Feature: At vokse op i dansk film - 1990erne

Genrefilmens indtog
Billede
(© Henrik Petit)

Med premieren på 'Kapgang' får dansk film endnu et kapitel i rækken af opvækst-skildringer. Vi fortsætter vores tilbageblik på genren, hvor vi er kommet til 1990erne.

Storhedstiden i 1980erne stilnede så småt af i det følgende årti, men der blev alligevel produceret nogle nævneværdige værker. Hvem husker ikke Frits Helmuths ætsende portræt af Lektor Blomme i ’Det forsømte forår’ (1993) baseret på Hans Scherfigs udviklingsroman?

Eller skildringen af gruppedynamik og klasseskel blandt unge modstandsfolk i besættelsesfilmen ’Drengene fra Sankt Petri’ (1991)?

Og hvad med den deprimerende fortælling om en teenagepiges problemer, efter hun flytter sammen med sin gymnasielærer i ’Kærlighedens smerte’ (1992)?

Disse film lå i fin forlængelse af den stil, der blev lagt i 1980erne, men 90erne bød også på noget forholdsvis nyt i ungdomsfi lmen: genrer. ’Kærlighed ved første hik’ (1999), baseret på Dennis Jürgensens roman, blev den første i serien om Anja og Viktor, der senere skulle få fire succesrige efterfølgere.

Drengene fra Skt. Petri

Serien bragte folkekomedien ind i dansk ungdomsfilm, mens gysene opstod i film som ’Sidste time’ (1995) og ’Mørkeleg’ (1996). Nu var filmene så langt fra fordums tiders oprør mod autoriteterne og nostalgiske tilbageblik på ungdommen, som muligt. Det var underholdningen, der var i højsædet, og inspirationen kom fra USA og ikke Europa. 

Kendetegn: Genrer som folkekomedie og gys indtager ungdomsfilmen, og de klassiske ungdomsfi lm hæver overliggeren ved bl.a. at introducere mord i ’Det forsømte forår’ og ’Drengene fra Sankt Petri’. Der fokuseres mere på underholdning end debat.

Vigtigste film: Det forsømte forår, Drengene fra Sankt PetriKærlighed ved første hik

I morgen fortsætter vi i opvækstens tegn og ser nærmere på 2000erne.

Kapgang får premiere den 28. august - besøg filmprofilen og brug buzz-o-meteret.