Cookie- og Privatlivspolitik
Oscar-optakt: De sværeste kategorier

Oscar-optakt: De sværeste kategorier

Hvem vinder?

Stem op!
286
Stem ned!
0
(reset)

Indlægget er skrevet af Simon Holmbjerg, der er fast blogger på kino.dk.

Med Oscar-uddelingen få dage væk er de fleste kategorier mere eller mindre afgjort. Der dog er nogle tilbage, hvor spændingen vil fortsætte helt frem til åbningen af konvolutten natten til mandag.

De fleste af de store kategorier ser ud til at have fundet en vinder. Der hersker dog stadig en vis spænding om Bedste film, men de fleste tegn peger på The Revenant. Den står allerede til at vinde mange priser, inden vi kommer frem til åbningen af den sidste konvolut. Leonardo DiCaprio, Alejandro G. Iñarritu, Brie Larson (Room) og Sylvester Stallone (Creed) burde også være i fuld gang med at finpudse deres takketaler.

Den eneste skuespilkategori, hvor der stadig er spænding, er Bedste kvindelige birolle. Her står kampen mellem Alicia Vikander og Kate Winslet. De har begge nogle signifikante sejre. Alicia Vikander vandt ved SAG og Critic's Choice Awards, mens Kate Winslet vandt Golden Globe og BAFTA. Hvad der dog er interessant ved de prisuddelinger, er, at de gange, hvor Vikander var nomineret for Den danske pige vandt hun, mens de to gange Winslet vandt, var Vikander nomineret for Ex Machina. Det tipper vægtskålen i Vikanders favør, selvom mange gerne så en Titanic-genforening med både DiCaprio og Winslet som vindere samme aften.

En anden kategori, der stadig hersker spænding om, er Bedste sang. 'Till It Happens to You' (The Hunting Ground) er den umiddelbare favorit, men favoritværdigheden er udelukkende bundet op på, at den er skrevet af Lady Gaga og Diane Warren. Man skal dog være opmærksom på, at skuespillerne og sangskriverne er de eneste, der har deres navne på stemmeseddellen.

I alle andre kategorier er det kun filmens titel, der står på stemmesedlen. Og her står også The Weeknds navn for 'Earned It' (Fifty Shades of Grey), og han er den eneste sorte, der blev nomineret i år. Så hvis akademiet vil svare på #Oscarssowhite-kampagnen, kunne de give ham en Oscar. Sam Smiths James Bond-sang 'Writings on the Wall' kunne også være en outsider, da det er en sang, de ældre akademimedlemmer kender bedre. Mit bud er dog stadig 'Till It Happens to You'.

The Revenant/20th Century Fox

Bedste visuelle effekter er også en hård kategori, hvor tre film kan vinde. Både Mad Max: Fury Road, 'The Revenant' og Star Wars: The Force Awakens kan snuppe den. Den her kategori går normalt til en film, der også er nomineret til Bedste film, hvis nogen i den kategori ellers har været nomineret for effekter. Sådan har det været siden 1970. I de tekniske kategorier, som mange i akademiet, der ikke arbejder i de tekniske fag ikke rigtigt forstår, stemmer mange efter "bedst er lig med mest" princippet. 'The Revenant' kan vinde, fordi den mest omtalte scene overhovedet var dens computerskabte bjørneangreb. Det er altså den visuelle effekt, akademimedlemmerne husker bedst. Men det meste af 'The Revenant' består ikke af effekter, og det gør at mange ikke stemmer på den.

'Mad Max' er til gengæld et godt bud på en film, der tydeligvis har mange effekter og er en blanding af CGI og praktiske effekter. 'Star Wars: The Force Awakens' markedsførte sig i endnu højere grad på sine praktiske effekter, og selvom størsteparten alligevel var CGI, så lykkedes det dem at give det modsatte indtryk. Samtidig er det den eneste kategori, hvor 'Star Wars: The Force Awakens' rigtigt kan vinde, så hvis årets højest indtjenende film skal have noget, bliver det her. Dens sejr ved BAFTA, tror jeg, bekræftede det. Jeg satser på 'Star Wars'.

Mad Max: Fury Road/Warner Bros.

Bedste kostumer er også en kategori, der kan gå flere veje. Normalt vil ”mest er lig bedst” gælde her igen, forstået på den måde, at de mest ekstravagante kostumer vinder. Og hvis det også er tilfældet i år, skulle Eventyret om Askepot løbe med prisen. Vinderen her plejer dog også at være nomineret til Bedste kulisser, og det er 'Askepot' ikke. 'Mad Max' kunne derfor komme ind i billedet, selvom den ikke har store kjoler og ekstravagance. 'Mad Max' er dog ret stor favorit til at tage Bedste Kuliser, så jeg tror akademiet gør en undtagelse fra kjolerne og giver den til 'Mad Max'.

Den sidste kategori man skal holde øje med, er Bedste klipning. 'Mad Max: Fury Road' er favorit, men hvis The Big Short eller Spotlight overraskende vinder, tror jeg det vil være en indikator på at den samme film også snupper Bedste film. Hvis 'Mad Max' vinder, tror jeg 'The Revenant' bliver svær at stoppe. Det samme er selvfølgeligt tilfældet, hvis 'The Revenant' selv vinder. Jeg holder dog fast i BAFTA-vinderen 'Mad Max'.

Det var mine bud. Hvem tror I på i de tætteste kategorier?

Vil du også skrive blogindlæg for kino.dk? Så skriv til daniel@kino.dk og hør nærmere.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Sten

Men jeg har dog nogenlunde styr på de to lydkategorier, hvilket er grunden til, at hvis de napper en hver, så tror jeg mest på Sound Editing til "Mad Max", for netop på sådan en type produktion, vil jeg forvente at der er redigeret voldsomt meget lyd efter optagelserne.

Alle i USA/Nordamerika kender vel efterhånden The Weeknd, så jeg tror de er klar over hans kulør, hvilket jeg ikke håber kommer til at betyde noget som helst.

Men spændende bliver det hele og jeg må trække spændingen til mandag aften, da jeg starter på et nyt job mandag morgen og derfor ikke har kunne tage fri som jeg plejer. Og jeg vil gerne være frisk første dag, så jeg optager.

Edit: Hov, det skulle have været et direkte svar til dig, Simon. Men jeg kom til at lave det som et almindeligt indlæg.

Simon

Akademiet kender ikke The Weeknd. Han har ikke været fremme særligt længe og de har en alder, hvor de hellere lytter til musik fra deres egen ungdom for 30-40 år siden. Lady Gaga er så stort et ikon at de kender hende om ikke andet så for hendes optræden med medleyet fra The Sound of Music sidste år.
Hvis de kender til lyd, er The Revenant mest oplagt til Sound Editing. Naturlyde er noget af det sværeste at få til at lyde "naturligt."

Sten

Med hensyn til The Weeknd, så må vi bare være enige om at være uenige.
Jeg er ret sikker på, at når Tom Cruise har lavet Lip-Sync Battle med ens nummer, så giver det genlyd over there ;)

Mht. editing vs. mixing, så må vi også vente og se. Men jeg har lige set, at "eksperten" på Moovy.dk har de samme favoritter som jeg i begge de to lydkategorier, så jeg tror selvfølgelig stadig på mit valg.

Sten

Jeg er meget enig i det meste du skriver.

Dog har jeg det omvendt af dig, hvor jeg mener at Bedste film er afgjort, men at bedste instruktør er mere åben, hvilket mit sats på Miller i Oscarkonkurrencen også viser.

Mht. bedste sang, skriver du at "Till It Happens to You" nok vinder pga. Gaga og Warren. Jeg har den også som favorit, men ikke kun for de to, men simpelhen fordi den er bedre end de andre ;)

Udover Visuelle effekter og Kostume, som du rigtig nok skriver er blandt de svære at forudsige, så er de to lydkategorier heller ikke helt afgjort på forhånd, selvom at "Mad Max" nok har en lille føring. "The Revenant" har fakisk en chance på begge to. Måske den bliver splittet så "Mad Max" nupper Sound Editing og "The Revenant" får Sound Mix?
Hvad er dit input på de to?

Klip tror jeg også går til "Mad Max".

Hvis min stemmeseddel der ligger foran mig, ved et mirakel skulle gå rent hjem, så bliver "Mad Max: Fury Road" den store vinder, rent antalsmæssigt med hele 7 Oscars og kun 3 til "The Revenant".

Simon

Indtil videre har The Revenant vundet de lydpriser, der har været uddelt. I lyd kan "bedst er lig mest" dog også bruges som tommelfingerregel, og Mad Max er den mest "larmende" film.
Sejren ved BAFTA har nu alligevel overbevist mig om at The Revenant vinder mindst den ene og jeg gætter også på den vinder begge to. BAFTA er en bred gruppe ligesom akademiet og hvis de valgte The Revenant, ligesom lyddesignernes fagforening også har gjort det, så tror jeg det er det sikreste valg. Men det er svært fordi de somregel hører sammen, Får man den ene forkert, kan man også hurtigt få den anden forkert. Skulle de gå til to forskellige, tror jeg Mad Max har størst chance for Sound Mixing. Det er groft sagt lyd optaget på filmsettet. Sound Editing er tilføjede lyde under postproduktionen. Det er dog de færreste der kender forskellen og det samme gælder folk der ikke arbejder med lyddesign i akademiet.

Hvis folk i akademiet vidste at The Weeknd er sort, ville jeg føle mig overbevist om at han ville vinde. Men det er jeg ikke sikker på at de ved og jeg synes heller ikke han har gjort tilstrækkeligt opmærksom på sig selv. I sidste ende er det også positivt, at han ikke har nedværdiget sig til at spille på det for at vinde.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter