Cookie- og Privatlivspolitik
Reklamer med Mads Mikkelsen og Co.

Reklamer med Mads Mikkelsen og Co.

Brands hyrer Hollywood-stjerner

Stem op!
11
Stem ned!
0
(reset)

Mads Mikkelsen, Clive Owen og Elle Fanning er blandt de store Hollywood-stjerner, som medvirker i en ny bølge af kommercielle kortfilm.

Disse reklamefilm handler ikke om selve produktet, der bliver promoveret, men er bygget op som 'rigtige' kortfilm med plot, action og karakterer. Hvis et brand har penge nok, kan der hyres anerkendte instruktører og kendte filmstjerner, der forhåbentlig kan tiltrække et større publikum.

BMW startede allerede trenden med The Hire-serien i 2001: Clive Owen havde hovedrollen i alle otte kortfilm, som blev instrueret af nogle af tidens hotteste instruktører, fra Ang Lee til Guy Ritchie og Alejandro González Iñárritu.

Nissan og Mercedes-Benz fulgte snart BMWs eksempel med deres egne action-kortfilm, som dog ikke kunne opnå samme star power-effekt. Men scenen var sat for fremtidens marketing-strategi: Hvorfor nøjes med product placement i store Hollywood-produktioner, når man kan producere filmen selv og bygge hele handlingen op omkring et specifikt produkt?

Selvom BMW til sidst stoppede The Hire-serien, fordi den blev for dyr, puster de nu nyt liv i projektet med 'The Escape'. Clive Owen er tilbage i kortfilmen, som er instrueret af Neill Blomkamp og også har Elle Fanning og Jon Bernthal på rollelisten. Og selvom det jo 'bare' er en reklame, er filmen utvivlsomt underholdende.

Handlingen er simpel men medrivende: En skummel organisation har hyret 'The Driver' til at transportere en klonet pige til hendes nye ejer. De bliver jagtet af FBI, men heldigvis kører Clive Owen i en heltemodig BMW, som jo selvfølgelig har flere hestekræfter end en helikopter:

BMW-seriens comeback falder sammen med konkurrenten Fords nye kortfilm, 'Le Fantôme', som udkom få uger forinden.

I 'Le Fantôme' spiller Mads Mikkelsen en snigmorder, som er hyret til at dræbe et ægtepar, men forelsker sig i deres bil i stedet:

Selvom disse kortfilm jo tydeligvis er reklamer i forklædning, har de begge fanget Hollywood blockbuster-stilen, godt hjulpet på vej af de kendte skuespillere og instruktører, der medvirker.

Faktisk er filmene så godt lavet, at selve produktets rolle i handlingen (næsten) kan tilgives. Man kan ligefrem undre sig over, om der reelt er en forskel på kortfilm direkte produceret af reklamørerne og 'rigtige' film, som eksempelvis James Bond, der gør åben reklame for Aston Martin-biler.

Reklame eller kunst?
Reklamebranchen har alle dage kæmpet om kundernes opmærksomhed, og bruger ofte kendisser for at holde seernes interesse.

Indenfor de sidste fem år er konkurrencen blevet endnu hårdere, da især internet-brugere er blevet alt for gode til at springe reklamerne over.

Derfor giver det god mening at gøre selve reklamerne til små film, som folk har lyst til at se og dele, hvad end det er mini-actionfilm eller kunsteriske kortfilm med en dybere mening.

Nike er et af de mange store brands, der er hoppet med på bølgen, her med selveste Cristiano Rolando i en humoristisk film, hvori fodboldspilleren bytter krop med én af sine unge fans:

Der er ingen tvivl om, at Nikes kortfilm spiller på Ronaldos image, og henvender sig direkte til det publikum, der nyder at se ham gøre lidt godmodigt grin med sig selv.

Men der er mange måder at gribe en kortfilmskampagne an på: Cornetto har for eksempel valgt at gå ind i en social sag, i håbet om at forbrugere vil forbinde selve Cornetto-isene med det positive budskab i deres Cupidity-filmserie.

I en af disse Cornetto-sponsorerede kortfilm ser vi to unge kvinder forelske sig, og selve produktet spiller kun en rolle til allersidst:

"Varemærkede kortfilm", som de nogen gange bliver kaldt, kan også være en måde for instruktører at udtrykke deres kunstneriske stil.

Da Prada og Wes Anderson lavede en kortfilm sammen, var der for eksempel ingen tvivl om, at det var en Wes Anderson-film med kun en enkel direkte henvisning til Prada:

Dette er kun få eksempler på en hel ny marketing-strategi, som vender filmverdenens product placement-model på hovedet. De sponsorerede kortfilm åbner reklamebranchen op for kunstnere, som kan følge deres vision - hvad end det er storslået action eller tankevækkende sociale budskaber - med minimal brug af brands og produkter.

Hvis dette repræsenterer fremtidens reklamefilm, vil jeg redeligt indrømme, at det er en positiv udvikling: Reklamer skal jo være der alligevel, så hvorfor ikke poste marketingsbudgettet i nogle kreative, velproducerede kortfilm?

På den anden side viser det jo også en accept af det faktum, at barrieren mellem kunst og forbrugerisme efterhånden er ikke-eksisterende. Man kan sagtens argumentere for, at reklamer skal holdes helt ude af filmiske narrativer - men når nu Hollywood i forvejen helt skamløst tjener deres penge på akavet product placement i spillefilm, er det løb måske allerede kørt.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Wayne

Jeg synes nemt at jeg mister interessen. Historierne bliver for tynde og ligegyldige.

På mange måder var Bondfilm med Pierce Brosnan så fyldt med product placement fra BMW og Sony Ericsson at det var for tydeligt. Men næsten hellere det end antydning af en historie, som er ligegyldig.

Man kunne lære noget af Polle fra Snave, som havde en gennemgående handling - hvor figuren endte som filmstjerne.

Jeg ville hellere se en fortsat historie, som folk ville følge over 30 små afsnit - det ville være genialt, for så var man tvunget til at se det hele. Forudsat at der skete noget vigtigt i hvert lille afsnit.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter