Cookie- og Privatlivspolitik
Takkebrev fra en tegneserienørd

Takkebrev fra en tegneserienørd

Batman v Superman

Stem op!
259
Stem ned!
0
(reset)

Blogindlægget er skrevet af Jonas Mose. Der advares mod spoilers.

Først lidt om mig selv og hvad du kan læse lidt om i det følgende. Jeg er en begejstret og entusiastisk tegneserielæser, der siden 1992 har læst og samlet på tegneserier af alskens genrer. Som passioneret DC-fan var det med en vis forventning og gru, jeg satte mig til rette i biografstolen for at se Batman v Superman: Dawn of Justice. Når man elsker superhelte af hele sit hjerte, er det til tider frydefuldt at se sine yndlingskarakterer blive fortolket på den store skærm, men på samme tid sidder man også med en stor portion skepsis, fordi man jo ikke ved, om man bliver vidne til et nyt makværk - en ny Catwoman eller Green Lantern. Derfor kommer her lidt strøtanker om førstehåndsindtrykket af DC's nyeste episke fortælling om heltene fra Justice League. Der vil være spoilers i teksten, men jeg har forsøgt at undgå de værste.

Dawn of an epic
Et af Zack Snyders karakteristiske kendetegn er hans stiliserede gengivelse af virkeligheden, der giver hans film et nærmest tegneserieagtigt præg. Kombineret med hans vekslen mellem slowmotion og højhastigheds sekvenser samt brugen af skygger er man ikke i tvivl om, at man ser en Snyder-film, når man er vidne til fx 300 eller Watchmen.

Disse kendetegn præger også åbningen af 'Batman v Superman: Dawn of Justice', hvor man får en ultrakort, men symbol- og følelsesmæssig stærk oprindelseshistorie for Batman i form af mordet på Bruce Waynes forældre Thomas og Martha Wayne. Det er tydeligt, at den voksne Batman er i centrum for filmen, for der antages korrekt fra Snyders side, at vi på nuværende tidspunkt alle er velbevandrede i Batmans fortid.

Batman v Superman: Dawn of Justice/Warner Bros.

Derfor springer handlingen hurtigt til slutningen af Man of Steel, hvor man igennem Bruce Waynes øjne bliver øjenvidne til de mange ødelæggelser, som tvekampen mellem de to titaner General Zod og Superman forårsagede på Metropolis. Det er bemærkelsesværdigt, hvor effektivt og indlevende scenerne bliver når man ikke følger kampen fra Supermans perspektiv, men derimod fra gadeplan. De massive skyskrabere der kollapser, murbrokkerne der falder ned på menneskemængderne og ild, røg og totalt kaos ligner en blanding mellem Armageddon og moderne tv-reportager fra terrorens tid. Man ser en effektiv scene, hvor en medarbejder på øverste etage af Wayne Towers beder til gud om beskyttelse, men udenfor må man med bitter ironi konstatere, at guderne ikke lytter - de har for travlt med at ødelægge byen og hinanden.

En fortælling om to byer
Siden Superman og Batman blev præsenteret i henholdsvis 1938 og 1939, har fans verden over diskuteret, hvordan deres hjembyer Metropolis og Gotham City skulle fortolkes. Gotham City og New York City er oplagte at sammenligne. Med byernes imponerende labyrintlignende arkitektur, kriminalitet og tilholdssted for millonær playboys er rækken af ligheder alenlang. Metropolis er sværere at placere. Byen er fyldt med ren polerede og skinnende skyskrabere, politikere samt journalister af høj integritet og kan derfor ses som en parallel til magtens centrum i USA: nemlig Washington D.C.

I 'Dawn of Justice' følges dog en tendens, som i de seneste år har præget tegneserieuniverset, og derfor portrætteres byerne i 'Dawn of Justice' som twin cities eller søsterbyer. Byerne ligger overfor hinanden adskilt af en bugt. De er hinandens tvillinger og giver et godt billede af den amerikanske sjæl. Lige så storslået og æresindgydende Metropolis er om dagen, lige så mørk og dyster er Gotham om natten. Filmen vender gentagende tilbage til denne dualitet. Konstant diskuteres direkte eller symbolsk, om mennesket overhovedet er godt, eller om vi er nødt til at have kontakt med vores skyggeside for at mobilisere en anstændig moral.

Denne geografiske nærhed bringer byernes selvbestaltede beskyttere i tæt kontakt med hinanden, og igennem medier og med egne øjne kan Superman og Batman iagttage hinandens metoder til at bringe retfærdighed, og ligeledes kan de dømme konsekvenserne af modpartens handlinger. Filmen rummer hermed en stærk tematik som symboliserer det moderne USA. Vi fascineres og inspireres af myterne og millionærerne i landet, men rynker panden over landets våbenlove og udenrigspolitik.

Batman v Superman: Dawn of Justice/Warner Bros.

Superman, der er opdraget af en ærkeamerikansk bondeknold i Kansas, forsøger at anvende de værdier, han lærte i barndommen, til at fastholde sit forhold til menneskeheden. Helt basalt er han et rumvæsen, som intet til fælles har med resten af menneskeheden. Det virker i filmen, som om han er klar over dette og forsøger derfor at blive et symbol på nogle af de menneskelige (og amerikanske) værdier, der er større end det enkelte individ. Han kæmper i filmen hovedsageligt for tryghed og retfærdighed, mens konceptet om frihed mærkeligt nok kun berøreres meget lidt. Marvels Civil War taget patent på frihedskonflikten. Superman søger at blive et symbol, en rollemodel som resten af verden kan favne. Han vil i kraft af sine gerninger som superhelt inspirere menneskeracen til at finde det gode i sig selv. Netop derfor ser han Batmans kriminelle og voldelige metoder som en trussel mod det potentiale, superhelten som ikon kan have.

Batman bringer sin velkendte pessimisme og sortsyn fra tegneserierne med ind i filmen. Han anser Superman som et omvandrende dommedagsvåben, der potentielt kan ødelægge eller slavebinde verden. Hele verden, inklusiv Batman, var jo vidne til, at Superman er villig til at begå mord (på General Zod) i slutningen af 'Man of Steel'. På baggrund af dette konkluderer Batman, at han hellere må lægge en taktik, der kan nedlægge Superman. Efter et par mindre konfrontationer mellem Batman og Superman kulminerer deres forskellige verdenssyn i et opgør, som mange tegneserielæsere har ventet på siden 1986. 

Fortællingen i fortællingen
Det er svært at sige "Batman mod Superman" uden at sige Frank Miller. Siden Miller sammen med Janson og Varley skabte værket 'Batman: The Dark Knight Returns' (1986), har fortællingen opnået enorm popularitet og kultstatus både indenfor og udenfor tegneseriemiljøet. Det er tydeligt, at Snyder er velvidende om dette og anvender på beundringsværdig vis adskillige ikoniske scener fra tegneserien. Batmans hærgede og aldrende krop, dragtens udseende samt hans mere rå og afstumpede måde at håndtere skurke på er som taget direkte ud af tegneserien.

Mest åbenlyst er dysten mod Superman, som giver publikum svaret på, hvem der ville vinde i en tvekamp mellem disse to helte. Derudover lånes inspiration, når filmen viser, om Superman kan overleve en atombombe, og den måde Superman nærmest visner på vil være yderst genkendeligt for mange tegneserielæsere. Da Batman står på toppen af en kran med en riffel i armene med Gothams skyline i baggrunden, vækker billedet en umiskendelig genklang til kampen mod Two-Face i 'The Dark Knight Returns'.

Batman v Superman: Dawn of Justice/Warner Bros.

Udover Frank Miller gives der i rulleteksterne til filmen særligt tak til en anden tegneserieforfatter, og dette er ingen ringere end Dan Jurgens. Jurgens er ophavsmand til den legendariske saga om 'Death of Superman' fra de tidlige 1990'ere. I denne serie skabte Jurgens Supermans ultimative modstander i form af dræbermaskinen Doomsday. Dette var et klonet væsen fra Kryptons forhistorie, som kunne matche Supermans kræfter. Efter at have nedlagt jordens øvrige helte mødes Doomsday med Superman i et endeligt opgør, hvor de ender med at slå hinanden ihjel. Serien blev en kæmpe succes og bragte salgstallene helt til tops. Ikke underligt låner Snyder fra denne plotvinkel i 'Dawn of Justice', skønt der er foretaget mindre ændringer for at tilpasse Death of Superman-sagaen til den nuværende filmhistoriske kanon.

Tegneserieentusiaster har dog væsentligt flere intertekstuelle referencer at kunne glæde sig over. Wonder Woman, The Flash, Cyborg og Aquaman præsenteres alle i filmen. Samtlige helte optræder i nye versioner, der synes at være forbundet til DC's "New 52" kronologi. De er alle sammen blevet mere rå og upolerede og har potentiale til at bære en historie væsentligt bedre, end de helte DC har introduceret i deres tv-serieunivers. Der er mange easter eggs i filmen, som antyder handlingen i de kommende Justice League-film. Cyborgs oprindelseshistorie knyttes til et objekt, der ligner en mother box og en alternativ fremtid viser parademons, så muligvis kan fans glæde sig til et opgør med den almægtige Darkseid. Derudover viser Flash den yderste potens af sine kræfter, da han igennem tidsstrømmen advarer Batman mod konsekvensen af Supermans handlinger. Her er det næsten svært ikke at få lidt fanboy-kuldegysninger ved tankerne om den grænseoverskridende Flashpoint-historie, der refereres til.

Mytologien på plads
En vellykket fortælling er ikke ensbetydende med en mytologisk fortælling. For at publikum skal kunne forholde sig facetteret til en fiktiv karakter, er det en grundlæggende forudsætning, at denne karakter indgår i et netværk. Denne kunst mestrede de græske tragedieforfattere til fulde, og de var klar over, at hvis Odysseus eller Medea skulle blive karakterer, som læserne kunne forholde sig til, ville det være vigtigt med referencer. Derfor opbyggede de græske digtere et netværk af krydsreferencer, så karaktererne blev nævnt i et væld af diverse fortællinger. Marvel Comics indså dette ret hurtigt og begyndte at inddrage sekundære helte og fortællinger i hver af deres superheltefilm.

Batman v Superman: Dawn of Justice/Warner Bros.

DC har derimod lavet relativt isolerede fortællinger og mangler dermed den mytologiske platform, der kan løfte de fiktive endimensionelle personer op på et mere komplekst niveau. Med 'Dawn of Justice' virker det, som om der tages et bevidst skridt i denne retning, og det er en styrke for fortællingen. Der skabes en ny dynamik hos både Batman og Superman - en dynamik som måske har manglet i de tidligere film. Da begge helte står ansigt til ansigt med Doomsday, er det en fornøjelse at se Wonder Woman smile begejstret ved udsynet til kampen. Da hun henkastet nævner, at hun før har dræbt uhyrer fra fremmede planeter, får man et klart indtryk af, at denne amazone-gudinde har været i branchen længe. Faktisk fremstår både Superman og Batman som et par rookies, der lige er ved at lære, hvordan der spilles i superligaen. At redde folk ud fra et brændende hus er én ting, men interplanetære trusler er en helt anden sag.

Her skal lyde en ekstra spoiler-advarsel, for nu skal de handle om konklusionen. Filmen slutter ildevarslende godt. Den titaniske kamp på jorden har sendt en genklang ud i universet. Der er et tomrum, som skal udfyldes, og dette tiltrækker endnu større trusler, end vi hidtil har set. En større trussel er på vej. Blandt heltene er der naturligvis kun én, der har fremsynet og kynismen til at forudse dette. Mesterstrategen Batman analyserer de værste konsekvenser ved begivenhederne og når frem til en klar konklusion. Jordens helte skal samles og trænes til kamp under hans kommando. I sandhed fødes Justice League, da filmen slutter.

Og i øvrigt så er Affleck den bedste Batman til dato.

Vil du også skrive blogindlæg for kino.dk? Så skriv til daniel@kino.dk og hør nærmere.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
robin

jeg har nu være inde og se filmen to gange, og jeg er nød til at fortælle hvor skuffende anmeldernes reaktion er,
det er meget tydeligt at filmen er lavet til fans af tegneserien. selv hvis du ikke er DC comics fan,
se den for skurken,
se den for musikken,
se den for de visuelle effekter.

og hvis du er fan, så gør dig klar til en film og er plot der forstår deres source material.

Filmen forbereder os også på udfoldelsen af resten af universet på en rigtigt flot måde, med suicide squad senere i år, og wonder woman og justice league part 1 næste år efterlader den mange åbne ender.

jeg kan næsten ikke vente på at se mere!

Mads

Synes filmen var lige under middel. Forfærdelig pacing, ekstremt hakkende fortalt (der må ligge et hav af transitions på et gulv et sted) og fyldt med plothuller. Ben Affleck var rigtig god som Batman og filmens bedste scener var med ham. Om alle kan lide de fundementale ændringer de har lavet til karakteren er svært at sige, personligt havde jeg ikke så meget imod det, men synes ikke det var gjort elegant. Filmen har så travlt med at nå til hvad end de vil lave med Justice League(Injustice muigvis?), at den glemmer at fortælle sin egen historie og give karakterne overbevisende motivationer. Det er stort set tre-fire film der er klemt sammen til dette rod af en film. Slutningen på filmen var da jeg virkelig gav op. De kunne ikke følge deres valg til døren og har i den ombæring taget spændingen ud af fremtidige film. Vi skal have lov til at vores meninger, det mener jeg. Men takkebrev til mr Snyder ligefrem? Det kommer jeg aldrig til at blive enig i.

karsten

Er lige kommet hjem fra bio og filmen høre nu under mine favorit film og må simpelthen Eje den når den udkommer på dvd. Aldrig været fan af ben afleck men shit han gøre det skide godt som Batman

Rikke

Rigtig god film, for os der elsker dette univers.

Grayphieuser/727285

Yderst kompetent og vidende indlæg. Så selv filmen idag, men du gav mig lige et par ting som jeg ikke var klar over. Man mærker hos dig tydeligt et fundament som er Snyders-vision værdi, og som netop tydeliggøre kompleksiteten, nærmere end den gense anmelders argument, omkring filmen som værende rodet. Så endnu engang tak for et velskrevet indlæg, mere af det tak! :-)

Wayne

Det er tydeligt at læse at du er meget dedikeret til universet. Rygterne om filmen trækker i forskellige retninger, men du har afgjort påvirket min lyst til at se den i positiv retning.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter