Cookie- og Privatlivspolitik
13 film jeg skal se i Cannes

13 film jeg skal se i Cannes

Store forventninger

Stem op!
151
Stem ned!
0
(reset)

CANNES. Jeg skal se flere end 13 film på årets festival, men et sted skal man jo starte, og følgende film ser særligt interessante ud, i hvert fald på papiret. Forhåbningen er et par solide overraskelser fra uventet kant, men jo mere man håber, jo mere glimrer den slags ved sit fravær - og det er jo ikke ligefrem fair.

American Honey
Fordi Andrea Arnold har et sjældent flair for det trøstesløse, der kan komme fortællingen om en ung pige i amerikanske rock’n’roll-omgivelser til gode.

Captain Fantastic
Fordi seks børn opdraget af Viggo Mortensen i skoven lyder som et ganske fint plot til en film om moralens forfatning i den moderne verden.

Café Society
Fordi jeg elsker Woody Allen, og fordi sidste års Irrational Man var et stort skridt i den rigtige retning ovenpå Magic in the Moonlight.

Den store venlige kæmpe
Fordi Roald Dahls bog er et yderst charmerende bekendtskab, og fordi Steven Spielberg på alle måder lyder som den rette mand til jobbet.

The Handmaiden
Fordi Chan-wook Park har en særlig fornemmelse for det foruroligende, som måske, måske ikke, kan gennemsyre det historiske drama om en udspekuleret tjenestepige.

Hands of Stone
Fordi boksefilmen fik nyt liv med Creed, og fordi Robert De Niro spiller den legendariske boksetræner, Ray Arcel, der var træner for 18 verdensmestre.

Hell or High Water
Fordi filmen med Chris Pine, Ben Foster og Jeff Bridges ligner en hårdkogt krimi fra sydstaterne i stil med Lone Star af John Sayles.

I, Daniel Blake
Fordi man aldrig må lade et Ken Loach-portræt af den britiske arbejderklasse gå sin næse forbi.

Money Monster
Fordi en direkte gidseltagning på tv vækker minder om Dog Day Afternoon, og fordi Jodie Foster prøver kræfter med Hollywoods største navne.

(M)uchenik
Fordi det russiske drama, om en ung student der stiller spørgsmål ved en verden i moralsk forfald, kan lyde som en moderne opdatering af Dostojevski, Tolstoj og andre litterære landsmænd.

Personal Shopper
Fordi Kristen Stewart i en spøgelseshistorie fra modeverdenen lyder som en udfordrer og pendant til Nicholas Winding Refns ‘The Neon Demon’.

Sieranevada
Fordi Cristi Puiu instruerede The Death of Mr. Lazarescu og denne gang bruger 173 minutter på at studere en familie der samles ovenpå en patriarks død.

Staying Vertical
Fordi det er Alain Guiraudies første film siden den vellykkede krimi-thriller-komedie, ’Stranger by the Lake’, om mord blandt homoseksuelle ved en sø i Frankrig.

Ovenstående inkluderer desværre ikke nye film af Xavier Dolan, Paul Verhoeven, Christian Mungiu, Asghar Farhadi, Dardenne-brødrene og The Neon Demon, som vises mod slutningen af festivalen, hvor undertegnede er tilbage i Danmark.

Følg @kinodk på Twitter for de første reaktioner på filmene i Cannes.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Erik F

Det ligner et stærkt felt i Cannes i år. Jeg krydser fingre og håber, at de fleste af filmene kommer op herhjemme i løbet af det kommende års tid.

Wayne

Jeg er "slet ikke" misundelig :-)

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter