Cookie- og Privatlivspolitik
Derfor er The Revenant favorit til Bedste film

Derfor er The Revenant favorit til Bedste film

Historiebøgerne afslører hvorfor

Stem op!
82
Stem ned!
0
(reset)

Indlægget er skrevet af Simon Holmbjerg, der er fast blogger på kino.dk.

Det sker tit, at det ikke er den film, som starter Oscar-kapløbet som favorit, der ender med at vinde prisen for Bedste film. Ofte er front runneren ved årsskiftet defineret af anmeldernes priser. Og det er ikke altid filmbranchen er enig med anmelderne.

Det sker, at branchens favorit overtager momentum, så snart de begynder at uddele deres priser. Tænk på The Social Network, der var anmeldernes darling, mens filmbranchen bedre kunne lide Kongens Store Tale. Eller sidste år hvor anmelderne elskede Boyhood, men branchen foretrak Birdman.

I år har det været ekstremt omskifteligt, og vi har haft mere end to front runnere, ja nærmest en ny hver uge. Spotlight var anmeldernes darling i år, men den tabte Golden Globe til The Revenant. Den tabte også PGA til The Big Short, og så så den ud til at være ude. Men ugen efter vandt den SAG-hovedprisen, og dermed også sin første branche-pris, og så var den pludseligt med igen. Så vandt 'The Revenant' DGA og senest BAFTA, og den ser nu ud til at være vores vinder.

Dog ikke en sikker vinder.

Konkurrenterne 'The Big Short' og 'Spotlight' har, som jeg ser det, bare for meget, der går dem imod. Det største usikkerhedsmoment omkring 'The Revenant' bliver ved med at være den rangerede stemmeseddel.

Det er en stemmeseddel, hvor akademiet rangerer alle de otte nominerede fra bedst til værst. Når man så skal tælle dem sammen, så sorterer man dem først fra 1-8, efter hvem der har flest førstepladser. Med mindre en film har 50% førstepladser eller mere, så tager man den bunke, der ligger færrest i, og fordeler dem efter hvilken film, der er nummer to på de stemmesedler. Og sådan bliver man ved, indtil én film har over 50% af stemmerne.

'The Revenant' er en film, der skiller vandene, og derfor er det med stor sandsynlighed den film, der får flest førstepladser. Det er dog også en film, som mange hader, og derfor vil den nok også få en del sidstepladser. Men akademiet består af mange faggrupper, og 'The Revenant' har stor støtte i dem alle, undtagen manuskriptforfatterne, hvor den ikke er nomineret. Til gengæld har den stor støtte fra alle de tekniske grupper, der vil placere den højt, hvilket dens 12 nomineringer viser. 'The Big Short' har kun fem og 'Spotlight' seks, men begge har støtte blandt filmklipperne og blandt de tekniske grupper.

Det bedste, vi har at gå ud fra, er dog stadig de priser for Bedste film, der har vundet indtil videre, og for at vurdere dem op mod hinanden, har jeg gravet lidt i historiebøgerne.

I de seneste seks år, hvor PGA har brugt samme stemmesystem som akademiet, har de ramt rigtigt alle gangene. Dog med det store aber dabei at det endte uafgjort mellem 12 Years A Slave og Gravity i 2014. De var altså uhyre tæt på at ramme forkert det år, hvilket viser, at de ikke er ufejlbarlige. PGA-vinderen 'The Big Short' har også kun vundet den og intet andet, hvilket ikke var tilfældet de foregående seks år.

Faktisk er det aldrig sket, at en film har vundet Oscaren efter kun at vinde PGA. Driving Miss Daisy i 1990 gjorde det ved kun at vinde Golden Globe og PGA, men det er det tætteste vi kommer på det, 'The Big Short' skal overkomme. Braveheart vandt efter kun at have vundet Writer’s Guild of America og en Golden Globe for instruktør til Mel Gibson.

Én gang er det lykkedes en film, der kun vandt SAG-ensemble og intet andet, at vinde Oscarprisen for Bedste film. Det var Crash’ sejr over Brokeback Mountain i 2006, og det var den største overraskelse i nyere Oscar-historie. Det lover altså ikke godt for 'Spotlight'. 

2006-uddelingen er samtidigt det eneste eksempel, hvor en film vandt både Golden Globe, DGA og BAFTA for Bedste film, og alligevel tabte ved Oscar-uddelingen. Og det gjorde 'Brokeback Mountain' altovervejende, fordi den handlede om kærlighed mellem to cowboys, hvilket var for meget for nogle fra den gamle skole, såsom den nu afdøde skuespiller Ernest Borgnine. Han anførte en kampagne for at få den til at tabe.

Vi skal altså ud i en 'Braveheart'- eller 'Crash'-situation, før 'The Revenant' taber, og modstanderne til 'The Revenant' er langtfra så indædte som Ernest Borgnine. Men man kan ikke vide sig for sikker i et år som dette.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!
SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.