"Der er ingen mening med amerikansk film længere"

Manden bag RoboCop og Basic Instinct langer ud
Billede
(© Elle/UIP)

Den hollandske instruktør Paul Verhoeven er kendt for nogle af 80erne og 90ernes mest ikoniske actionfilm og thrillers, der alle er præget af underliggende satire, heftig vold og sex.

I et interview med Fandor giver instruktøren bag RoboCop, Basic Instinct og Starship Troopers en bredside til nutidens amerikanske film, som han mener, er blevet for kommerciel og bredt favnende.

- Det kapitalistiske system er altdominerende i den amerikanske filmindustri. Det handler kun om bundlinjen. Alle argumenter om filmskabelse og kunst er forsvundne. Selv meningen er væk. Der er ingen mening med amerikansk film længere. Kun penge betyder noget.

Verhoeven mener, at alt for mange Hollywood-film bliver lavet med henblik på en 13 års-censur i tankerne, så flest mulige kan komme til at se filmen. Ergo: Filmskaberen savner den høje R censur (tilladt over 17 år).

- Kapitalisme kan også acceptere andre ting end penge, men det lader til, at selskaberne kun kan kigge på film med profit for øjnene. Derfor er R-censuren væk. Så får du flere publikummer, men du ofrer alt, hvad der har kant eller er sexet. Du ofrer alt, hvad der kan støde publikum. Derfor er alt, hvad du ser i en multiplex-biograf, PG-13.

Den hollandske instruktør fremhæver dog The Big Short som en original og interessant film, og han mener, at der er masser af talent i amerikansk film. Desværre bliver det bare ikke udnyttet maksimalt. Men som han afslutter:

- Balancen kommer måske til at ændre sig.

Måske er der allerede nu et skifte på vej. Hollywood har flere R-ratede succeser i de seneste år, hvor fx Deadpool indtjente 782 mio. dollars på verdensplan, og The Hangover-trilogien sammenlagt indspillede 1,4 mia. dollars. Kommercielle hensyn og høj censur kan altså godt gå hånd i hånd.

På den anden side kunne en PG-13 censureret film som The Wolverine måske have været endnu bedre, hvis den var gået hele vejen og fået en R-rating. Noget, der tydeligvis er gået op for 20th Century Fox, der er gået efter den høje censur i efterfølgeren Logan.

Uanset hvad er holdningen lidt letkøbt fra en instruktør, der selv har vold og sex som sine trademarks, og hans næste film i de danske biografer, Elle, er en velanmeldt, kontroversiel thriller fyldt med disse kendetegn.

Alligevel er han ikke afvisende overfor igen at lave film i USA, og han nævner selv ønsket om at stå bag en kvalitetsgyser i stil med The Shining.

Elle får dansk biografpremiere den 16. marts 2017.