re-shoots, men de 175 er det officielle budget, så det går jeg med.

** Igen har der været stor variation med 700-925 i break-even point for 'Suicide Squad', men jeg er gået med 600. Jeg tror de overstående bud er for høje, da 'Batman v Superman' og 'Civil War' lå i samme skala, og de kostede mere at producere. Vi ved med sikkerhed, at filmen som minimum skal have tjent 325 for at nå til break-even point. Break-even point for 'Iron Man 2' er noget lavere end 'Suicide Squad' på trods af det højere budget. Det kan jeg ikke forklare ud over, at de måske var i stand til at få mere profit fra biograferne, eller måske var distributionsomkostningerne lavere, men det er rent gæt fra min side. Det kan også være disse tal er totalt forkerte, så jeg forsøger at være forsigtig med konklusionerne.

'Iron Man 2' har et større overskud end 'Suicide Squad', men igen kan man ikke være helt sikker på de præcise tal. Selv hvis det passer, burde 'Iron Man 2' præstere bedre, når man ser på, hvad den første 'Iron Man's overskud og efterfølgerens forøgelse af budgettet. Når det er sagt, så plejer film med flere helte/skurke at tjene mere end enkeltstående film, og set ud fra det, burde overskuddet være bedre, end det er. Den bliver overhalet af en seks år gammel film i overskud! Selv hvis beregningerne er upræcise, har 'Suicide Squad', en teamup-film, kun tjent 121.666.723 mere end en seks år gammel film fra begyndelsen af superheltefilmenes tidsalder. Bedømt ud fra tallene om overskuddet er det Iron Man 2, der vinder, men det var nok forventet, at begge film skulle gøre det bedre. Når det kommer til anmeldelserne, vinder 'Iron Man 2', idet den får certificeret frisk, og den rammer et A på Cinemascore mod B+ for 'Suicide Squad'.

Konklusion: MCU tjener flere penge på deres film end DCEU gør, når man ser på overskuddet, efter at break-even point er trukket fra. De appellerer også langt stærkere til biografgængere og kritikkere, end hvad DCEU formår.

Vil du også skrive blogindlæg for kino.dk? Skriv til daniel@kino.dk og hør nærmere.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Adrian

DC har ikke haft den bedste start, men efter at have set Batman v Superman: Extended Cut og fulgt med i, hvad der sker med Justice League filmen, så er jeg helt klart mest med på DC. Det er kun min personlige holdning, men jeg synes Civil War var langt kedeligere og mere langtrukken end Batman v Superman. Den synes jeg slet ikke var kedelig på nogen måde. Ja, DC har haft en lidt dårlig start, og Suicide Squad har også mange mangler, men en anden ting er, at folk er vant til, at Marvel laver størstedelen af de store superhelte blockbusters, og så går de ind til en ny superheltefilm, som ikke er Marvel... ja.. ikke alle superhelte film behøver have lige så meget humor. Personligt, selvom jeg også er vild med Marvel, foretrækker jeg DC. DC virker til at være stærkt på vej opad.

Horsi

Nu skrev jeg mest om de økonomiske og modtagelsemæssige forhold fordi hvis jeg skulle argumentere ud fra personlig holdninger ville vi stadig sidde her til næste jul. Jeg tror på at DC er på vej mod det rigtige med deres nye team der nu overser DCEU. Men hvad jeg frygter er at AT&T de ny ejere af WB laver om på en masse i DCEU fordi de ikke har gjort sig så godt som de burde med risiko for at vi får det hele til at blive værre.

Elhajenuser/340880

I stedet for hele tiden at konkurrence om hvem, der klarer sig bedst på salgssalg, burde DC og Marvel lave nogle fællesprojekter. Gad da godt se "Justice League vs Avengers" fx. Så kunne heltene ta' deres fights på det store lærred i stedet for på Box office.

Horsi

Det kunne være fedt, men tror ikke det sker lige med det samme. Jeg tror Warners lige skal havde styr på deres univers før det sker. Jeg er heller ikke sikker på at Warners CEO's kan bide stoltheden i sig og spørge og Marvel har ikke nogen grund til at spørge lige nu. Der findes faktisk en comic med cross over mellem DC og Marvel hvor Superman har Captain America's skjold og forsøger at bruge Thor's hammer.

Andreas

Lige nu er der jo ingen tvivl. Alt som Marvel laver tjener godt ind, og bliver relativ stor succes, men dog med skuffelser ind imellem (her tænker jeg den seneste Avengers, Iron Man efterfølgerne, og Thor universet). Marvel har også formået at bygge deres univers godt op, og kommer med flere spændende film fremover (Spiderman, Black Panther fx).
Men der er også kritikpunkter, et af dem er, at deres film ofte er kedelige at se på, de virker mere som actionfilm med superhelte, og ikke tegneseriefilm (hvilket jeg synes karaktererne fortjener). En af grundene til dette er filmenes farvebalance, som ofte er grå og dæmpet, se bare billedet til artiklen her. Der er lavet en rigtig god video på youtube omkring det, som hedder "why marvel movies look ugly".
Et andet kritikpunkt er at filmene ikke er så originale. Ofte følger de den samme formular, og prøver sjældent noget nyt, men lefler lidt for den gennemsnitlige action-elskende biografgænger.

DC har haft en dårlig start i forhold til forventningerne, hvilket især også skyldes at Warner Bros har været for styrende i instruktørens beslutninger (her tænker jeg på at BvS Directors Cut var en langt bedre film end Cinematic cut, fordi Snyder kunne bygge historien ordentlig op i den version).
Jeg glæder mig rigtig meget til at se de klassiske superhelte som Wonder Woman, The Flash, og Aquaman på det store lærred. Her er Marvel desværre løbet tør for de helte man er vokset op med, hvilket godt kan fjerne lidt af magien ved superheltefilm.

Horsi

Ja Marvel vinder lige nu selvom den seneste Avengers nok blev set som en skuffelse for Marvel da de ser på hvordan film gjorde i fortiden og så gå frem derfra. Jeg synes filmene er fin i at balancere imellem aktion og person udvikling.

Jeg tror at et andet problem for DCEU - ud over problemet med at Warners blander sig er at de ikke har nogen plan. Sig hvad du vil om Feige men han viser at han tydeligvis har en plan for MCU. Warners har ikke nogen plan for DCEU men forsøger i stedet at give fan service. Folk var vilde med Harley Quin - så får hun en film. Åh Man of Steel gjorde sig ikke så godt i box office. Drop den og giv os Batman v Superman. Jeg tror på at Marvel kan håndtere at skubbe fokus over på de mindre kendte superhelte og gøre dem lige så elskede som de gamle så det handler bare om at vi acceptere det.

Patrick

Må sige jeg synes de to EUs ligger meget forskelligt. De klarer sig begge fornuftigt/godt hvad angår indtjening men hvis man graver lidt dybere er der mindst et punkt hvor DC er foran.
Marvel (nok til dels grundet Disney, som aldrig rigtigt har været et selskab der tog chancer)er blevet ret forsigtige med deres film. De følger stort set alle sammen den samme formel og har ofte de samme problemer. Mange af dem blevet forudsigele (især origin filmene), de har stort set alle svage skurke og vi har stadig flere år før vi får en kvindelig helt at se i sin egen film hvilket ærlig talt er en smule pinligt i min optik.
DC har mindre kvalitet men til gengæld skal de have point for at prøve noget anderledes med især Suicide Squad. De kommer også ud med deres kvindelige helt næste år allerede (det skal dog siges at det er væsentligt nemmere for dem da Wonder Woman er den klart bedst kendte kvindelige helt).
Man kan argumentere for om Ant-Man og Guardians of the Galaxy ikke er chancer men på den anden side kom disse ud så langt inde i deres univers at de har haft en ret god ide om at de ville blive succeser selv hvis anmeldelserne svigtede (hvilket de ikke gjorde især ikke for Guardians)

Horsi

Ja de er meget forskellige og det var en af grundene til at jeg valgte at sammenligne dem på disse parametre. Havde jeg sagt hvad jeg synes om dem ville jeg havde snakket en debat der ville vare i det evige. Jeg vil sige DCEU klare sig mindre godt med hensyn til indtjening selvom Marvel også burde havde gjort sig bedre. Marvel gjorde det ikke så godt med Hulk og Iron Man 2. Dog var der kilder der mener Man of Steel var forventet til at ramme 1 mia. og 1.3 for Batman v Superman. Suicide Squade har kun gjort det fint nok økonomisk forudsat det er det rigtige produktions budget og ikke forhøjet af de rygtede reshots.
Ja stor point til DC for at gøre noget anderledes. Plus at vi får en kvindelig superheltefilm langt om længe. Jeg tror dog vi vil se meget mere diversitet i MCU efter at Kevin Feige har fået mere bestemmelse. Det var i høj grad Ike Perlmutter der har blokeret for den slags blandt andet da instruktøren til Iron Man 3 spurgte om at han måtte få en kvinde som skurk fik han nej da Ike Perlmutter mente det solgte mindre legetøj.

Patrick

Men kan efter et par hurtige kig se at det helt klart virker til han har været det primære problem for dem. Forhåbetligt sker der lidt på den front nu, hvor Feige ikke har nogen der ånder ham i nakken.

Horsi

Perlmutter er en mand der holder sig ude af rampelyset. Vi har kun et billede af ham fra 80'erne. Feige og Perlmutter er aldrig rigtig kommet godt ud af det med hinanden. Sammenstød har blandt andet inkluderet kvindelig skurk i Iron Man 3 og helt generalt har Perlmutter været imod minoriteter og kvinder i film. Perlmutter har også recastet Terrence Howard med Don Cheadle fordi sorte folk ifølge ham alle ligner hinanden så ingen ville alligevel bemærke det. Så jeg tror mere det er der, man finder problemerne. de kommende MCU film virker på vej i den rigtige retning. Prøv at se hvordan sammensætningen på Spiderman's skole ser ud. Meget mere diversitet og den kommende Black Pantha - som Feige fik lov til at lave mod at han lavede en Inhumans film som nu er aflyst - har kun sort kast. Så jeg tror det bliver bedre nu.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter