Cookie- og Privatlivspolitik
Mesterværk eller en mesters værk

Mesterværk eller en mesters værk

De ikke-kanoniserede filmperler

Stem op!
14
Stem ned!
0
(reset)

Indlægget er skrevet af Kristian Enevoldsen, der er fast blogger på kino.dk.

Vi har alle sammen vores egne favoritfilm og dermed film, som vi mener, er mesterværker. Men hvad er det egentlig, der gør en film til et mesterværk? På Filmskolen i Ebeltoft var en uge dedikeret til netop mesterværker, men ikke lige de film, som er blevet bredt anerkendt og kanoniseret, men titler, som man roligt kan betegne som mesterværker eller nærmere bestemt: En film af en mester.

Når man nævner instruktører som Orson Welles, Michael Curtiz eller Steven Spielberg, så er det normalt film som Citizen Kane, Casablanca og Schindler's List, man tænker på, men man skal ikke tage deres andre film for givet. Det kan godt være, at de ikke er blevet kanoniseret som mesterværker, men eftersom hver af dem er lavet af en instruktør, der har lavet et mesterværk, kan man betegne dem som en mesters værk.

Mildred Pierce/Warner Bros.

Flere af ugens film på European Film College i Ebeltoft var fundet længere nede i cv’et hos de store mestre. Ugen startede med Michael Curtiz’ 'Mildred Pierce', som er en sær blanding af romantisk drama, screwball-komedie og film noir med mord og intriger. Curtiz, som oprindeligt kom fra Ungarn, er mest kendt for 'Casablanca', men 'Mildred Pierce' fungerer på mange af de samme planer. Ligesom 'Casablanca' er den underholdende, fængende og interessant rent filmteknisk.

Så hvorfor er 'Casablanca' blevet hovedværket fra Curtiz' hånd og ikke 'Mildred Pierce'? Har det noget at gøre med stjernerne, der medvirker i filmene? Humphrey Bogart og Ingrid Bergman var store og kendte, og publikum ville gerne se på dem, hvorimod Joan Crawford, som spiller hovedrollen i 'Mildred Pierce', blev betegnet som Box Office poison. Hun vandt godt nok en Oscar for sin præstation, men filmen blev ikke en succes. Den er dog bestemt værd at opsøge, da den blander flere genrer og er virkelig vellavet.

Ugen stod på mange forskellige film fra flere prominente navne. Catch Me If You Can af Steven Spielberg blev i 2002 betegnet som en lille og ubetydelig film fra den store håndværkers hånd, men det er en vellavet og underholdende film, som man sagtens kan se som en af Spielbergs lette, men fine film.

Werckmeister Harmonies/Arte

Den ungarske instruktør Béla Tarr, som har stået bag det otte timer lange epos Satan's Tango og den omvendte skabelseshistorie Hesten fra Torino, betegnes som en af de store mestre fra Østeuropa. Ugen bød på en visning af hans 'Werckmeister Harmonies', som i sin samtid blev betegnet som et hovedværk af anmelderne, men publikum var ikke så villige til at se den.

Men det bør man unde sig selv, da det er en eftertænksom og speciel film, man ikke har set lignende og er det ikke nogle af de kvaliteter, der gør et mesterværk. En film, som har noget, man ikke har set lignende før. At betegne en film som et mesterværk er en diskussionssag, men hvis en film gør noget nyt og banebrydende, bør man overveje betegnelsen meget nøje.

Ugen bød også på to bud af helt nye film, som man kan betegne som reelle mesterværker: Cannes-vinderen Sauls søn og Berlin-vinderen Victoria, som begge er teknisk originalt lavet, og som har en fængende historie. Det kan godt være, at man ikke kan bruge termen ’mesterværk’ lige nu, men om et par år eller ti, så vil man nok kunne betegne de to film som to teknisk banebrydende værker, som gjorde noget ekstraordinært i 2015.

The Conversation/Paramount Pictures

Det endelige mål for ugens kursus på filmskolen var, at kursisterne skulle være med til at lave en ny kanon for nogle ukendte, glemte eller mindre kendte film fra store mestre, i stedet for de kendte, store film, som alle betegner som mesterværker. Et værk fra en mester kan indeholde mange af de samme elementer, som mesterens kanoniserede mesterværk (eller mesterværker) har. Francis Ford Coppola vil nok blive husket for The Godfather, men 'The Conversation' med Gene Hackman er en mindre, men ikke desto mindre lige så god film som 'The Godfather'. The Searchers vil nok betegnes som John Fords hovedværk, men den lille komedie 'The Quiet Man' er en film i en helt anden genre, men har bestemt mange af de samme kvaliteter som mesterværket.

Min egen personlige kanon bestod af film som 'The Conversation', som er et mesterstykke ud i minimalistisk spænding, 'Sauls Søn', som jeg mener, er en stærk og virkelig medrivende film, der bruger nogle virkemidler, der bare slår lige i hjertet, og så Michael Curtiz' 'Mildred Pierce', som er et dejligt afbræk fra Curtiz' andre film som 'Casablanca' og 'Robin Hood', men som bestemt ikke skal tilsidesættes, da den er en meget vellykket blanding af flere genrer. Alle tre film er lavet af tre mestre inden for deres felt, og derfor mener jeg klart, at man kan kanonisere dem som ikke-kanoniserede mesterværker.

Det var en spændende uge i Ebeltoft, hvor man fik øjnene op for mange mindre, men samtidig fantastiske film, som burde få større status, end hvad de har fået. Man ved aldrig, hvad fremtiden kan bringe for de mindre film.

Vil du også skrive blogindlæg på kino.dk? Skriv til daniel@kino.dk og hør nærmere. 

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Segoyuser/116755

Skønt indlæg synes jeg kan huske den film Mildred Pierce den er absolut seværdig.
Sikken fin ide, sætter da tanker igang og gid sådan en som jeg kunne have været med enten set film eller hørt jeres hver især indlæg.

Der er da lige nogen film jeg vil tjek op på hvis de kan findes.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.