Cookie- og Privatlivspolitik
Filmen alle taler om i Cannes

Filmen alle taler om i Cannes

- og 6 andre film fra festivalen

Stem op!
5
Stem ned!
0
(reset)

CANNES. Dramaet Carol blev vist for første gang i lørdags og tre dage senere, er det stadig filmen, alle taler om.

Cate Blanchett spiller Carol, en aristokratisk mor og hustru fra New York, der møder den unge Therese Belivet (Rooney Mara) under juleindkøb i et storcenter. En gensidig fascination og tiltrækningskraft opstår, og de to kvinder indleder på sigt et seksuelt forhold. Filmen er baseret på Patricia Highsmiths kontroversielle roman, 'The Price of Salt', som krimiforfatteren udgav pseudonymt i 1952. Historien kunne være filmatiseret i alle perioder, men 1950ernes mildest talt bornerte forestilling om det korrekte kernefamilieliv, giver tyngde.

Perioden får desuden det bedste frem i Todd Haynes’ evne til at fremstille tidsbilleder, som instruktøren tidligere har demonstreret i Far From Heaven og I’m Not There. Førstnævnte har den forbudte kærlighed tilfælles med ’Carol’, men hvor ’Far From Heaven’ var en stiløvelse i Douglas Sirk, er hans seneste film et mere afdæmpet værk, der nænsomt holder igen med tekniske virkemidler.

Resultatet er en lydefri filmisk bedrift fra første til sidste billede, men det er de sidste 30 minutter, der løfter filmen op på et triumferende niveau. Om det er nok til Guldpalmen vil tiden vise, men en forholdsvis kommerciel film, trods alle dens kunstneriske kvaliteter, vil altid have oddsene imod sig. Den danske premiere hedder lige nu januar 2016.

Sicario/Lionsgate
Sicario

I mine fire år på festivalen er jeg ikke stødt på en mere mainstream action-thriller i hovedkonkurrencen end ’Sicario’, hvor CIA forsøger at bekæmpe et mexicansk narkokartel. Emily Blunt har en velbalanceret rolle som kvinde i en ekstremt maskulin verden, som hun umærkeligt bevæger sig igennem, mens kameraet filmer diverse transportmidler fra talrige vinkler til tonerne af et dundrende score. Filmen er fotograferet af Roger Deakins, der er en god rolle til Benicio Del Toro og Denis Villeneuve har på flere måder skruet et luksuriøst genrestykke sammen. Når ’Sicario’ er bedst, føles den som Traffic instrueret af Michael Mann. Dansk premiere forventes i december.

Louder Than Bombs/Motlys
Louder Than Bombs

Joachim Triers engelsksprogede debut er til gengæld en sværere størrelse at placere på mainstream-barometeret. Den ubesværede selvsikkerhed, der prægede Reprise og Oslo, 31. august, er blevet sværere at få øje på, når dramaet veksler mellem traditionel ungdomsdrama og arthouse. Ikke fordi den norske instruktør har mistet sine evner overhovedet. Der er mange strålende scener med Jesse Eisenberg og Devin Druid, som to brødre der forsøger at bearbejde deres mors pludselig død, men der er også et genbrug af filmiske tricks og en overhængende stemning af forceret alvor.

Marguerite et Julien/Rectangle Productions
Marguerite et Julien

I Valérie Donzellis kostumedrama forelsker en bror og søster sig i hinanden, og deres forbudte forhold fører til ulykkelige tvangsægteskaber med tragiske konsekvenser. Stilen veksler mellem det sentimentale og det (ufrivilligt) komiske, hvilket gør det temmelig svært at leve sig ind i karakterernes elendighed. Scenografien er udstyret med anakronismer som helikoptere og moderne mikrofoner i 1700-tals omgivelser, sandsynligvis for at demonstrere historiens eviggyldige relevans, men det resulterer blot i en lidt fjollet omgang ”Find 5 fejl”. ’Marguerite et Julien’ deltager i hovedkonkurrence. Guderne må vide hvorfor, men at instruktøren er en fransk kvinde forklarer en del.

Lo loi du marché/Arte France Cinéma
Lo loi du marché

Stéphane Brizé har instrueret en film om en midaldrende mand, som har mistet sit job, og hverdagsdramaet kunne være foregået på den anden side af gaden i Dardenne-brødrenes To dage, en nat. Det er den type film, hvor man i lange scener kan høre den triste summen af lysstofrørenes kyniske belysning, imens man selv tænker sig til hovedrollens tanker. Vincent Lindon er perfekt som manden, der i sit stille sind forsøger at bevare sin værdighed. Filmen deltager i hovedkonkurrencen.

Journey to the Shore/Comme des Cinémas
Journey to the Shore

Jeg havde set frem til den japanske ’Kishibe no tabi’, fordi plottet drejede sig om en druknet mand, der efter tre år vender tilbage til sin kone. Måske havde jeg ligefrem håbet på lidt metafysisk uhygge, men det vidste sig at være naive forventninger. Efter ca. tre minutter var manden vendt tilbage, og de resterende 125 minutter gik med poetiske og langsommelige besøg hos folk, der tidligere i livet havde krydset mandens vej. Et skud J-horror havde gjort underværker. Filmen deltager i sidekonkurrencen Un Certain Regard.

Mia madre/Sacher Film
Mia madre

Endelig er der Nanni Morettis humoristiske og rørende drama om en kvindelig filminstruktør, der kæmper med sin internationale stjerne (en forrygende John Turturro) og ikke mindst morens nærtforestående død. Tonen er lettere end i 'Sønnens værelse', men der er stadig tale om en nær slægning til instruktørens mesterlige Guldpalmevinder fra 2001. Filmen deltager i hovedkonkurrencen og er netop blevet købt hjem til dansk biografdistribution.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!
SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter