Cookie- og Privatlivspolitik
James Bond: Bedst til værst - del 4

James Bond: Bedst til værst - del 4

Nu med Spectre!

Stem op!
7
Stem ned!
0
(reset)

Vi nærmer os toppen. Den type Bond-film, der er fremragende underholdning på trods af fodfejl og diverse fjollede optrin.

Naturligvis er det stadig en subjektiv øvelse. Der hersker dog en vis konsensus om de bedste James Bond-film.

En klassisk bemærkning er, at "dem med Sean Connery er nu de bedste", eller også har de nyeste film i serien gjort det største indtryk.

Da vi satte filmene til brugerafstemning i 2012 (før premieren på Skyfall) løb Casino Royale og Goldfinger således med langt de fleste af stemmerne. I løbet af efteråret, når man har haft mulighed for at se Spectre, starter vi en ny brugerafstemning.

Men først drejer det sig om de næste fem film i serien. Det betyder også, at man kan regne artikelseriens Top 4 ud på forhånd.

Ingen forventer, at nogen er enige. Det er måske det bedste ved James Bond.

The Man with the Golden Gun ©MGM

9. The Man with the Golden Gun (1974)
Roger Moores anden film som Agent 007 er den mindst spektakulære Bond-film siden From Russia with Love, og det taler til filmens fordel. Modsat forgængeren, Live and Let Die, er historien fokuseret, og man er aldrig i tvivl om, hvor Bond er på vej hen og hvorfor. Det kan lyde simpelt, men er det ikke. Allerede i åbningsscenen møder vi den fascinerende snigmorder, Scaramanga (med den altid dræbende guldkugle), og filmen starter og slutter dermed på samme lokation. Strukturen er en elegant ramme for handlingen, der tilmed har en behagelig fremdrift. Begivenhederne kulminerer, da Christopher Lee og Roger Moore sætter hinanden i stævne på førstnævntes private ø. Det psykologiske magtspil mellem agenten og hovedskurken er arketypisk Bond, og denne gang vækker det endda minder om Jonathan Harkers besøg på Draculas slot takket været Christopher Lees spidsfindige facon. Alt er selvfølgelig ikke lige velfungerende. 'The Man with the Golden Gun' er ikke overvældende på det niveau, som mange forventer af en Bond-film, og humoren er ikke ligefrem genial. Af uransagelige årsager vender den trættende Sheriff Pepper tilbage, og seriens fascination af asiatiske kampteknikker gør ikke Roger Moore nogen tjenester. Men for en gangs skyld er action-sekvenserne ikke det bedste kort i en Bond-film (selvom det berømte flyvehop med en roterende bil er imponerende). Det er det simple plot, og Christopher Lee (én af seriens bedste skurke), der placerer 'The Man with the Golden Gun' blandt de mest undervurderede film om agenten med licens til at dræbe.

From Russia with Love ©MGM

8. From Russia with Love (1963)
For nogen den ultimative Bond-film og for andre et aldeles ikonisk indslag i serien, der dog er blevet mindre overlegent med tiden. For det første er Sean Connery perfekt som James Bond, og Daniela Bianchi er en fin Bond-babe. Robert Shaw og Lotte Lenya (hende med kniven i skoen) er strålende håndlangere, imens action-scenerne er blandt seriens bedste. Den brutale slåskamp i en togkupé efterlignes stadig, den afsluttende bådjagt er forrygende, og der er tale om én af seriens mest suveræne øjeblikke, når Agent 007 jages af en helikopter. Har andre 'From Russia with Love' på deres personlige Top 3 over Bond-film, er det forståeligt. Den kan være et fristende alternativ til Goldfinger, når der skal peges på den bedste med Sean Connery. Jeg har dog et markant problem med filmens midterste tredjedel. Tempoet trækkes ud af historien - bl.a. til fordel for et langvarigt ophold i en sigøjnerlejr, der byder på en kædereaktion af vage optrin, hvad enten to kvinder kæmper om høvdingens gunst, eller lejren er under angreb. Flere af scenerne forhindrer 'From Russia with Love' i at være den helstøbte James Bond-film, som den ellers lægger op til at være.

GoldenEye ©MGM

7. GoldenEye (1995)
Efter den længste pause i filmseriens historie vågnede den britiske agent op til nye tider. Den nye M beskylder James Bond for at være mandschauvinistisk ("I think you're a sexist, misogynist dinosaur"), og Sean Bean fortsætter med at udstille 007’s svage punkter ("Do all those vodka martinis ever silence the screams of all the men you've killed?"). Pierce Brosnan modtager kritikken med sindsro og tilføjer sin karakter den overlegne elegance, som for ofte var fraværende i 1980erne. I det hele taget er karakterne et godt stykke over middel (altså hvis jeg ser bort fra Joe Don Bakers overflødige rolle). Judi Dench som M er et smart træk, og de øvrige kvindelige roller introduceres som en bærende del af plottet og ikke kun som en ny erobring for Bond. Særligt Izabella Scorupco yder intellektuel modstand, imens Famke Janssen er en forrygende fysisk modstander som den temmeligt opstemte Xenia Onatopp. 'GoldenEye' demonstrerer, hvor langt serien kan komme med gode karakterer og en velfungerende historie, og så har den tilmed en række gode, omend lidt glatte, action-sekvenser. Balancen kan formentlig tilskrives Martin Campbell, som på dette tidspunkt står for seriens største opjustering på instruktørniveau. Det er noget, der kan mærkes. 'GoldenEye' er en moderne actionfilm, der samtidig jonglerer med de bedste Bond-traditioner - uden at tabe dem på gulvet.

Thunderball ©MGM

6. Thunderball (1965)
Den fjerde Bond-film er blandt de mindst elskede med Sean Connery. Måske fordi 'Thunderball' er en markant tungere film med sine alenlange undervandsscener, der ikke ligefrem lefler for fans af hurtig action. En god del af oplevelsen afhænger nærmest af, hvor meget man sætter pris på minutiøs fragt af atomvåben på havets bund. Alle scener under vand er til gengæld fantastisk filmet (billederne af et synkende jagerfly er hele filmen værd) og inkluderer nogle af de bedste, og mest modbydelige, mand-til-mand kampe i hele serien. Oven vande går det også godt. Plottet er klassisk Bond, og det samme er skurken. Tag fx Emilio Largos (Adolfo Celi) ankomst til et hemmeligt SPECTRE-møde, hvor en række ikoniske skurke-elementer indrammes af en blæret, minimalistisk kulisse leveret af Ken Adam. Largo får generelt god hjælp af sine omgivelser. Alene er han lidt farveløs, men til gengæld er hans svømmepøl fyldt med hajer, og hans elskerinde, Domino (Claudine Auger), kan hamle op med de absolut bedste Bond-babes. Selvom historien er overraskende god, er det djævlen i deltaljen, der gør 'Thunderball' så fascinerende. Af de første to Bond-instruktører (den anden er Guy Hamiltion) er Terrence Young den mest tålmodige. Det sløver tempoet men øger intensiteten.

Spectre ©MGM

5. Spectre (2015)
Fra introen til filmens sidste scene oser 'Spectre' af selvtillid. Efter to film i træk har Sam Mendes fået et sikkert greb om nutidens Bond. Resultatet er en mindre anspændt tilgang til universet, og Daniel Craig får lov til at have det lidt sjovere efter tre film i træk som indebrændt agent. James Bond er skam stadig seriøs, men tonen er mere legende, og det samme gør sig gældende for action-delen, der stadig kan imponere i en Bond-film. Grundlæggende peger pilen i retning af mere klassisk Agent 007, men det er ikke overgjort, ligesom mængden af gadgets er øget uden at blive for meget. Skurken (Christoph Waltz) nærmer sig fordums megalomane tendenser, og så har vi fået den farverige superhåndlanger tilbage i form af Mr. Hinx (Dave Bautista). Underlægningsmusikken er desuden forrygende, og den længste Bond-film nogensinde føles som én af de korteste. Den enorme underholdningsværdi sker på bekostning af historiens udvikling, der er usædvanlig direkte. Bond vader gang på gang ind i løvens hule uden nogen tilsyneladende plan men får heldigvis hjælp af selvstændige kvinder og et plot, der på elegant vis forener handlingen med seriens tre forgående. 'Spectre' ofrer selvhøjtideligheden fra Skyfall til fordel for mere en rendyrket James Bond-film. Særligt rutinerede fans vil sætte pris på de talrige referencer til bagkataloget. Vælger Daniel Craig at indstille Bond-karrieren efter fire film, vil 'Spectre' være et smukt punktum.

Kunne du lide nyheden? Giv den noget kærlighed!

Kommentarer

Mortenuser/633986

Hej Søren,

Som nævnt af andre er det let at regne ud, hvilke fire film der er tilbage, men hvornår ser vi din rangering og begrundelse herfor?

På forhånd tak!

Stem op!
1
Stem ned!
0
(reset)
Søren Søndergaard

Så er den sidste del online :)

Stem op!
0
Stem ned!
0
(reset)
Mirob

Jeg havde godt nok ikke ventet, at du placerede Skyfall på en 11. plads mens Spectre får nr. 5. Sidstnævnte så jeg i går, og selvom jeg ikke var skuffet og den bestemt ikke var dårlig, så når den absolut og på ingen måde Skyfall til sokkeholderne. Skyfall er min nr. 2, kun overgået af GoldenEye. Faktisk vil jeg placere Spectre på 11. pladsen, for den lykkes desværre ikke helt. Jeg forstår godt hvilken intention tptb har, og det er genialt at binde de forrige film sammen og genintroducerede min yndlings superskurk (det har jeg faktisk ventet på med glæde), men jeg synes der er for mange elementer der ikke fungerer. Handlingen er lidt for sporadisk, skurkene falder igennem (C fordi han ikke fungerer, Oberhauser fordi han ikke formår at rulle sig rigtigt ud), ufrivillige morsomheder (alt for stramt tøj på en alt for pumpet Daniel Craig, der samtidig har lidt topmave og ikke kan samle de forbandede ben, lidt for platte jokes, intetsigende Bond babe), en lidt Bondtræt Craig (?) og super kedelige scener i London.

Jeg har fulgt din rangering, og selvfølgelig har alle deres favoritter, og om A View to a Kill skal være på 15. eller 13. pladsen er lidt irrelevant at diskutere. Men der er langt fra 2. pladsen til 11. pladsen, og for mig var Skyfall en enormt positiv overraskelse der formåede både at trække på de klassiske Bond- rødder, og gøre en både ny og gammel historie moderne. Det var jeg meget imponeret af, og derfor stryger den til tops hos mig.

Stem op!
0
Stem ned!
0
(reset)
Søren Søndergaard

Der er mange fans af Skyfall og et eller andet har den helt sikkert gjort rigtigt. Jeg har det svært med den mere selvhøjtidelige tone i 'Skyfall', som er erstattet af en mere umiddelbar begejstring for universet i 'Spectre'. Det er præcis derfor, jeg har den omvendte opfattelse af de to film. Mange synes at elske 'Skyfall', fordi den tager en smule afstand fra Bond-universet. Den gør det dog på en langt bedre måde en 'Quantum of Solace'. Havde den bare haft færre urimelige plothuller.

Stem op!
1
Stem ned!
0
(reset)
Mirob

.... for jeg synes netop Skyfall formår at tage Bond tilbage til rødderne på en moderne måde. Både da jeg gik ud af biografen første gang og anden gang (ja, jeg så den sku to gange i bio), havde jeg den der waow-følelse af, at Bond universet er genopstået på en ny men også ufatteligt velkendt måde. Og det overraskede mig også. Jeg forventede meget lidt, og fik rigtig, rigtig meget.

Stem op!
1
Stem ned!
0
(reset)
Søren Søndergaard

Jeg genså den også i biografen, fordi jeg synes der var så mange gode elementer - men ligeså mange frustrerende, hvis ikke flere, ved andet (og tredje) gensyn :)

Stem op!
1
Stem ned!
0
(reset)
Henrik Vinther

Har nu fået set Spectre, samt genset et par af de andre. Og har derfor finjusteret min liste en anelse.
Må sige at Spectre er en af de værste Bond-film til dato. 2,5 times fan service. Bond serien har overlevet så længe fordi den har fornyet sig konstant og netop derfor er Spectre et kæmpe flop, når en serie bare begynder at genbruge gamle ideer og bare følger den klassiske formular og "check"-liste, holder den op med at være relevant i mine øjne.
Ideen med Casino Royale var jo netop at komme væk fra den kedelige formular og tage Bond ind i et nyt og friskt territorie. Hvem husker ikke replikken "-Shaken or stirred?" "-Does it look like I give a damn?", Det er allerede fortid!

Der var ikke en eneste af sekvenserne der imponerede mig! Og Thomas Newmans musik? Forfærdelig! Den buldrer afsted med de samme toner igen og igen, og minder i øvrigt mistænkeligt meget om Skyfalls musik, men bare dårligere!

Anyway, her er den justerede liste:

24. Die another Day
23. Diamonds are Forever
22. The Man with the Golden Gun
21. A View to a Kill
20. Spectre
19. You Only Live Twice
18. Octopussy
17. Live and let Die
16. Moonraker
15. Tomorrow Never Dies
14. The World is not Enough
13. Skyfall
12. For Your Eyes Only
11. The Spy who Loved me
10. Goldfinger
9. Thunderball
8. Dr. No
7. The Living Daylights
6. From Russia with Love
5. License to Kill

Stem op!
0
Stem ned!
0
(reset)
Simon

Så nu håber jeg bare på at du har valgt Goldfinger som nummer 1, Søren;).

Stem op!
0
Stem ned!
0
(reset)
Søren Søndergaard

Jeg synes nu, at en 5. plads er ret godt gået af 'Spectre' :) 'Goldfinger' blev ikke nr. 1 - men det var tæt på.

Stem op!
0
Stem ned!
0
(reset)
Antaeus

Du må have set Spectre for lang tid siden for ellers hænger det ikke sammen at du kunne starte din liste.

Alle James Bond er underholdende, men der er ingen tvivl om at Moore og Connery er bedst som Bond og også har leveret de bedste film. Når de nu skal inddeles i de bedste så ser det således ud:

23. License to kill
22. Quantum of solace
21. The world is not enough
20. Skyfall
19. Die another day
18. Tomorrow never dies
17. Diamonds are forever
16. Dr. no
15. Live and let die
14. A view to a kill
13. Living daylights
12. Casino royale
11. Golden eye
10. You only live twice
09. Thunderball
08. Octopussy
07. On Her Majesty's Secret Service
06. Moonraker
05. For Your Eyes Only

Stem op!
0
Stem ned!
0
(reset)

Sider

Anonymuser/0
Du skal være logget ind for at skrive en anmeldelse.

Nyeste brugerkommentarer

Jonas

Homecoming er god, men Spider-Man 2 er fantastisk! En af de bedste superheltefilm til dato.

2 timer siden
Pernilleuser/16632
Pernilleuser/16632

Jeg har kun set et fåtal af de listede film, så jeg må være diskvalificeret til at udtale mig om, hvilken er den bedst.

3 timer siden
Andreas Gade

Det lyder super spændende, og ville da helt klart se alle filmene, hvis de kom. Kan også godt lide ideen med en helt serie omkring Silmarilion.

4 timer siden
Antaeus

Inklusiv jeg selv så er der nok ret mange der stadig ikke har set den nye Spider-man.

5 timer siden
Thomas

Tom Hollands Spider-Man er ikke perfekt, nærmest tvært imod. Han dummer sig ret ofte og kommer galt afsted.

16 timer siden

Aktive debatter