Cookie- og Privatlivspolitik
2 kvinder bag festivalens bedste film

2 kvinder bag festivalens bedste film

Andrea Arnold og Maren Ade styrer Cannes

Stem op!
104
Stem ned!
0
(reset)

CANNES. Jane Campion er den eneste kvindelige vinder af Guldpalmen de sidste 40 år. Det kan ændre sig i 2016, hvor Andrea Arnold og Maren Ade står bag hovedkonkurrences hidtil bedste film.

Kritikken om for få kvindelige instruktører i Cannes har jævnligt været på tale.

Reaktionen sidste år var en åbningsfilm instrueret af en kvinde, men Emmanuelle Bercots 'Standing Tall' var desværre ikke noget særligt. I hovedkonkurrencen gik det endnu værre for den mislykkede ’Marguerite & Julien’. Kun Mon roi, instrueret af Maïwenn, skilte sig ud med en palme for Bedste kvindelige hovedrolle.

Men dette års Cannes er en anden størrelse.

Verdens bedste far?
’Toni Erdmann’ af Maren Ade fik kritikerne til at juble og klappe midt under filmen. Det sker sjældent (men det skete, da Mads Mikkelsen endelig slog fra sig i Jagten), og det føltes som om, salen gav slip på en begejstring, der langsomt, men sikkert, var bygget op undervejs. Dramaet handler om en far (Peter Simonischek), der rejser fra Tyskland til Bukarest for at besøge sin ambitiøse datter (Sandra Hüller). Begge spiller fremragende, og filmen tillader sig, at udfolde de to karakterer i en konstant bevægelse over samtlige 162 minutter. Det betyder, at filmen aldrig træder vande, og at man står overfor et realistisk far/datter-forhold til trods for en række absurde situationer, man egentligt ikke burde tage for gode varer. Filmens tone balancerer mellem drama og en række Inspector Clouseau-agtige scener, der overrasker i starten, men efterhånden bliver en naturlig del af handlingen. Årsagen er farens usædvanlige svaghed for at skifte identitet, og jeg har aldrig set en lignende karakter på film. Det er Maren Ades gevinst, at det hele lykkes. ’Toni Erdmann’ er en film uden fortilfælde.

American Honey/Pulse FilmsDe smukke unge mennesker
’American Honey’ af Andrea Arnold følger en gruppe unge, der rejser gennem den amerikanske midtvest i en minibus. Planen er et sælge magasin-abonnementer, men målet er at føle sig fri. Resultatet er musik, sex, druk og andre klassiske elementer fra enhver anden ungdomsfilm. Men filmen er instrueret af Andrea Arnold og ikke John Hughes. Den britiske instruktør fortsætter sit fokus på den tarvelige side af medaljen, og hun udnytter blikket fuldt ud. Der kravler insekter på karakternes skuldre, parkeringspladserne flyder med skrald, og Nordamerika har sjældent været grimmere. Karakterernes handlinger er uden konsekvenser (en af dem spilles af Shia LaBeouf, så det siger det hele), men der moraliseres ikke, og det er blandt filmens styrker. ’American Honey’ har elementer af Easy Rider, Badlands, Wild at Heart og 'Kids'. Det er måske ikke en ny generations svar på førstnævnte. På den anden side er det ikke langt derfra.

Mal de pierres/Les Productions du TrésorFransk tåreperser
’Mal de pierres’ af Nicole Garcia deltager også i hovedkonkurrencen, men det er et mysterium hvorfor. Marion Cotillard spiller en ulykkelig gift kvinde, der under et kurophold møder en soldat, der er lige så spændende, som han er døende. Der er elementer af Thomas Manns ’Trolddomsbjerget’, men ellers er det svært at finde positive vinkler på det træge drama, der tynges af sin egen alvor og monotone handling. Cotillard, der stort set er med i hver eneste scene, leverer det samme lidende ansigtsudtryk gennem to timer. Er man fan af den franske skuespiller, er der måske mere at hente. Filmen er baseret på romanen, ’From the Land of the Moon’, af Milena Agus.


The Handmaiden/Moho FilmSydkoreansk svindel
’The Handmaiden’ af sydkoreanske Chan-wook Park (ham med Oldboy) er måske ikke instrueret af en kvinde, men handler til gengæld om en udspekuleret tjenestepige, der forsøger at tilrane sig en formue. Filmen er flot, velspillet og nærmest besat af et erotisk forhold mellem de to kvindelige hovedroller. For en god ordens skyld finder Chan-wook Park plads til et par af sine særlige kendetegn (tortur og blæksprutter), og selvom det er umanerligt vellavet, er det hovedsageligt stil over indhold. Nogle kritikere var dog ovenud begejstrede. 'The Handmaiden' er baseret på romanen ’Fingersmith’ af Sarah Waters.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!
SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter