Cookie- og Privatlivspolitik
Sandheden om Den danske pige

Sandheden om Den danske pige

Filmen bygger kun delvist på virkeligheden

Stem op!
172
Stem ned!
0
(reset)

Indlægget er skrevet af Lars Bergstrøm, der er fast blogger på kino.dk.

Den biografaktuelle film Den danske pige, med Eddie Redmayne som Lili Elbe/Einar Mogens Andreas Wegener og Alicia Vikander som hans kone Gerda, bygger på en roman med samme navn af David Ebershoff fra år 2000 - 69 år efter hun døde.

Da historien bygger på personer, som har levet i virkeligheden, syntes jeg det kunne være interessant at se, om vi fik hele historien - eller om der var pyntet på væsentlige detaljer, for at opnå en større dramatisk effekt.

Først så jeg filmen - og jeg må advare mod spoilers, for jeg afslører hovedpunkter i handlingen med mit resume.

Vi møder vores hovedpersoner, for som jeg oplever det er der to - Gerda og Einar Wegener. De er gift, på hendes initiativ og bor i København. De er begge kunstmalere - han har til at starte med større succes end hende, men det vender, da hun ved et tilfælde kommer til at male ham som kvinde. Succesen fører til en udstilling i Paris. At optræde med kjole og paryk får noget til at klikke i Einars hoved - for dybest set har han altid følt sig mere som kvinde. Fra at være en hemmelighed mellem de to udvider de det til, at Einar optræder ved en fest som Lili, og alle tror, han er kvinde - også en bejler som forelsker sig i Lili. Nu er vi kommet til point of no return, for Lili/Einar har fundet ud af, at hun vil leve som kvinde.

Den danske pige/Working Title Films

Gerda, som indtil nu har opfattet det som en leg, bliver klar over, at hun langsomt er ved at miste sin mand, og de besøger lægevidenskaben som mener det er en sygdom, som skal kurreres. Lili forsøger sig som mand igen, men Gerda har brug for Lili som model. Nu møder de en læge, som fortæller, at en operation er mulig, hvis Lili vil være en ”hel” kvinde. Samtidig er Einars barndomskammerat Hans dukket op, og han optræder som det tredje hjul i ægteskabet - tiltrukket af Gerda.

Lili drager afsted for at blive opereret i udlandet. Den første operation forløber som den skal, og alt som gjorde hende til mand bliver fjernet. Hun kommer tilbage til København, men drager kort tid efter afsted for at få den næste operation, så hun fysisk bliver en kvinde. Slutningen vil jeg ikke afsløre, men den er dramatisk.

Efter at have set filmen, satte jeg mig for at finde ud af, om det var en fair skildring af de virkelige begivenheder. Jeg fandt ud af, at Lili og Gerdas liv havde et andet forløb, end det der bliver beskrevet i 'Den danske pige'. I filmen er det fremstillet som en relativ kort tidshorisont. Hovedpersonerne ser ikke ud til at være meget ældre, da filmen slutter - end da den startede - måske 25-30 år gamle. Den rigtige Lili dør som 49 år. Gerda optræder i filmen som heteroseksuel, men udlever i virkeligheden også lesbiske forhold.

Lili Elbe/Wikipedia

Den information kunne forklare flere ting: Dels at hun har været tiltrukket til en mand med kvindelig udstråling, og dels at Einar har været tilskyndet til at blive opereret, også af hende. I filmen bor parret fast i København med enkelte afstikkere i Paris, men reelt flytter de til Paris, hvor de bor fra 1912 og frem til slutningen af 1930, hvor ægteskabet bliver opløst. Gerda giftede sig så med en 11 årig yngre italiensk major, Fernando Porta, og flyttede med ham til Marokko.  Det ægteskab opløses seks år senere, og efter yderligere et par år i Paris flytter hun tilbage til København, hvor hun dør i 1940.

Lili får ikke kun foretaget to operationer, men hele fem i alt, man forsøger endda at indoperere æggestokke i den tro, at hun senere kan blive gravid, men dør som tidligere nævnt i 1931.

I filmen fremstiller man Lilis fødeby Vejle som et kæmpe fjordlignende område med klipper og bjerge. Af en eller anden besynderlig årsag har man valgt den norske ø Vigra til at beskrive det. Det ser ganske vist mere dramatisk ud, men for en dansker, eller en filmturist, er det en våd klud i ansigtet og virker ærlig talt malplaceret. Nogen vil jo uundgåeligt tro, at der ser sådan ud i virkeligheden.

Wikipedia

Som dramatisk film fungerer 'Den danske pige' glimrende, men som dokumentar fejler den efter min mening for meget. Virkelighedens Lili ville ikke kunne genkende store dele af sit liv, som det er beskrevet i filmen. Nu er filmen jo baseret på en bog, som er inspireret af virkeligheden, og det giver en stor kunstnerisk frihed.

Personligt ville jeg have foretrukket den rigtige historie, når vi nu har med rigtige mennesker at gøre. Og i dette tilfælde tror jeg oprigtigt at den rigtige historie overgår det vi oplever i filmen.

Hvad mener du? Bør en film som handler om virkelige personer, for tælle den sande historie - eller er det i orden at der bliver ”pyntet” på virkeligheden?

De bedste film er dem, som er alt for korte.

Filmhilsner

Lars Bergstrøm (Wayne)

Vil du også skrive blogindlæg for kino.dk? Så skriv til daniel@kino.dk og hør nærmere.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Kristina D.user/425675

Tak for opklaringen ang. Gerda og hendes egen seksuelle præference. Efter at først at have set udstillingen på Arken, tænkte jeg Gerda man have været meget mere seksuelt frigjort end normen grundet hendes dejlig portrætteringer af kvinder, samt de mere erotiske slags, kræver måske fantasi, men bliver nok mere virkelighedstro, har man lidt erfaring.

Jeg er enig i, at det er skuffende hvis historien ikke er mere virkelighedstro samt "fail-locations" er ikke i orden, når man baserer sin fortælling på virkelige hændelser.

Tror jeg må se at få læst bogen....

Wayne

Den rigtige historie er så god at den fortjener sin egen film - måske får vi den engang.

Segoyuser/116755

Dejligt du havde lyst til at skrive en blog om filmen.

Jeg valgte at se filmen uden at have læst noget, den var ok gav den 5 stjerner , måske den kun er 4 værd , mente at der var elementer af godt skuespil, detaljer som har med dette skifte at gøre har personligt mødt en som har skriftet fra mand til kvinde.

Har så også læst en artikel i vist nok alt for damerne der var en transkønnet som hagler filmen ned rent ud sagt, hvor jeg oplever vedkommende glemmer friheden til at bruge sin fantasi/beskrivelser udsagn fra transkønnet, at mange nok ikke ser filmen som "sådan" er transpersoner for det lå ikke i mine tanker heller ikke hende jeg så den med, vil mene god omtanke har de fleste , nogen tjekker endda ud om det.....

(blot et eksempel : en bøsse siges at være ultra feminin, løse håndled, lys stemme, frisør)
Dette er langt fra korrekt de findes i uendelig mange udgaver, for at vende den , kan en hetero person sangtens kan være meget androgyn ,Bowie var det på sin vis i sine yngre dage, mit syn på ham.

Jeg har ikke læst bogen , ved end ikke om den er skrevet så de bogen beskriver, er blevet godkendt af de to hovedpersoner eller om den bog er skrevet senere dermed "fiktiv".

Spotlight, Idealisten eller sommeren 92 som også er film der beskriver noget som er hændt i virkeligheden gad vist hvor tæt på de er og hvor megen frihed er der taget?

Dog vil jeg skrive ud fra din blog, at ofte har jeg en tanke amerikanerne vil tjene rigtig mange penge,måske vinde en oscar, selvom andre lande har samme hensigt men en del film fra Amerika er glamourøse ,god slutning ofte sådan er livet jo ikke.

Jeg gik selv ind og tjek lidt ud om de to, kunne se det med at hun både valgte mænd og kvinder Gerda , at hun tegnede meget erotiske billeder som ikke ses i filmen.

Gad vist hvordan Lilis liv var, valgte hun mænd eller kvinder også?

Det var lige mine tanker for en stund, men herligt mange har kommenteret på din skrivelse.

Wayne

Selvfølgelig - den er jo ret aktuel.

Jeg synes det er helt fair at give den mange stjerner, for skuespillet fejler ikke noget - og filmen er ikke lavet i forhold til virkeligheden, men på baggrund af en bog.

Det er lidt svært at give en retfærdig udgave af hvordan en transkønnet ser ud, og er - når der kun er en med i filmen. Hvis de nu havde fremstillet hende ultra maskulint, så ville det jo heller ikke have virket naturligt. Så jeg forstår ikke helt pointen fra Alt for Damerne.

At bøsser bliver fremstillet med løse håndled, og som kvindelige er vel ikke helt retfærdigt. Men heller ikke helt forkert, for en stor del af dem er sådan - om det er bevidst eller ikke. Jeg har et par venner som er bøsser, og har stødt på nogle stykker gennem tiden - og mere end halvdelen har talt en smule affekteret, og har haft lidt løse håndled. Det er også den oplevelse man får, når en del af dem optræder i medierne.

Men vigtigst af alt - det gør dem ikke til ringere mennesker. Tværtimod, så er de nogle af de mest humane og hyggelige personer at omgås. Dem jeg kender, ihvertfald.

De tre film du nævner - især Spotlight og Idealisten er meget dokumentaristiske i deres for, og jeg er sikker på at der er meget tætte på virkeligheden, selvom der selvfølgelig også er digtet på de historier. Sommeren 92 er mest baseret på det man oplevede gennem medierne, så meget af det som er med i den film - det ved vi er sket, præcist som det er beskrevet. Hvad der så blev sagt mellem Richard og hans kone, er nok mere fri digtning.

Ja, det er nok svært helt at kende den sande historie om Den Danske Pige - men Gerda skulle efter sigende være til begge dele, og måske var Lili mest til mænd?

Billetdamen

Jeg synes det er okay. Det kommer helt an på hvor meget de piller ved virkeligheden. Jeg synes man oplever deres forhold meget mere løst og åbent når man læser om dem, end i filmen hvor det fremgår meget mere romantisk, og det kan jeg godt lide :) Man glemmer næsten den rigtige historie, når man oplever så godt skuespil.
Hele Vejle situationen, og så ofte som den by blev nævnt, blev for os lidt en joke, og de store "bjerge" i vejle førte til en brokeback mountain joke :)
Jeg kan dog ikke helt gøre op med mig selv, hvor vild jeg var med at de lavede malerierne om, så det lignede skuespillerne, men det er en bagatel. Hendes meget seksuelle billeder, ser vi heller ikke meget til i filmen :)

Den eneste gang hvor jeg er blevet irriteret over, at der blev lavet om på historien, var da jeg så Marie Krøyer. Simpelthen fordi jeg synes, at hun blev fremstillet som et dårligt menneske, da datteren (dom i virkeligheden var meget ældre da hendes far døde) ikke vil kendes ved hende i slutningen. Sådan har jeg aldrig oplevet hende i litteraturen eller på Skagen museum.

Wayne

Jeg er helt enig i at det er flot skuespil - selvom jeg synes at Lili virker alt for passiv, nærmest viljeløs.

Ja, Vejle - det tror jeg Hooper kommer til at fortryde, det er komisk.

Du har ret - vi burde have set meget mere til Gerda's kunst i filmen. Det med Marie Krøyer tænkte jeg ikke over.

Anders

Personligt har jeg ikke noget imod, man "pynter" på sandheden, så længe det er inden for rimelighedens grænser. Det der trods alt er det vigtigste, når der skal produceres en film er kvaliteten af indholdet.

Jeg kendte ikke til den oprindelige historie. Jeg var fint tilfreds med Tom Hoopers udgave, men den oprindelige historier lyder faktisk til at kunne have givet historien endnu mere tyngde og troværdighed.

Angående Vejle Fjord, så mente Tom Hooper hverken den var imponerende nok, levede op til hans version af Jylland (da "jut" fra Jutland betyder klippe på engelsk), og den havde ikke den "høje" Hollywood standard.
Sagt på en anden måde, han mente ikke den var Oscarværdig. For en dansker fremstår de norske bjergområder nærmest vulgærere, men en international seer aner jo ikke hvordan Vejle Fjord ser ud. Så det var jo let at komme uden om. Klart et kæmpe irritationsmoment for mig.

Wayne

Man kan egentlig ikke beabrejde Hooper for historien - han har jo valgt at følge David Ebershoff's bog og handling. Det er jo også nemmere end at skulle digte en hel ny udgave, baseret på virkeligheden. Men jeg er enig - den oprindelige historie kunne have givet en ekstra deminsion.

Vejle Fjord. Tom Hooper er åbenbart ikke klar over at mange mennesker, uden for Danmark, faktisk ved hvordan her ser ud. På IMDb har flere kommenteret på at det virker helt forkert.

Tanjasl

Super indlæg.
Enig, jeg havde også hellere set en film der byggede mere på de historiske fakta end at hollywood går ind og pynter på den. Der er nok saft og kraft i den sande historie, så hvorfor ændre på den?

Wayne

Ja, det burde ikke være nødvendigt - når historien er god som den er.

:-)

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter