Cookie- og Privatlivspolitik
Kan BAFTA afgøre den tætte Oscar-kamp?

Kan BAFTA afgøre den tætte Oscar-kamp?

Sidste fingerpeg

Stem op!
233
Stem ned!
0
(reset)

Indlægget er skrevet af Simon Holmbjerg, der er fast blogger på kino.dk.

Når den britiske BAFTA-uddeling afholdes på søndag, er det sidste gang, vi får et fingerpeg om, i hvilken retning det tætte Bedste film opgør vil falde ud.

Årets Oscar-sæson har været den mest åbne og spændende i nyere tid. Sidste år på denne tid havde Birdman vundet de amerikanske producenters (PGA), skuespilleres (SAG) og instruktørers (DGA) priser, og vi havde derfor et klart billede af, at Iñárritus film havde momentum til at vinde Bedste film ved Oscar-uddelingen. Det betød mindre, at den havde tabt ved Golden Globe, og at 'Birdman' også tabte BAFTA’en til Boyhood.

De tre amerikanske faggrupper havde givet Birdman så stort et forspring, at briterne ikke kunne lave om på det ved at pege på Boyhood. Det er ikke tilfældet i år. For første gang siden 1996 har vi et opgør, hvor hele tre film stadig er med i kampen om Bedste film blot to uger før Oscar-statuetterne uddeles. The Big Short der vandt PGA, Spotlight der vandt SAG, og The Revenant der vandt DGA. Kampen står imellem de tre.

Det interessante ved BAFTA er, at de minder meget om Oscar-akademiet i deres opbygning. De består af alle faggrupper inden for filmbranchen samlet i en organisation. Den eneste forskel er, at BAFTA altovervejende består af briter i stedet for amerikanere. Der er dog en del overlap, idet mange briter arbejder i Hollywood og er medlemmer af Oscar-akademiet. Fordi BAFTA består af briter, har de dog en mere europæisk smag, og de træffer ind imellem nogle nationalistiske valg, hvor man ser en britisk film vinde over en udenlandsk, hvilket er naturligt nok.

The Big Short/UIP

BAFTA er dog stadig ret gode til at forudsige Oscar. Det er dog særligt i de mindre kategorier, at man tit ser dem være enige. Fra 2009 til 2014 valgte de dog den samme titel som Bedste film. Svagheden ved at bruge BAFTA som forudsiger af Bedste film er dog, at de bruger to forskellige stemmemetoder. Til BAFTA er der kun fem nominerede, og den der får flest stemmer vinder. Ved Oscar kan der være op til 10, og de bruger en rangeret stemmeseddel, hvor den film der kan skabe mest konsensus vinder.

På trods af denne klare forskel, der gjorde, at vi fik to forskellige vindere sidste år, så tror jeg, kampen om Bedste film er så tæt, at det drejer sig om, hvem der har momentum lige nu. Stemmeafgivningen til Oscar åbnede i denne uge, og derfor kan BAFTA måske vise os, hvem der er foran nu, hvor stemmerne begynder at blive afgivet. For to år siden havde vi et tæt opgør mellem 12 Years a Slave og Gravity, hvilket faldt ud til førstnævntes fordel. Det skete efter at BAFTA havde ageret en form for tiebreaker imellem de to ved at give '12 Years a Slave' BAFTA'en for Bedste film. I et år der er så lige, som det her er, tror jeg måske, vi kan se det scenarie gentaget.

Hvis man kigger på, hvordan BAFTA-nomineringerne faldt ud, kan vi allerede se noget om filmenes styrke overfor hinanden. Tom McCarthy, der instruerede Spotlight, er for eksempel ikke nomineret til Bedste instruktør her. Det er både Adam McKay (The Big Short) og Alejandro González Iñárritu (The Revenant) til gengæld. Det at Iñárritu ikke vandt for 'Birdman' sidste år, kan måske give ham en fordel her, da BAFTA kan tænke, at de "skylder" at give ham en pris. Og det er også mit bud, at det vil ske.

Jeg tør dog ikke spå, om det også vil føre til, at 'The Revenant' får Bedste film. Jeg føler mig til gengæld ret sikker på, at BAFTA gentager SAG-vinderne i de to hovedrollekategorier med sejre til Leonardo DiCaprio (The Revenant) og Brie Larson (Room).

Ex Machina/DNA Films

I birollekategorierne er der igen stor forvirring, idet Sylvester Stallone (Creed) ikke er nomineret, og Alicia Vikander er nomineret for Ex Machina, og er hovedrollenomineret for Den danske pige. SAG-vinderen Idris Elba er brite, og hvis BAFTA vil støtte Stallone kan de gøre som SAG og lade Elba vinde.

Jeg tror dog mere på, den respekterede britiske teaterskuespiller Mark Rylance (Spionernes bro) løber med prisen. Hos kvinderne kunne Rooney Mara godt løbe med prisen. Hendes film, Carol, har fået de fleste nomineringer ved BAFTA, og denne kategori er en mulighed for at belønne de film. Udover Vikander for 'Ex Machina' er Kate Winslet (Steve Jobs) dog også et godt bud oven på Golden Globe-sejren.

I de to manuskriptkategorier tror jeg på henholdsvis 'Spotlight' og 'The Big Short', som jeg også ser som de to store Oscar-favoritter i hver deres kategori.

Det var mine BAFTA bud. I kan komme med jeres, eller I kan komme med jeres bud på, hvem der vinder Oscar’en for Bedste film.

Vil du også skrive blogindlæg for kino.dk? Så skrive til daniel@kino.dk og hør nærmere.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Sten

Jeg har formået, at undgå at se de fleste vindere, selvom jeg ikke har surfet helt uden om at høre/læse noget.

Wayne

Jeg tror også jeg ser en del af den - det plejer at være godt, selvom jeg har hørt resultaterne.

Wayne

Jeg er spændt på hvad du mener nu - er The Revenant favorit som Oscar vinder, efter at den vandt som bedste film hos BAFTA?

The Big Short fik for Bedste manuskript over et forlæg.

Spotlight fik for Bedste originale manuskript.

Så ingen gik helt tomhændede derfra...

Simon

The Revenant må være favorit, den har stort momentum nu, som jeg ser det. Det der stadig kunne være dens problem er den rangerede stemmeseddel. Det er en film som nogen vil have meget imod vinder, og derfor vil den nok få nogle sidstepladser på stemmesedlen. PGA stemmer på samme måde og der vandt The Big Short. Siden PGA har The Revenant dog fået mere og mere momentum, både ved billetlugerne og ved de andre priser den har vundet.
En film der har tabt PGA kan dog aldrig blive en helt sikker vinder, fordi PGA er de eneste andre, der bruger den afstemningsmetode.

Problemet er bare, at konkurenterne, The Big Short og Spotlight, er for svage. De er begge store favoritter til at vinde hver deres manuskriptkategori, hvilket både BAFTA men også Writer's Guild of America (WGA) bekræftede ved, at de to vandt begge steder.
Deres problem er dog, at de overhovedet ikke står til at vinde andre Oscars end for deres respektive manuskripter.
Og den sidste film til at vinde ved blot at vinde én anden kategori udover Bedste film, var The Greatest Show on Earth i 1953.

The Revenant er ikke nomineret for manuskript og de fleste vindere har været nomineret der, så det er en svaghed. Vi skal dog ikke ligeså langt tilbage for at finde den sidste vinder uden nominering for manuskript. Og sjovt nok spillede Leonardo DiCaprio også hovedrollen sidste gang det skete. Det var nemlig Titanic i 1998.

Wayne

Som du selv skriver; Fra 2009 til 2014 valgte BAFTA og The Oscars den samme titel som Bedste film. Det må være en kraftig indikation. Man skal også tænke på at en del af de der stemmer hos BAFTA også er en del af akademiet - og så kommer det lige på det tidspunkt hvor stemmesedlerne ligger hos medlemmerne af akademiet. Det kan næppe undgå at påvirken nogen.
Mange vil jo gerne have peget på vinderen, når vi når der til.

Simon

Hvad der var næsten lige så vigtigt som Bedste film vinderen ved BAFTA, var hvem der vandt redigering. Eller rettere hvem der ikke gjorde. For det at The Big Short tabte til Mad Max betyder med stor sandsynlighed, at den også taber til Mad Max ved Oscar. Og så kan The Big Short kun vinde manuskript som den eneste anden kategori, som jeg nævnte før, og så er det voldsomt svært at løbe med sejren. Spotlight var slet ikke BAFTA nomineret for redigering og hvis The Revenant havde vundet redigering var jeg blevet endnu mere sikker på at den også ville vinde Bedste film.

Det er selvfølgeligt lidt sent, hvis man skal spille på det, men på selve Oscarnatten er det også værd at holde øje med redigeringskategorien tidligt på aftenen. For skulle The Big Short eller Spotlight pludseligt vinde den, tror jeg meget vel også den samme kunne gå hen og vinde Bedste film.

Wayne

Spændende bliver det. For der kommer altid et par artige overraskelser på selve Oscar aftenen.

Sten

Bliver BAFTA vist live på en kanal der er tilgængelig for sådan en som mig, der ser sit tv på et tv og ikke streamer til højre og venstre?

Wayne

Sidste år blev det vist direkte på DR3 - men der ser desværre ikke ud som om de gentager det på søndag.

En skam, for det ligger jo på et lidt bedre tidspunkt for os danskere - og så er der et helt andet tempo på det show. Det er generelt en fornøjelse at se.

Jeg håber også nogen kan fortælle hvor man kan se det.

Sten

For ja, det er et meget bedre tidspunkt.
Nå, men lad os se, om der kommer en forbi med godt nyt.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter