Cookie- og Privatlivspolitik
Når USA er senere ude end Danmark

Når USA er senere ude end Danmark

Stem op!
0
Stem ned!
0
(reset)

Ofte er det sådan, at en film får premiere i sit hjemland, og så går der alt fra en uge til i værste fald flere år, før den får premiere i Danmark. En nyere tendens er dog, at amerikanske blockbusters først får premiere udenfor USA for derefter at åbne senere i de amerikanske biografer. 'Oblivion' er nyeste eksempel i rækken af sådanne film.

Science fiction-filmen, der har Tom Cruise i hovedrollen og Nikolaj Coster-Waldau i en birolle, fik dansk premiere for to uger siden, men åbnede først i USA i fredags. På torsdag er turen kommet til 'Iron Man 3', der først får amerikansk premiere den 3. maj - mere end en uge senere end premieren i Danmark (og mange andre lande).

Det er bestemt ikke første gang, dette sker. Jeg nævner i flæng: 'The Avengers', 'Battleship', 'Thor' og 'The Amazing Spider-Man' fik alle international premiere før den amerikanske. Personligt havde jeg i perioden omkring den danske premiere håbet på at kunne se 'The Avengers' i IMAX i New York, men det gik op for mig, at den slet ikke var kommet til USA endnu. Samtidig så alle mine venner den i de danske biografer. Situationen virkede jo næsten absurd, for her gik man og troede, at amerikanerne altid ville være foran…

The Avengers

Hvorfor vælger de store Hollywood-selskaber så at udskyde den hjemlige premiere? Den mest oplagte årsag er, at de forsøger at lade udlandet skabe en hype omkring den pågældende film. Hvis filmen sælger en masse billetter på det internationale marked, har marketingfolkene noget positivt at skrive på plakaten, så den forhåbentligt sælger bedre i USA.

Men sælger film bedre i USA, hvis de har åbnet internationalt først? Det gik mildest talt ret godt for 'The Avengers', der i alt indspillede 888,4 mio. dollars internationalt og 623,3 mio. dollars i USA til en samlet fortjeneste på 1,5 mia. dollars. Knap så godt gik det for 'Battleship', der faktisk klarede sig hæderligt i udlandet med 237,6 mio. dollars, men floppede big time i USA og måtte nøjes med 65,4 mio. dollars på det hjemlige marked.

Med et produktionsbudget på 209 mio. dollars (før marketingomkostninger!) er en samlet indtjening på verdensplan på 303 mio. dollars nærmest katastrofalt. I midten står en knap så frontloaded titel som 'Thor', der indspillede 181 mio. dollars i USA og 268,3 mio. i udlandet til en total på 449 mio. dollars. Glimrende for en film, hvis hovedkarakter langt fra er lige så kendt og elsket som fx Batman og Spider-Man. Sidstnævnte indspillede dobbelt så mange penge i udlandet med sit seneste filmiske eventyr, 'The Amazing Spider-Man', hvilket endegyldigt understreger, at det internationale marked har overgået det amerikanske.

Battleship

Derfor er de udenlandske premierer i virkeligheden blevet endnu vigtigere for de allerstørste, amerikanske blockbusters end den hjemlige indtjening. Og ofte bliver det helt store PR-maskineri rullet ud til diverse gallapremierer rundt om i verden for at tilgodese potentielt set vigtige markeder. Uanset hvad marketingfolkene hos de store filmselskaber får eller ikke får ud af de forskudte premierer, medfører det en følelse af eksklusivitet hos det internationale publikum, som ellers ikke er tilfældet med særligt mange andre store film. Og det kan vi jo kun være glade for herhjemme.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!

Kommentarer

SKRIV DIN EGEN ANMELDELSE
Tirro

The Hobbit kom den ikke to dage før USA?

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Aktive debatter