Cookie- og Privatlivspolitik
86 essentielle film ifølge Spike Lee

86 essentielle film ifølge Spike Lee

- som alle aspirerende filmskabere bør se

Stem op!
0
Stem ned!
0
(reset)

Den amerikanske instruktør Spike Lee er for tiden i gang med at samle penge ind til sit næste filmprojekt, som endnu ingen titel har fået. Det sker via hjemmesiden Kickstarter.

For et par uger siden offentliggjorde Lee en video, hvor han præsenterer den liste over film, han giver til alle sine studerende på NYU.

Listen lyder på i alt 86 primært klassiske titler af instruktører som Akira Kurosawa, Alfred Hitchcock, Martin Scorsese og Francis Ford Coppola. Af nyere film finder vi City of God, ApocalyptoDistrict 9 og (måske lidt mere overraskende) Kung Fu Hustle. Endelig fremhæver et par signifikante afroamerikanske værker som 'Boyz n the Hood' og 'Killer of Sheep'.

Selvom alle giganterne er repræsenteret, undrer det mig personligt, at Spike Lee vælger en film som 'Ace in the Hole' fremfor Sunset Blvd., en film som 'Zelig' i stedet for Annie Hall og Touch of Evil i stedet for Citizen Kane. Men idet listen er udarbejdet som en grundlæggende viden for folk, der skal arbejde med det filmiske håndværk og ikke med en historisk/analytisk akademisk vinkel, er filmene givetvis valgt ud fra andre parametre, end hvis en historiker skulle udvælge.

Hele listen følger her, og forneden kan du se videoen med instruktøren. Er du enig? Og hvilke film ville du fremhæve som de mest essentielle nogensinde?

Bad Lieutenant, Abel Ferara (1992)
Rashomon, Akira Kurosawa (1950)
Yojimbo, Akira Kurosawa (1961)
Ran, Akira Kurosawa (1985)
Rear Window, Alfred Hitchcock (1954)
Vertigo, Alfred Hitchcock (1958)
North by Northwest, Alfred Hitchcock (1959)
Bonnie and Clyde, Arthur Penn (1967)
The Conformist, Bernardo Bertolucci (1970)
Last Tango in Paris, Bernardo Bertolucci (1972)
Ace in the Hole, Billy Wilder (1951)
Some Like It Hot, Billy Wilder (1959)
Killer of Sheep, Charles Burnett (1977)
Night of the Hunter, Charles Laughton (1955)
Raising Arizona, The Coen Brothers (1987)
The Bridge on the River Kwai, David Lean (1954)
Lawrence of Arabia, David Lean (1962)
On the Waterfront, Elia Kazan (1954)
A Face in the Crowd, Elia Kazan (1957)
La Strada, Federico Fellini (1954)
La Dolce Vita, Federico Fellini (1960)
8 1/2, Federico Fellini (1963)
City of God, Ferando Meirelles, Katia Lund (2002)
The Godfather, Francis Ford Coppola (1972)
The Godfather: Part II, Francis Ford Coppola (1974)
The 400 Blows, Francois Truffaut (1959)
Day for Night, Francois Truffaut (1973)
Patton, Franklin J. Schnaffner (1970)
Mad Max, George Miller (1979)
The Road Warrior, George Miller (1981)
Battle of Algiers, Gillo Pontecorvo (1966)
The Last Detail, Hal Ashby (1973)
Breathless, Jean-Luc Godard (1960)
West Side Story, Jerome Robbins & Robert Wise (1961)
Stranger than Paradise, Jim Jarmusch (1984)
The Train, John Frankenheimer (1964)
The Maltese Falcon, John Huston (1941)
The Treasure of the Sierra Madre, John Huston (1948)
Fat City, John Huston (1972)
Midnight Cowboy, John Schlesinger (1969)
Marathon Man, John Schlesinger (1969)
Boyz n the Hood, John Singleton (1991)
Los Olivdados, Luis Bunuel (1950)
Black Orpheus, Marcel Camus (1959)
Home of the Brave, Mark Robson (1949)
Mean Streets, Martin Scorsese (1973)
Raging Bull, Martin Scorsese (1980)
Apocalypto, Mel Gibson (2006)
Casablanca, Michael Curtiz (1942)
Thief, Michael Mann (1981)
The Red Shoes, Michael Powell & Emeric Pressburger (1948)
Coolie High, Michael Schultz (1975)
I Am Cuba, Mikhail Kalatozov (1964)
One Flew Over the Cuckoo's Nest, Milos Forman (1975)
District 9, Neill Blomkamp (2009)
In the Heat of the Night, Norman Jewison (1967)
Touch of Evil, Orson Welles (1958)
Blue Collar, Paul Schrader (1978)
White Heat, Raoul Walsh (1949)
Is Paris Burning?, Rene Clement (1966)
M*A*S*H, Robert Altman (1970)
To Kill a Mockingbird, Robert Mulligan (1962)
Rome Open City, Roberto Rossellini (1945)
Paisan, Roberto Rossellini (1946)
Chinatown, Roman Polanski (1974)
Black Rain, Shohei Imamura (1989)
Dog Day Afternoon, Sidney Lumet (1975)
Singin' in the Rain, Stanley Donen & Gene Kelly (1952)
Paths of Glory, Stanley Kubrick (1957)
Spartacus, Stanley Kubrick (1960)
Dr. Strangelove, Stanley Kubrick (1964)
Kung Fu Hustle, Stephen Chow (2004)
Dirty Pretty Things, Stephen Frears (2002)
Hoop Dreams, Steve James (1984)
Close Encounters of the Third Kind, Steven Spielberg (1977)
Empire of the Sun, Steven Spielberg (1987)
Cool Hand Luke, Stuart Rosenberg (1967)
Badlands, Terrence Malick (1973)
Days of Heaven, Terrence Malick (1978)
The Wizard of Oz, Victor Fleming (1939)
An American in Paris, Vincente Minnelli (1951)
Lust for Life, Vincente Minnelli (1956)
The Bicycle Thief, Vittorio De Sica (1948)
Miracle in Milan, Vittorio De Sica (1951)
Dead End, William Wyler (1937)
Zelig, Woody Allen (1983)

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
porteruser/911459

Ok vor meget har Gibson betalt Lee for at tage den film med?
og Kung Fu Hustle er da kun for de uindviede Chow fans! Manden har lavet langt bedre og sjovere film end KFH. Hvis han skal have kinesiske film med, synes jeg han skal kigge lidt på de film der inspirerede Tarantino f.eks.
Det er da en utrolig konservativ film mand vi har med at gøre her.

Tanjasl

Listen har et klart præg af ældre film, hvor nogle helt klart er essentielle for filmhistorien, men synes en del nyere instruktører/film burde være fremhævet mere end de er på listen, det er trods alt dem de udvikler sig fra.

Trailer

Det var da noget af en liste.. Mange spændende imellem, tror desværre kun at jeg har set en fjerde-del af de film!

S. Rico

Det er vældigt interessant med pointen omkring at listen handler om, hvilke film som (kommende) filmskabere bør se.
Når vi normalt præsenteres for lister eller bøger om essentielle film, så er det typisk ud fra en filmhistorisk eller "filmen som medie" synsvinkel.

Det er vel også derfor at eksempelvis Carl Th. Drejer ikke er med på listen. For selv om man ikke kan komme uden om ham, hvis man skal studere filmhistorie, så er han nok for old-school, når det kommer til, hvad en filmskaber bør vide i dag. (eller også kan Spike Lee bare ikke li´ Drejer).

Jeg undrer mig over, at hverken Olliver Stone eller David Lynch er repræsenteret. De må da være interessante at se på ift. håndværksmæssige måder at skabe en film på. Natural Born Killers er jo nærmest een lang lektion i filmmæssige virkemidler og kunstgreb.

Jeg synes også det er bemærkelsesværdigt, at både Mad Max og The Road Warrior er med på listen. Det burde være nok med den ene (The Road Warrior).

Mht. Scorsese er det interessant, at han vælger Mean Streets og ikke Taxi Driver. Men det må igen være det håndværksmæssige aspekt, der afgør valget. Mean Streets er en af Scorseses ringeste film, men den er bygget op på en ret speciel måde, og det er måske vigtigt at se for en kommende filmskaber.

Johan

Dreyer er værd at se for en hver instruktør, bør jeg mene. Dreyers lysopsætning og framing er helt sublimt, og vil med rette kunne inspirere mange instruktør, jeg ved, at Guillermo del Toro har set Dreyer og i hvert fald fundet inspiration i Dreyers første tonefilm, Vampyr.
Spike Lees liste er meget personligt sammensat, selvfølgelig ud fra nogle klare filmkritiske synspunkter, hvilket jo er ganske naturligt. Der er ingen facitliste over, hvilke film som bør ses. Jeg tror, man skal tage hans liste som en inspiration til en start, men derefter selv forsætte. Det vigtigste er, at nye instruktør kender til deres felts historik, da det er kilden til meget inspiration. For jeg giver dig ret i, at både Stone og Lynch er vigtige instruktør også ud fra et filmsprogligt perspektiv.

Wayne

så mangler en del af de nyere som Nolan og Tarantino, og jeg forstår ikke hvordan han kan ignorere Sergio Leone, George Lucas, Robert Zemeckis, David Fincher, James Cameron, Luc Besson og Ridley Scott, blandt andre.

Der er absolut mange titler som mangler - hvis man ikke kun skal hente fra fortiden.

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter