Cookie- og Privatlivspolitik
3D fra en ny vinkel

3D fra en ny vinkel

Flerdimensionelle følelser

Stem op!
4
Stem ned!
0
(reset)

BERLIN. Du får James Francos hage i hovedet fremfor Thors hammer, og i stedet for flyvende vragdele blafrer et par gardiner stille og roligt ud i salen.

- 3D har en forstørrende effekt på alt. Også følelser, fortæller instruktøren Wim Wenders på pressekonferencen efter den første visning af hans seneste film, 'Every Thing Will Be Fine'.

James Franco spiller en forfatter, der en vinterdag kører et barn ihjel. Han er uden skyld i den tragiske ulykke, som rammer ham hårdt, men som med tiden gør ham til en bedre og mere succesfuld forfatter. Samtidig knytter han et løst bånd til barnets mor (Charlotte Gainsbourg) og hendes anden søn.

Wim Wenders blev en pioner inden for den nye bølge af 3D med dokumentarfilmen Pina. Den ekstra dimension gjorde dansen mere levende på lærredet, og denne gang er ideen overført til sorg og menneskeligt nærvær. Tanken er interessant. Hvorfor skulle 3D være forbeholdt animationsfilm og blockbusters, hvis effekten også kan skabe en tættere kontakt mellem karakterne på lærredet og publikum i salen?

Det er dog et markant problem. Det er sjovere at have laserstråler flyvende omkring ørene end ting fra hverdagen, der hører under den ganske almindelige kontaktflade med andre mennesker. Og hvis det skal handle om store fiktive følelser, er intet bedre til at overbevise end godt skuespil og et godt manuskript.

Ingen af delene finder man i 'Every Thing Will Be Fine'.

Skuespillet er stift, og stemningen er en underlig blanding af kunstnerisk drama forstyrret af klodsede thriller-elementer. Ironisk nok bliver den store 3D-behandling af sorg til en udtalt endimensionel oplevelse.

Body © Jacek Drygała

Sorg portrætteres også anderledes end sædvanligt i en polsk komedie/drama/gyser med titlen 'Body', der er tematisk forenelig, men visuelt modsat, 'Every Thing Will Be Fine'.

Stilen er mildest talt spartansk, når fortællingen om en enkemand og hans datter folder sig ud. Faren undersøger lig på gerningssteder, drikker og er ganske uinteresseret i sin datters åbenlyse anoreksi. Men da begge møder en terapeut på hospitalet, der i sin fritid fungerer som medium for de døde, ændrer tingene sig for det ulykkelige far/datter-forhold. I hvert fald på en måde.

'Body' består primært af ubehagelige billeder, men filmen har samtidig en tør humor og nogle effektive scener hentet fra Roman Polanskis bedste gysere. Kombinationen fungerer ikke altid, men filmen er bedre, og egentlig mere provokerende, end Malgorzata Szumowskas forrige film, Elles, der ellers kæmpede hårdt for at udfordre publikum.

Everything Will Be Fine vises udenfor konkurrence og forventes ikke at få dansk biografpremiere. Det er endnu uvist, om Body, der deltager i hovedkonkurrencen, når frem til de danske biografer.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!
SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter