Cookie- og Privatlivspolitik
Berlinale-blog: En kompliceret affære

Berlinale-blog: En kompliceret affære

Bekendelser fra en filmfestival

Stem op!
0
Stem ned!
0
(reset)

Jeg har langt fra besøgt alle verdens filmfestivaler, men hvis nogen er mere kompliceret end Berlinalen, ville jeg blive overrasket og egentlig også en smule chokeret. Den effektivitet og stringens, som ofte forbindes med tysk kvalitet, er vendt på hovedet til fordel for et virvar af forskellige serier med navne som Forum, Generation, Panorama, Perspektive Deutsches Kino, Restrospective, Berlinale Special, Berlinale Shorts og selve hovedkonkurrencen om Guldbjørnen ej at forglemme.

Til sammenligning fremstår festivalen i Cannes lige så gennemskuelig som en ny film af Michael Bay, men jeg er næppe den eneste, der finder festivalens struktur en smule udfordrende. Da jeg første gang besøgte Berlinalen i 2011, delte jeg et bord på McDonald's med en italiensk journalist, som pludseligt udbrød: "Why did I even come here! What am I doing!?", hvorefter han ønskede mig held og lykke med at finde rundt i programmet og demonstrativt efterlod sin bunke af festivalmateriale på bordet.

Efter tre dage fik jeg dog nogenlunde styr på festivalens særheder. Ikke mindst fordi alle ser ud til at genkende forvirringen fra deres egen debut, og det er åbenbart velkendt, at man bruger sit første år på at lære systemet at kende.

Nøgleordet er derfor fokus. Ellers fortaber man sig nemt i de mange sideløbende serier, eller lader sig friste og prøver lykken på det internationale filmmarked (EFM), der finder sted i samme periode som selve festivalen. Her kan man måske lokke en billet ud af de (med rette) mistænksomme selskaber, der er kommet for at sælge deres film til indkøbere og ikke for at vise produktet til en tilfældig fyr med en presseakkreditering. Jeg orker det ikke selv, men har man gejsten, kan man være heldig at se alt fra kommende biograffilm til Asylum-studiets straight-to-DVD-rip-offs af sommerens amerikanske blockbusters.

De mange forskellige grunde til at besøge festivalen er til gengæld også årsagen til, at så mange danske anmeldere, medier, studerende, distributører, biograffolk, filmselskaber og indkøbere er samlet i den tyske hovedstad. De mange forskellige programserier er samtidig årsagen til, at du kan støde på historier om, hvordan danske film er udtaget til Berlinalen, selvom de ikke kæmper om Guldbjørnen. I år gælder det eksempelvis En du elskerFjerkongens rige og kortfilmen ’Søn’, der deltager i forskellige programmer uden for hovedkonkurrencen.

For andre lande er historien sikkert den samme, og mange har gode grunde til at opholde sig i byen, der for en uges tid er hele filmbranchens midtpunkt.

Hollywood lægger naturligvis også vejen forbi, og denne gang fungerer The Grand Budapest Hotel og Monumenternes mænd som en slags raffineret staffage med populære pressekonferencer og gallavisninger til følge. Begge film vises i hovedkonkurrencen (ligesom det er tilfældet for den komplette version af Lars von Triers 'Nymphomaniac: Volume I'), men alligevel deltager to sidstnævnte "Uden for konkurrence", og det er egentlig blot festivalsprog for "Vi vil gerne have store stjerner med på vores festival".

Hvis det lyder hult, skal jeg beklage, for det er festivalen absolut ikke. Inderst inde kører Berlinalen som smurt. Og så har de en uundværlig app, hvis forvirringen bliver total.

Kino.dk er på Berlinalen fra i morgen til og med tirsdag. Læs med her på bloggen eller følg @kinodk på Twitter.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!
SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter