Cookie- og Privatlivspolitik
Når 2'eren er bedre end 1'eren

Når 2'eren er bedre end 1'eren

Top 10 over suveræne efterfølgere

Stem op!
16
Stem ned!
0
(reset)

Biografaktuelle Annabelle 2: Skabelsen har begået en af filmhistoriens mere sjældne bedrifter: overgået etteren i kvalitet.

Gyseren scorede da også fem og fire stjerner fra nogle af de danske topanmeldere, hvilket er pokkers svært, når man er en fortsættelse med en dæmondukke i front, og herinde på kino.dk kalder brugerne den for "meget bedre end 1'eren" og skriver bl.a. "der er langt imellem de gode gysere, men denne er klart en af dem. Man får ikke et enkelt minuts pause mellem de mange chok." 

I anledning af dukkens præstation har vi støvet en ældre Top 10 af over film, der er bedre end deres respektive forgængere. Listen blev skabt ud fra et sirligt pointsystem, og film som The Godfather: Part II og Terminator 2: Judgment Day klarede ikke cuttet.

Er vi vanvittige? Lad os endelig høre, hvis vi overser en fantastisk 2'er derude.

 

Superman II (1980) > Superman (1978)

Ja, den første Superman-film har en helt speciel plads i hjertet hos mange superheltefans, men den er også lidt fjollet. Gene Hackmans komisk gale Lex Luthor og hans håndlangere var sjove, men blev aldrig rigtigt farlige. Det gjorde 2'erens intergalaktiske skurke-trio ført an af General Zod derimod. Med en spand tempofyldt action oveni bliver denne efterfølger hurtigt mere underholdende end sin forgænger.

X2 (2003) > X-Men (2000)

Den første X-Men-film var en lidt vakkelvorn begyndelse for den ellers succesfulde filmserie. Begynder-nerverne var derimod rystet helt væk, da 2'eren kom på banen med sin videreudvikling af karaktererne og det underliggende tema om racediskrimination. Og så er åbningsscenen i Det Hvide Hus noget af det sejeste, der nogensinde er set i en X-Men-film.

Lethal Weapon 2 (1989) > Lethal Weapon (1987)

Riggs og Murtaugh fandt for alvor kemien i efterfølgeren til action-hittet 'Lethal Weapon', men derudover er de to film svære at veje op mod hinanden. I sidste ende får den afsluttende pengeregn, Joe "okay, okay, okay" Pesci og de onde, racistiske, sleske, sydafrikanske skurke dog æren af at gøre 2'eren en smule federe end etteren. 

Star Trek 2: The Wrath of Khan (1982) > Star Trek: The Motion Picture (1979)

Det er ikke uden grund, at filmnørder gerne kalder etteren for 'Star Trek: The Slow Motion Picture'. Der er mere fart over 2’eren med dens overraskende slutning, seje skurk (Kaaaaahn!) og campede underholdning. Mange mener, at denne efterfølger direkte genoplivede interessen for Star Trek, der ellers så småt var ved at dø ud.

Star Wars: Episode V (1980) > Star Wars: Episode IV (1977)

AT-AT-angrebet på Hoth. Et overraskende stamtræ. Yoda! Grundene til, at 'The Empire Strikes Back' fungerer bedre end 'A New Hope', er mange, men generelt er det den mørkere tone, der i dette tilfælde får de fleste filmelskere til at rangere 2'eren højere end etteren. En tone fremprovokeret af historien, der sender rebellerne på fulgt i modsætning til forrige films angreb på Imperiet.

Mad Max 2: The Road Warrior (1981) > Mad Max (1979)

Succes gav instruktør George Miller flere penge, vildere effekter og større risiko-villighed. Derfor blev ’The Road Warrior’ til den film, som ’Mad Max’ kun kunne drømme om - og tak for det. Derudover var Mel Gibson blevet en stjerne siden etteren, hvilket kun hjalp til at gøre den ultravoldelige 2’er til et succesfuldt, 80er-cool actionbrag.

Toy Story 2 (1999) > Toy Story (1995)

'Toy Story' var en teknisk banebrydende film fra genierne på Pixar. I efterfølgeren var det dog tydeligt at mærke, at de havde lært computeranimationen bedre at kende. Filmens tekniske del var mærkbart flottere, men denne 2'er er også mere stramt skruet sammen med en historie, der stikker følelsesmæssigt dybere, og så er den sjovere.

Captain America: The Winter Soldier (2014) > Captain America: The First Avenger (2011)

Takket være en (lidt) mere nedtonet stil og et dybere indblik i de ellers overfladiske karakterer blev anden runde med Kaptajnen en udsøgt fornøjelse. Ja, der er den sædvanlige Marvel-massedestruktion, men historien drejes over i en mere personlig retning, end vi er blevet vant til.

Before Sunset (2004) > Before Sunrise (1995)

Smaskforelskede kærester er ulidelige at være sammen med, når de lige har mødt hinanden. Det er først senere, at deres forhold bliver interessant, perfekt illustreret i anden del af Richard Linklaters trilogi om parforholdet mellem Jesse og Celine. Der er mere på spil for karaktererne, og filmen bliver derfor mere engagerende end etteren, hvor de møder hinanden første gang.

The Dark Knight (2008) > Batman Begins (2005)

Set i lyset af etterens kvaliteter er det helt utroligt, at 2’eren kan være så meget bedre, men det er den altså. Christopher Nolan perfektionerede sit Batman-univers og blæste alle bagover med en episk, dyb, actionmættet, velspillet og kompleks blockbuster ført an af Heath Ledgers eminente Joker. Ikke bare verdens bedste 2’er, men en af verdens bedste film.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!

Kommentarer

Antaeus

Vanvittigt at i ikke har Terminator 2 med (og begrundelsen "efter et sirligt pointsystem" gør det bare endnu værre og endnu mere mystisk).
Kino har det i øvrigt meget med at sortere film fra der helt klart hører til på listerne og nærmest altid ud fra en ret underlig begrundelse ?????

Superman 2 er ikke bedre end den føste Superman.
Det er rigtigt, at det bliver mere farligt, men på alle andre punkter kan den ikke hamle op med den originale Superman.

Og så selvfølgelig Bond 2: From Russia With Love, der er langt bedre end den lidt tamme Dr. No., men dog gode Bond start. Det er dog allerede nævnt af S.Rico.

Jeg foretrækker den lidt mere actionprægede Aliens (2'eren) fremfor det rene Alien gys, dog er begge mesterværker.

Personligt foretrækker jeg også Batman Begins, men ved dog at mange foretrækker 2'eren, der er også er fremragende.

Stem op!
1
Stem ned!
0
(reset)
ALEX

Som mange andre synes jeg også helt klart at 'Terminator 2: Judgement Day' mangler, og den kan i den grad tage pladsen fra 'Toy Story 2'. Forstå mig ret. 'Toy Story 2' er ikke en dårlig film, men den er bare ikke "så meget bedre" end 1'eren. Ja effekterne er måske bedre, men det er jo "forventeligt" når der er gået to år imellem dem, og da man havde lavet den første 'Toy Story' var computeranimeret film en hel ny ting, så man havde dårligt nok udforsket det nok. 2'ern er faktisk også den jeg ser som "den dårligeste" i Toy Story triologien, hvilket ikke siger så meget, da 1'ern og 3'ern er legendariske.

Stem op!
2
Stem ned!
0
(reset)
MOONuser/316583

Er verdens aller aller bedste 2'er uden tvivl!! Og så var den også verdens dyreste film da den fik premierer ;-)

Stem op!
7
Stem ned!
0
(reset)
Boba Fettuser/641730

Hvor bizart :)

Stem op!
2
Stem ned!
0
(reset)
Wayne

Det tænkte jeg også på - men jeg synes de to film er omtrent lige gode, og den første er lige en ganske lille smule bedre - så det er vel fair nok at den ikke er nævnt.

Stem op!
0
Stem ned!
0
(reset)
Boba Fettuser/641730

Godfather-toeren er efter min mening meget bedre end etteren, mere historie, mere politik, mere mafia, mere sorg og synd - etteren er rigtig god, toeren er et mesterværk og derfor er det grinagtigt at den ikke figurerer på denne liste.

Stem op!
0
Stem ned!
0
(reset)
S. Rico

Rækkefølgen kan altid diskuteres, men ellers er jeg enige i næsten alle filmene på listen. Dog ikke Lethal Weapon 2. Pesci ødelagde filmen med hans latterlige spil. Den første film havde en mere mørk tone og var klart bedre.

Som andre nævner, så hører Terminator 2, MI2, og Hemmelighedernes Kammer også blandt de bedste.

Og måske også Grusomme Mig 2 og 22. Jump Street.

Og så er der også en oplagt en, som I muligvis ikke har tænkt på: Bond 2: From Russia With Love.

Stem op!
1
Stem ned!
0
(reset)
Antaeus

Bond, godt set.

Jeg tænkte også Bond da Dr. No ikke er blandt de stærkeste i serien, men kunne ikke lige huske hvilken der var nr. 2 og jeg undersøgte det aldrig - det gjorde du så :)

Af dem du nævner så er jeg ikke enig i Harry Potter, der kunne jeg bedre lide 1'eren. Generelt synes jeg dog at alle Potter film er virkelig seværdige og gode film.

Stem op!
0
Stem ned!
0
(reset)
S. Rico

Antaeus - alle kan da huske udenad samtlige Bond film og hvilken rækkefølge de blev lavet i. Eller er det bare mig der er nørd...?

Stem op!
2
Stem ned!
0
(reset)
Wayne

At Terminator 2 ikke er med på listen - i forhold til flere på listen er det direkte pinligt - men ellers er jeg ikke helt uenig.

Stem op!
5
Stem ned!
0
(reset)

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Nyeste brugerkommentarer

Johnnyuser/335920
Johnnyuser/335920

men der er faktisk muligheder, hvor Jabba er omdrejningspunktet, dog ikke som hovedrolle, og for gud skyld ikke det CGI monster vi fik at se i epis

8 timer siden
DJN
DJN

er det sjovt at se, at så mange vælger The Green Mile.

11 timer siden
Carsten Gottliebuser/133896
Carsten Gottliebuser/133896

ja som en der er i Waves stort set hver dag så er det tiltrængt at der er åbnet denne biograf så kommer jeg da til at se flere film end jeg har gjo

14 timer siden
Jacob

Jeg tror at de nærmest bare kaster en masse bolde op, og ser hvilke idéer som virker bedst.

15 timer siden
Horsi

Jeg gider ikke se noget sådan. Jeg har aldrig syntes at Jabba var en specielt spændende karakter.

15 timer siden

Aktive debatter