Cookie- og Privatlivspolitik
Jodie Foster går i mesters fodspor

Jodie Foster går i mesters fodspor

- imens George Clooney stjæler billedet

Stem op!
210
Stem ned!
0
(reset)

CANNES. Money Monster er blevet vist for verdenspressen i Cannes, hvor den deltager udenfor konkurrence. Jodie Foster har instrueret en satire (stærkt inspireret af Sidney Lumet), der til tider kan virker letkøbt, men som overordnet er effektiv underholdning.

I Dog Day Afternoon spiller Al Pacino en gidseltager, der for en eftermiddag bliver mediernes nye darling. I ’Network’ udnyttes Peter Finch af sin egen grådige tv-kanal. Begge film er instrueret af Sidney Lumet, og Jodie Foster har iscenesat en kombination af begge film tilsat den moderne finanskrise og elementer af The Truman Show.

George Clooney er formidabel som idiotisk aktieekspert med eget tv-program, der i en direkte udsendelse tages som gidsel af en ung mand (Jack O’Connell). Julia Roberts spiller den chokerede tv-producent, som dog stadig formår at flytte rundt på sine kameramænd (for at få den helt rigtige vinkel), imens politiet indsætter snigskytter, mandskabsvogne, osv.

Fundamentet giver Jodie Foster mulighed for at gennemløbe en række klassiske filmiske virkemidler, men plottet er naturligvis sekundært i forhold til det kritiske ærinde, som ’Money Monster’ ligger for dagen.

Sensationslystne medier, den kyniske finansverden og hysteriet på sociale medier står skiftevis for skud. Der skydes af og til med letkøbte spredehagl, og der sker i princippet alt for meget, men filmen holdes flyvende af en indigneret agenda, der bruger alle midler for at nå i mål.

Det gør hverken Jodie Foster til nogen Sidney Lumet eller 'Money Monster' til nogen 'Dog Day Afternoon'. Det er til gengæld et opløftende bidrag fra den mest etablerede side af Hollywood.

Money Monster får dansk premiere den 2. juni.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!
SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter