Cookie- og Privatlivspolitik
Reklamer overtager det store lærred

Reklamer overtager det store lærred

Product placement, branded content, skjult reklame og Legoklodser

Stem op!
4
Stem ned!
0
(reset)

De popper op i tv’et, på busskuret, under den intense Wordfeud-dyst, i radioen, imens du surfer på internettet, og når du sidder i biffen og venter på, at den nye store premierefilm skal starte. Alverdens steder. Under den daglige brug af medier og ganske almindelige hverdagsoplevelser. Reklamer! De er efterhånden ikke til at undgå.

Heldigvis er vi som modtagere blevet mere og mere mediekritiske og bevidste om, at vi støder på reklamer mange steder. Vi kan totalt ignorere selv det største reklamebanner lige foran os. Men er vi også bevidste om al den skjulte reklame, vi møder? Jeg tvivler! Det er, som om reklamedominansen efterhånden sniger sig ind på det store lærred. Ikke bare i reklameblokken før biograffilmen, men også i selve filmen - måske endda filmen er én lang reklame?

For år tilbage blev det såkaldte product placement meget populært. I dag ses det i adskillige film. Altså produkter og brands som, for det meste, falder naturligt ind i filmens handling. Især James Bond-serien er indbegrebet af product placement-film, hvilket denne video afslører.

Men reklamevirvaret i vores elskede filmproduktioner stopper slet ikke her!

Den seneste tid har der været meget snak om branded content. Først og fremmest inden for alverdens markedsføring, men det har også indtaget filmens verden. I 2014 er vi blevet bekendt med Warner Bros.' animationsfilm LEGO Filmen - Et klodset eventyr. Og man kan på ingen måde komme udenom, at denne er fyldt med branded content. Et helt univers bygget op af Lego - et univers beboet af produkter. Trods det slår Warner Bros. og Lego fast, at de ikke ville lave en lang reklamefilm. Det er branded content i højeste klasse! Dog skal det pointeres, at filmen er blevet modtaget rigtig godt. Det er, efter min mening, en virkelig glimrende film med gode værdier, en spændende fortælling, og den er flot lavet. 

Min pointe er: Kan vi efterhånden gå nogen steder eller nyde nogen form for oplevelse uden at blive forsøgt påvirket af reklame? Og ender vi med, at selv almindelig hverdagsinteraktion mellem mennesker har undertoner af reklame og personlig branding? Men det mest skræmmende er, når afsenderne pakker reklamen ind i forklædning. Er vi så i stand til at gennemskue, at det er reklame?

Dog tror jeg, at den 'skjulte reklame' er kommet for at blive. Også den, som vi ser på det store lærred. Det er blevet en del af gamet. For virksomhederne og filmproducenterne er det win-win.

Og er man dygtig og fastholder kvaliteten i filmen, er det så ikke lige meget, om der gemmer sig lidt reklame? Eller ødelægger det kvaliteten og troværdigheden til hensigten med en god film?

Indlægget er skrevet af Mille Lade, der er stud.cand. i Medievidenskab. Vil du også skrive blogindlæg på kino.dk? Så skriv til daniel@kino.dk og hør nærmere.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Rasmus/Musen

Sådan er verden vel bare, vi vender os jo så nemt til dem, så hvad er problemet egentlig? Jeg kan da godt lide i film, at rigtige mærker bliver brugt, det synes jeg rent faktisk nogle gange bare er en god ting. MEN, der er jo selvfølgelig: Internettet. Ah, det er bare det bedste sted for reklamernes verden. Hvem er dog vild med dem? Men det er jo egentlig også dem, som rent faktisk kan ødelægge éns computer fuldstændigt. Men lad os bare se det i vores øjne, fordi sådan er vores verden bare. Det er vel helt iorden, fordi sådan er det jo bare.

michaeluser/856855

Jeg synes product placement både kan være en god og dårlig ting.
Som Jacob pointerer kan det være alt for overdreven i nogle film, hvor det ikke rigtig bidrager med noget andet end reklame.
Men det er sku også træls når film bevidst prøver at skjule mærker og fabrikater. Mange film foregår jo i vores egen nutid, hvor rigtig mange mennesker går rundt med fx iPhones, kører BMW, eller drikker Coca Cola.
Hvis folk også gør det i film, gør det bare filmen mere troværdig synes jeg, så længe det ikke bliver vist bare for at blive vist.
I Gone Girl husker jeg også at der var nogle kendte mærker med, bl.a. Volvo og Apple. Men det faldt ganske naturligt i filmen og virkede derfor ikke som om, at man bare fik smidt en reklame op i hovedet.
Altså personerne skal jo køre i en bil og skal snakke i en telefon, så ville det da være utroværdigt hvis de brugte noget ingen bruger i virkeligheden eller prøvede at skjule hvilke produkter der blev brugt.

Jacob

Folk bør nyde honest trailer til 'Age of Extinction', hvor der bliver gjort opmærksom på den strøm af reklamer vi faktisk bliver bombarderet med.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter