Cookie- og Privatlivspolitik
Afslører trailers for meget?

Afslører trailers for meget?

Trailer-tendenser

Stem op!
1
Stem ned!
0
(reset)

Blogindlægget er skrevet af Adib Schmidt, som på kino.dk har brugernavnet adib. Indlægget handler om filmtrailers, deres længde og deres tendens til at afsløre (for meget af) handlingen.

Hvis du vil skrive blogindlæg på kino.dk, så skriv en mail til line@kino.dk for at høre mere.


Trailers er noget, vi alle er bekendte med. Hvad end vi kan lide film eller ej, så er vi alle på et eller andet tidspunkt blevet udsat for trailers. En trailers hovedformål er at fange og pirre vores interesse, så vi får lyst til at se den pågældende film.

Det kan måske komme som en overraskelse, at de amerikanske biografer for nylig foreslog at reducere den maksimale længde af en trailer fra standarden på 2:30 minutter til 2:00 minutter. Man kan så spørge sig selv, hvorfor biografen dog vil mindske reklametiden for de film, som folk forhåbentlig skal ind og se i biografen. Svaret er, at biograferne mener, at trailers simpelthen afslører for meget af de film, de i udgangspunktet blot skulle præsentere.

Det er ikke noget nyt fænomen, at trailers røber for meget. Det er en tendens, der har stået på længere tid og kun er blevet mere åbenlys henover de seneste 10 år. Hvis man tager et kig på en trailer fra den første Superman-film fra 1978 og kigger på den nye Man of Steels trailer, så er mængden af plot, der afdækkes, markant større i dag. Se begge trailers forneden.

Men hvorfor afslører trailers så meget. Er folk blevet for tungnemme eller afskrækket for at se film, der overrasker dem, og er det egentlig ikke ødelæggende for oplevelsen, hvis man ved for meget om den film, man skal se?

Noget kunne i hvert fald tyde på, at folk har et behov for at vide en masse om de film, som de skal ind og se. Flere af de mennesker i min omgangskreds, der ikke er store filmfanatikere, ønsker ikke at blive overrasket, når de skal ind og se en film, mens de, der faktisk interesserer sig for filmmediet gerne vil lade sig overraske. Noget kunne altså tyde på, at det er et meget polariserende emne, når det kommer til spørgsmålet om trailers. De Amerikanske biografer foretrækker i hvert fald, at folk ved så lidt som muligt om en film inden de skal se den.

Personligt foretrækker jeg at undlade og se trailers, fordi de føles forældet i en digital tidsalder, hvor man alligevel kan finde den information, man søger, ved at bruge internettet.

Man hvad synes i? Er det i orden, at trailers fortæller hele filmens historie eller foretrækker i, at trailers blot skal pirre ens interesse, eller er hele denne debat, der har eksisteret i flere fjollet, fordi man alligevel kan finde ud af alt på internettet?



Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
maja

Eks. seneste (sidste) hangover film, der blev ALT det fede afsløret i traileren..det var for mig et totalt flop at se filmen, da de fleste (fedeste/klimaks) overraskelser allerede var afsløret.

Nyeste Ironman, gjorde de det samme med.

En trailer skal ligge op, uden at afsløre, men skabe nysgerrighed og længsel/spænding for at se filmen.. ikke gøre at man allerede føler at man HAR set den..

Det er smadder ærgerligt, at der er så få trailers, som faktisk sidder LIGE i skabet efterhånden. -Det burde være en kunst, man burde gøre sig en del mere i.

Wayne

Jeg ved godt at filmindustrien lever af at sælge så mange billetter som muligt. så trailere er ikke en dårlig ting - for det meste.

Dog burde det ikke være i deres egen interesse at give hele filmen væk, så man sidder i biffen og føler at man allerede har set det hele.

I enkelte tilfælde føler man at den som har lavet traileren er bedre til at klippe fra filmen - end instruktøren har været - og så får man for høje forventninger til filmen. Herunder kan nævnes den sidste Die Hard film, eller Taken 2. Det var også lidt det samme som skete med Iron Man 3, som blev fremført som en dyster film, lidt i stil med The Dark Knight Rises, og så viste sig at være en smulle fjollet istedet.

Det sidste er skidt for filmindustrien i almindelighed, for har man for mange dårlige oplevelser, så går man mindre i biffen.

livsnyderuser/95041

en trailer må ikke afsløre for meget for langt hen i handlingen, så tager det lysten til at se filmen fra en

Renè

gentagende gange blevet udsat for at alt det sjove er blevet vist i traileren og så siddet tilbage med den følelse at det ikke var tid og penge værd at tage i biografen for at se filmen.

Louise

Der er også nogen gange der vises trailere med klip eller dele som IKKE er kommet i filmen. OG så sidder man så der og venter på at se det.....

Det er skide irreterende.

Men jeg elsker trailers, det er det der afgør om jeg vil se en film. Den lille smagsprøve om jeg så må sige.

Dorteuser/657492

Jeg kan rigtig godt lide at komme ind for at se en film, uden at vide ret meget om den. Det synes jeg gør oplevelsen mere spændende. Ville dog ikke helt undvære trailers, da det giver ideer til andre film jeg gerne vil se. Men jeg er enig i, at de er blevet for lange og for afslørende. Men som en har skrevet tidligere, så er de kommet for at blive.

Dvinuzuser/203646

Nu tror jeg det kommer an på hvilken trailer og til hvilken film vi snakker om. Mange (hvis ikke de fleste) kender historien om Superman, så når man ser traileren kender man til handlingen og derfor er der ikke de større spoilers. Det er nok ikke handlingen der skal trække folk i biografen, men mere effekterne, og alle de andre ting.

Et godt eksemel på det er også traileren til The Social Network, hvor nærmest hele handlingen også blev beskrevet i traileren.

Den kan ses her: http://www.youtube.com/watch?v=lB95KLmpLR4

Man kan også spørge sig selv, at de bedste film vælger man jo gerne at se flere gange, hvor man af gode grunde ikke bliver overrasket. Måske det har noget af betydning?

Lineuser/183402

.. er jo at folk skal blive fanget og smutte ind og se filmen. Jeg synes som mange af jer andre også at de er blevet alt for lange og afslører alt for meget.

Ligesom phsillyre bruger jeg også trailere til at undersøge ikke-Blockbusters, de er stadig gode. Med Blockbusters er det ofte mere end rigeligt at høre omtalen.

phsillyre

Jeg er helt stoppet med at se trailere til film jeg ved jeg virkeligt gerne vil se, fordi det ofte er store blockbusterer, og det i min optik der det største problem ligger.
En trailer skal give en smagsprøve på filmen og efterlade en med en følelse af at ville have mere, det er ofte ikke tilfældet med de store produktioner.
Jeg har i særdeleshed et "issue" med MTVs trailer show som kører en gang imellem. Her er traileren ofte 10-15 min. lange, og når man har set én, har filmen mistet interesse da alle de vigtigste elementer er blevet vist.
Jeg er nået der til, at når en trailer bliver delt på facebook eller vist i tv, undgår jeg at kigge da det bare vil irritere mig bagefter. Jeg bruger istedet trailere til at informere mig om mindre og ofte alternative film som jeg ikke havde hørt om før. De forstår stadig i det fleste tilfælde at beholde spændingen ved den nye film, og derfor min interesse.

DJN

...blogget om det, men har sagt det i årevis. Jeg gider snart ikke at se trailers mere. Ikke nok med det, men husker I, da Prometheus udkom? Alt hvad jeg behøvede at vide var, at det var Ridley Scott der vendte tilbage til Alien-universet, før jeg vidste, at jeg ville se den. Jeg så dog den første teaser-trailer. Men pludselig var der fem forskellige trailers, karakterportrætter, lange klip fra filmen, og spoilers blev kastet rundt til højre og venstre, bl.a. om Michael Fassbenders karakter - godt nok en spoiler man fik at vide ikke ret langt inde i filmen, men hvorfor skulle man vide det, INDEN man så filmen? Jeg vil sgu gerne overraskes når jeg ser en film, gider ikke at have hele historien lagt ud for mig på forhånd. Beslægtet, men alligevel anderledes, er, at her den anden dag så jeg to forskellige trailers oå IMDb, begge for film der er næsten et år væk fra premieren! Man når jo at blive træt af at høre om dem inden. Suk, nogle gange savner jeg de gamle dage, hvor man ikke vidste at en ny film var på vej, før man så traileren i biografen (efter reklamerne, som man dengang ELSKEDE at se, fordi de endnu ikke havde fundet vej til de tre kanaler man kunne se på tv'et) eller så plakaten hænge i foyéren.
For ikke at tale om de utallige trailers der viser DEN ABSOLUT SIDSTE SCENE I FILMEN!! Hvad sker der for det?

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter